חכ יוני שטבון  (צילום: מתוך אתר גבורה)
"אני עונה לציפייה גדולה בעם". יוני שטבון | צילום: מתוך אתר גבורה

יוני שטבון, הסברת שחלק מהסיבות שאתה עוזב את הבית היהודי ל"העם איתנו" הן שהמפלגה לא הייתה מספיק דתית בעיניך. מה יכול להיות יותר דתי מהבית היהודי?

"זה לא מספיק. מפלגת הבית היהודי קיבלה החלטה מודעת להיות מפלגת ימין ישראלית רחבה. אתה רואה את זה בפסיפס המועמדים: דרוזי, יהודי, ערביה נוצרייה לצד בחורים דתיים. זאת אומרת - יהיה בה גם דתיים, אבל זו לא מפלגה דתית".

מצד אחד השם של המפלגה הוא "העם איתנו",כי אתם לכאורה מייצגים את כל העם, ומצד שני אתם רק דתיים. 

"'העם איתנו' זה ביטוי מאוד בסיסי, אבל 'העם איתנו' זה ביטוי של דבר חדש שקורה. אנחנו אומרים שזאת הקלאסיקה הבסיסית, ציבור דתי וחרדי וציבור רחב שמצביע, ולכן התחושה היא שהעם איתנו".

אגב מי בחר את השם?

"המפלגה רשומה כ'יחד' ואנחנו עושים אותה עכשיו 'העם איתנו'. פתאום התחלנו להבין שזהו, צריך לדבר בשפה של 'עם'. העם איתנו. התחלנו לקלוט שאנחנו מייצגים פסיפס שהוא תקדים בחברה הישראלית: ציבור חרדי, מסורתי ודתי מרגיש נוח להיות במפלגה אחת בגוש הימין. זו התחושה, ככה אנחנו מתעוררים בבוקר".

אתה אומר חרדים, מסורתיים, דתיים אבל "העם" זה גם חילונים.

"זו ההפתעה הגדולה. אנחנו מגדירים את עצמנו כמפלגה דתית-חרדית בפן הלאומי ופתאום התחלנו לקלוט שיש ציבור רחב חילוני שלאו דווקא חובש כיפה אבל הוא מסורתי שרוצה מפלגה שבבסיס שלה תשמור על זהות הרוח והזהות היהודית של ישראל ".

אז יכולים להיות מועמדים חילוניים אצלכם ברשימה?

"לא. המפלגה היא מפלגה דתית".

אז אתה אומר שהמצביעים יכולים להיות חילוניים, אבל המתמודדים רק דתיים.

"זה מה שאנחנו מוכרים. אנחנו לא בורחים. אנחנו אומרים 'אנחנו מפלגה דתית'. אנחנו לא באים להתייפייף. אנחנו מפלגה דתית, חרדית ומסורתית – זה הנושא שלה. הולכים ביחד פעם ראשונה".

ואין איזשהו חשש שאתם תגרמו לבריחת קולות לש"ס ולבית היהודי?

"התכוונת בדיוק הפוך, אנחנו מביאים קולות ומנדטים. הימין לאורך השנים ובעיקר בעשור האחרון היה פחות חברתי, פחות מסורתי-דתי, וציבור גדול ברח למרכז-שמאל".

מישהו שהצביע בבחירות הקודמות למרכז-שמאל יצביע הפעם לך?

"כן. קח את המנדטים שכחלון מקבל. קח את המנדטים שש"ס מקבלת. ש"ס באותה מידה שהיא יכולה להיות בימין היא יכולה להיות בשמאל. כמובן כחלון, עכשיו מייקל אורן שהצטרף – הכיוון הוא מובהק – להיות במרכז-שמאל. כל הציבור הזה שרוצה מפלגה דתית ומסורתית, ורוצה מפלגה חברתית, מוצא בית. כי הציבור הזה שייך בטבעיות ברובו לגוש הימין".

הרב מאיר מאזוז ואלי ישי (צילום: איציק מימון)
"לא שמעתי ממנו מילה רעה על דרעי". אלי ישי והרב מאיר מאזוז | צילום: איציק מימון

ומה לגבי נשים? יש אפשרות שירוצו נשים ברשימה?

"תראה אני גדלתי במפלגה שיש בה נשים ואין לי שום בעיה עם זה. אבל כשעושים תהליך של חיבור תקדימי היסטורי בין דתיים לחרדים, חלק מובנה מהסיפור היא שלא תצליח לפתור את כל הסוגיות. אני רואה בצורה טבעית שהעסק הזה ישתחרר והעסק הזה ייפתח".

אז בעצם התשובה היא "לא".

"אני אומר שבקדנציה הנוכחית לא תהיה רשימה עם נשים".

"החיבור עם לפיד יצר את השסע"

אוקיי, אז תן לי לסכם: זו מפלגה דתית-חרדית שנשים לא יכולות להתמודד בה, וחילונים לא יכולים להתמודד בה והיא ימינה מהבית היהודי - זו לא בעצם ש"ס ימנית?

"ממש לא. מפלגת ש"ס זו מפלגה חרדית. מפלגת יהדות התורה זו מפלגה חרדית. ואנחנו מפלגה שמתחברים בה דמויות מהציונות הדתית לצד דמויות חרדיות. זו מפלגה דתית-חרדית-לאומית. בשנתיים האחרונות - וזה הדגש המרכזי – ראינו שקונסטלציה פוליטית לא בריאה ולא טבעית יצרה שסע ענק בין הציבור החרדי לציבור הציוני-דתי והמשמעות של הדברים היא שהקואליציה מתפרקת כי לא נוצר במחנה הלאומי חיבור טבעי".

בגלל השסע בין הציונות הדתית לחרדים נפלה הממשלה?

"החיבור עם יאיר לפיד, והקואליציה שכל הזמן עסקה בסוגיות שניסו לערער את הקשר בין דת ומדינה, יצרה את השסע".

אני יכול להבין לגמרי למה אלי ישי רץ ברשימה חדשה, אחרי הסכסוך עם אריה דרעי. אבל אני מנסה להבין למה אתה עזבת מפלגה גדולה שיכולה רק לגדול יותר. זה לא הימור גדול מדי מבחינתך?

"ברמה האישית שלי, וגם מסקרים פנימיים שכולם מכירים אותם בבית היהודי, הייתי אמור להיבחר בפריימריז במקום גבוה. אבל הבנתי את ההחלטה של הבית היהודי. ולגבי אלי ישי – אני יושב איתו שעות על גבי שעות, ולא שמעתי, בכנות, לא שמעתי מילה אחת רעה על אריה דרעי".

אני בטוח שאתה צודק כשאתה אומר שהיית יכול למצוא את עצמך במקום גבוה בבית היהודי, אבל אתה העדפת להצטרף למפלגה חדשה –בלי חילונים, בלי נשים, ברור שבלי ערבים.  

"קודם כל... רק שנייה. (פונה למישהו אחר) שלום, מה נשמע? תודה רבה! ברוך השם! מצוין! תודה על החיזוק! אני בטלפון, באמצע ריאיון! סליחה!".

מה זה, מעריצים?

"כן, ככה זה בכל מקום. אתה רואה אספתי את אשתי כאן ברחוב, ופה הבנאדם הזה, מסורתי, אומר לי 'כל הכבוד'. מקודם הנהג מונית, בחור חרדי-אשכנזי מחזק אותי. אתה פתאום קולט שאתה עונה לציפייה גדולה ברחוב שאף אחד לא מודע אליה. אתה מדבר איתי על פיצולים? זו בדיוק האחדות המיוחדת".

אבל זה לא סוד שיש פיצול בחברה הישראלית, יש פערים מאוד גדולים בין חילונים לחרדים, ואתה מקימים מפלגה שקוראים לה "יחד – העם איתנו" אבל אתם עושים להפך, אתם אומרים "העם מפוצל אז אנחנו פונים לפלח המפולג של הדתיים והחרדים". וזה בסדר, אבל זה לא "העם איתנו", זה רק חלק מהעם

"זו מפלגת 'יחד העם איתנו'. מה לעשות עמית, העם מורכב גם מגוונים שיש ציבור חרדי, שהוא חלק ממדינת ישראל".

העם גם מורכב מחילונים. העם גם מורכב מנשים.

"אז אני אומר... הציבור הרחב במדינת ישראל, יש בו פלח מאוד משמעותי שרוצה את מסורת ישראל  בצורה משמעותית. הוא רוצה, גם אם הוא לא דתי או חובש כיפה... הוא נמצא בגוש הימין".

גם הרבה שמאלנים בעד מסורת, זה בכלל לא עניין של ימין ושמאל.

"אז מה הדיון עכשיו? על הלשון של המפלגה? מה הבעיה? אנחנו מחברים מנדטים שלא מצאו בית בשנים האחרונות ויש להם עכשיו בית. שומע, בוא נעשה את המשפטים האחרונים כי אני צריך לסיים, אחי". 

רק לסיום, יש סרטון שלך ביוטיוב שמראה את כל הדרכים השונות והלא נכונות שאמרו את השם שלך בתקשורת.

"(צוחק) ראית את זה?".

ראיתי. אז אולי תגיד פעם אחת ולתמיד איך צריך להגות את השם שלך?

"יוני שֶטבּוּן. שי"ן, טי"ת, בי"ת, ו"ו, נו"ן. זה השם. אני כבר הפסקתי לתקן, אבל אני נהנה עדיין בכל ריאיון לשמוע את השמות, זה מאתגר ומעניין. אתה יודע, שמעתי כבר את כל סוגי השמות, אני יכול לכתוב ספר בהזדמנות אחרי פרישתי מהחיים הפוליטיים, מתי שזה לא יהיה".