זהו יום הבוחר (צילום: רויטרס)
זהו יום הבוחר | צילום: רויטרס

זהו יום הבוחר: יותר מ-5 וחצי מיליון אזרחים יהיו רשאים להצביע בבחירות לכנסת ה-19 בלמעלה מעשרת אלפים קלפיות שיוצבו בכל רחבי הארץ. רגע לפני שתצאו לעבר אתרי ההצבעה ותשלשלו את הפתק למעטפה, הנה כל מה שצריך לדעת על יום הבחירות לכנסת.

כמה בעלי זכות הצבעה קיימים בסך הכל בבחירות?

מספר בעלי זכות הבחירה בבחירות לכנסת ה-19: 5,656,705 אזרחים שמלאו להם 18 שנה ושרשומים בפנקס הבוחרים.

מה מספר הקלפיות הכולל ברחבי הארץ?

10,132 קלפיות יפוזרו ברחבי המדינה בסך הכל. 1,555 קלפיות מיוחדות יוקצו למוגבלים בניידות, 195 קלפיות יוצבו בבתי חולים ו-57 בבתי הסוהר ובתי המעצר.

כמה מפלגות מתמודדות בבחירות לכנסת ה-19?

בעלי זכות הבחירה יהיו זכאים לבחור באחת מבין 32 הרשימות המתמודדות בבחירות, המיוצגות בקלפי על ידי האותיות הייחודיות האופייניות להן. הרשימה המלאה של המפלגות המתמודדות מפורטת באתר ועדת הבחירות המרכזית.

היכן ניתן לעיין ברשימות המועמדים המלאות של כל מפלגה?

רשימות המועמדים המלאות של כל רשימה על פי הדירוג שקבעה כל מפלגה מפורסם באתר האינטרנט של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-19.

באילו שעות ניתן יהיה להצביע בבחירות לכנסת ה-19?

הקלפיות בכל רחבי הארץ יהיו פתוחות בין 07:00 בבוקר ל-22:00 בלילה. בבתי החולים, בתי הסוהר וביישובים קטנים (עד 350 תושבים) הקלפיות יהיו פתוחות בין 08:00 בבוקר ל-20:00 בערב. ניתן לסגור קלפי מוקדם יותר רק אם הצביעו כל בעלי זכות ההצבעה בה.

מה צריך להביא לקלפי כדי להצביע?

על מנת להצביע ולהזדהות טרם ההצבעה יש להביא לקלפי תעודת זהות ישראלית או דרכון ישראלי תקף. ניתן להזדהות גם באמצעות רישיון נהיגה תקף.

האם ניתן להצביע ללא הפתק לבוחר, ועם דרכון/רישיון נהיגה במקום תעודת זהות?

ניתן להגיע לקלפי ללא הפתק לבוחר שנשלח בדואר. אולם על הבוחר שמגיע לקלפי להגיע לאתר ההצבעה בו הוא אמור להצביע ואליו הוא רשום. על הבוחר להזדהות תחילה באמצעות תעודת זהות, דרכון בתוקף או רישיון נהיגה.

היכן אפשר לבדוק מה מקום ההצבעה אם איבדתי או לא קיבלתי את הפתק לבוחר?

רשימת הקלפיות המלאה על פי החלוקה לאזורי הצבעה בכל יישוב מפורסמת באתר האינטרנט של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-19 בכתובת: https://kalpi.elections.gov.il. כמו כן, ניתן לברר מהו אתר הקלפי הרלוונטי במוקד הטלפוני המיוחד של ועדת הבחירות המרכזית.

ועדת הבחירות המרכזית תפעיל מרכזי מידע טלפוני לציבור, לבירורים בדבר זכות הבחירה ומקום ההצבעה. ביום הבחירות ויום לפני הבחירות יפעל מרכז המידע הטלפוני החל מהשעה 07:00 בבוקר ועד 22:00 בלילה.

מספרי הטלפון לבירור זכות הבחירה ומקום ההצבעה בשפות שונות:

בשפה העברית - 1-800-200-131
בשפה הערבית - 1-800-200-132
בשפה האמהרית - 1-800-200-134
בשפה האנגלית - 1-800-200-135
בשפה הספרדית - 1-800-200-136
בשפה הרוסית - 1-800-200-138

מספר מענה ממחושב הפועל 24 שעות ביממה למעט שבת - 1-800-200-137
בעת פניה יש לציין שם פרטי ושם משפחה ומספר תעודת זהות

מספר הפקס לכבדי שמיעה - 1-800-200-130
יש לציין שם פרטי ושם משפחה, מספר תעודת זהות ומספר פקס לתשובה.

השיחה אל מרכזי המידע הטלפוני הינה שיחת חינם

מה קורה אם רחוקים ממקום הקלפי שהוגדר ובכל זאת מעוניינים להצביע?

בוחר שנמצא 20 ק"מ או יותר מתחום השיפוט של היישוב שבו הקלפי שלו מוצבת זכאי להסעה בתחבורה ציבורית על חשבון המדינה. כרטיס נסיעה יינתן אישית לזכאי שיציג תעודת זהות והספח המציין את כתובתו או רישיון נהיגה ואת ההודעה לבוחר. ההסעה תבוצע באמצעות קווי התחבורה הציבורית הבין עירונית הסדירה בכל הארץ וברכבת ישראל עם אפשרות חזרה גם ביום שלאחר יום הבחירות.

כרטיסי נסיעה לזכאים יועמדו לרשות הציבור בכל סניפי הדואר והדואר הנע בארץ מ-6 בינואר 2013 ועד יממה לפני הבחירות, ב-21 בינואר. ביום הבחירות, יינתנו כרטיסים ע"י נאמני היסעים שיישבו בתחנות המרכזיות ברחבי הארץ ובתחנות הרכבת. במקרים מיוחדים, יינתנו כרטיסים במשרדי הוועדות האזוריות.

האם מופעל שירות הסעות לקלפי עבור בעלי מוגבלויות וקשישים?

לא מופעל שירות הסעות לכל אוכלוסייה שמעוניינת להגיע לקלפיות בטווח של פחות מ-20 ק"מ מתחום השיפוט של היישוב בו הקלפי שלו מוצבת.

מי עובד ביום הבחירות שנחשב ליום שבתון?

ביום הבחירות יפעלו שירותי התחבורה הציבורית, החניונים ותחנות הדלק. בתי האוכל והמסעדות, בתי הקפה והקיוסקים, המלונות והפנסיונים יפעלו כסדרם גם כן, כמו מפעלי חרושת וחקלאות, מים וחשמל, תיאטראות, בתי קולנוע ובתי שעשוע אחרים. כמו כן, יפעלו גם מערכות העיתונות, הרדיו והטלוויזיה.

חנויות לממכר מזון יפעלו בין השעות 6 בבוקר ועד 12 בצהריים. הובלת לחם, פירות, ירקות ומוצרי חלב ביום הבחירות תיעשה עד השעה 11:00 לפני הצהריים. בתי החולים ושירותי הבריאות האחרים הפועלים בימי שבת וחג במתכונת מיוחדת יפעלו באותה המתכונת ביום הבחירות. כוחות הביטחון, שירותי ההצלה למיניהם, שירותי הקבורה ושירותים אחרים הפועלים בימי שבת וחג במתכונת מיוחדת יפעלו באותה מתכונת ביום הבחירות.

כיצד מצביעים אסירים, עצירים וסוהרים ביום הבחירות?

אסירים, עצירים וסוהרים הנמצאים ביום הבחירות בבית סוהר או בית מעצר וחברי ועדת הקלפי המצויים במקום רשאים להצביע בקלפיות מיוחדות שיוצבו בבתי הסוהר ובתי המעצר. 57 הקלפיות שיוצבו בכלל בתי הסוהר יהיו פתוחות מהשעה 08:00 בבוקר ועד השעה 20:00 בערב ומספר כולל של 12,209 מצביעים צפוי לעשות בהן שימוש: 10,325 אסירים ו-1,884 סוהרים.

כיצד מצביעים מאושפזים בבתי חולים?

בעלי זכות בחירה, שביום הבחירות לכנסת יהיו מאושפזים בבית חולים שבו 50 מיטות לפחות, יהיו רשאים להצביע באחת מ-195 הקלפיות למאושפזים שתוצב בבתי החולים - למעט מי שביום הבחירות התקבל לאשפוז במחלקת אשפוז יום. הקלפי המוצבת בבית החולים מוצבת במקום קבוע ולא מתניידת אל החולה. בקלפי למאושפזים יהיו רשאים להצביע גם שוטרים שיוצבו בה לשם שמירת הסדר, וכן עובדי הצוות הרפואי של בית החולים (אם נוכח מנהל בית החולים או מי שהוא הסמיכו לכך).

בטרם ייפתחו הקלפיות בבתי החולים ביום הבחירות ייתן בית החולים לכל מאושפז אישור בכתב בדבר היותו מאושפז. אדם שאושפז שיתקבל לבית החולים ביום הבחירות עד שעה אחת לפני תום ההצבעה

כיצד מצביעים חיילי צה"ל?

הצבעת חיילים יכולה להתחיל 72 שעות לפני יום הבחירות עצמו והיא נמשכת עד תום יום הבחירות. ההצבעה בבסיסי צה"ל המרוחקים תחל לפני מועד ההצבעה הרשמי על מנת לאפשר לקלפיות להגיע לוועדת הבחירות המרכזית עם תום יום הבחירות, על מנת שזו תספור את הקולות שיהיו בתוך מעטפות כפולות.

כיצד מצביעים הימאים?

כמו בנציגויות ישראל בעולם, ההצבעה בכלי השיט בהם נמצאים ישראלים נערכה אף היא 12 יום לפני המועד המקורי. קולותיהם של הימאים מועברים אף הם לוועדת הבחירות המרכזית במעטפות כפולות, שם הם נספרים ונבדקים.

כיצד מצביעים שוטרים ביום הבחירות?

שוטרים רשאים להצביע בכל קלפי, אולם עליהם לבוא במדים (אלא אם כן אישרה משטרת ישראל הצבעה שלא במדים) ולהציג תעודה מזהה, תעודת שוטר ותעודת הצבעה מיוחדת. תעודת ההצבעה נלקחת מהם לאחר הצבעתם כדי להבטיח שלא יוכלו להצביע גם בקלפי אחרת.

מהי הצבעה במעטפות כפולות ומי מצביע באמצעותן?

חיילים, שליחי משרד החוץ, עובדי מדינה בחו"ל, שליחי קרן היסוד, שליחי הסוכנות, מאושפזים בבתי חולים, אסירים ועצורים ואזרחים בעלי מוגבלויות השוהים דרך קבע במוסדות מסוימים רשאים להצביע בהסדרי הצבעה מיוחדים במעטפות כפולות. ההצבעה בשיטה זו נעשית על מנת להבטיח לבעלי זכות ההצבעה שרשאים לכך, להצביע בקלפי שלא סמוכה למקום מגוריהם תוך שמירה על חשאיות ההצבעה ומניעת הצבעה כפולה.

המעטפות הכפולות לא נספרות במקום ההצבעה, אלא מועברות כולן לוועדת הבחירות המרכזית בכנסת ונספרות שם. הוועדה מוודאת שהמצביעים במעטפות כפולות הצביעו בקלפי המיוחדת ולא הצביעו שוב בקלפי הסמוכה למקום מגוריהם.

מהי הצבעה בפתק לבן ולמה היא נועדה?

הפתק הלבן בקלפי (פתק ריק שלא מכיל אות של רשימה מועמדת כלשהי) נועד למצבים שבהם פתקי רשימה מסוימת נגמרים ואז ניתן לרשום את שם אות הרשימה על פתק לבן שייחשב לפתק כשר לכל דבר. ניתן להצביע בקלפי בפתק לבן ריק, אולם הפתק לא ייחשב בספירה כקול ש"נמנע" בהצבעה, אלא כחלק ממניין הקולות הפסולים.

אילו קולות ייחשבו לקולות פסולים?

הקולות הבאים לא ייספרו כחלק ממניין הקולות הרגיל וייחשבו לקולולת פסולים: פתק לבן, פתק שסומן בו דבר מה שאינו אות הרשימה או כינויה, פתק במעטפה שעליה סימן העלול לזהות את המצביע, מעטפה שבה שני פתקים שונים או יותר, מעטפה שבה יותר משני פתקים זהים, מעטפה שאינה המעטפה שסיפקה וועדת הבחירות המרכזית או מעטפה שאין עליה חתימה של שני חברי ועדת הקלפי.

כיצד מצביעים אזרחי ונציגי ישראל הנמצאים או עובדים בחו"ל?

ההצבעה בנציגויות ישראל בחו"ל נערכה מבעוד מועד ב-96 שגרירויות ישראל בכל רחבי העולם ביום ה', 10 בינואר 2013. הרשאים להצביע בנציגויות הדיפלומטיות והקונסולריות של ישראל בחו"ל הם בוחרים הנמצאים במדינות חוץ עקב עבודתם: עובדי מדינה (לרבות חיילים), עובדי הסוכנות היהודית, עובדי הקרן הקיימת לישראל, עובדי קרן היסוד וההסתדרות הציונית העולמית. בן זוגו של עובד וילדו שגילו אינו עולה על 20 שנים רשאים אף הם להצביע באותה קלפי.

כיצד מצביעים אנשים המוגבלים בניידות וכאלה שהם בעלי נגישות מיוחדת?

חוק הבחירות לכנסת קובע כי בכל יישוב יהיה לפחות מקום קלפי אחד שיש בו ואליו סידורי גישה והצבעה מתאימים לבוחרים המוגבלים בניידותם (מוגבלות קבועה או זמנית). ביישובים גדולים יהיה מקום קלפי נגיש אחד לפחות לכל 10,000 תושבים. בבחירות הקרובות יהיו למעלה מ-1,550 קלפיות שיש בהן ואליהן סידורי גישה והצבעה מתאימים לאנשים המוגבלים בניידות. אדם הרשום להצבעה באחת מהקלפיות האלה ומוגבל בניידות יכול להצביע בהן ככל יתר הבוחרים.

אדם שמפאת מצבו הגופני הוא מוגבל בניידות והקלפי בה הוא רשום אינה מוגדרת כנגישה, רשאי להצביע בכל מקום קלפי שנקבע על ידי ועדת הבחירות המרכזית כקלפי נגישה מיוחדת. בבחירות לכנסת ה-19 יהיו כ- 900 קלפיות נגישות מיוחדות בכל רחבי הארץ.

בהצבעה בקלפיות הנגישות המיוחדות יידרש הבוחר, אם מוגבלותו אינה ניכרת לעין או אם אין ברשותו תעודה המעידה על כך שהוא מוגבל בניידות, לחתום בפני מזכיר ועדת הקלפי על הצהרה כי הוא מוגבל בניידות. הבוחר ישים את מעטפת ההצבעה בתוך מעטפה חיצונית, וועדת הקלפי תציין על פני המעטפה החיצונית את שם הבוחר, את מספר זהותו במרשם האוכלוסין ואת מענו, והבוחר יטיל את המעטפה לעיני ועדת הקלפי לתוך הקלפי.

קולות אלה ייספרו בכנסת ככלל המצביעים במעטפות כפולות ותוך שמירה על חשאיות ההצבעה. רשימת הקלפיות לבעלי הנגישות המיוחדת מפורסמת באתר האינטרנט של ועדת הבחירות המרכזית.

מי זכאי להתלוות אל בעלי המוגבלויות והנגישות המיוחדת בהצבעה בקלפי?

ע"פ החוק, רק הבוחר עצמו רשאי להכניס את פתק ההצבעה לתוך המעטפה ולשלשל את המעטפה לתיבת ההצבעה. אולם, בוחר שמחמת מחלה או מום אינו מסוגל לבצע בעצמו את הפעולות הנדרשות להצבעה, רשאי להסתייע באדם אחר שבא עמו אל הקלפי. המלווה לא יהיה מנהל או עובד המוסד שבו שוהה המצביע.

איזה פתק אתם תשימו? (צילום: רויטרס)
מותר לצלם בקלפי? | צילום: רויטרס

האם למלווה מותר להיכנס עם המצביע אל מאחורי הפרגוד על מנת להנחות אותו?

רק בעלי מום ועיוורים שאינם מסוגלים להכניס את הפתק באופן עצמאי למעטפה או לראות באיזה פתק בחרו יכולים להסתייע במלווה שייכנס איתם אל מאחורי הפרגוד. מעבר לכך, חל איסור על כניסה של אדם נוסף מאחורי הפרגוד מעבר לבוחר עצמו.

האם ניתן להכניס מלווה אל מאחורי הפרגוד אם מתקשים בשפה?

לא ניתן. בשבועות שלפני הבחירות מתפרסמות בתקשורת מודעות בחמש שפות שונות המפרטות את האותיות של פתקי ההצבעה ואיזה אות מייצגת כל מפלגה. המתקשים בקריאה יכולים להביא עמם את המודעות ולהיעזר בהם בקלפי בזמן אמת. בקלפיות ברחבי הארץ יהיו פתקים בעברית ובערבית בלבד, המוגדרות כשפות הרשמיות במדינה.

האם מותר לצלם בתוך הקלפי?

באופן עקרוני אסור לצלם בתוך החדר בו מוצבת הקלפי. הדבר אינו מוגדר בחוק, אבל תלוי ביו"ר וועדת הקלפי.

למי מדווחים במקרה של תקלה או בעיה בהליך ההצבעה או אם הבוס בעבודה לא מאפשר להצביע?

במקרה כזה ניתן להתקשר לחדר המצב בוועדת הבחירות המרכזית בירושלים וחדרי המצב בוועדות המחוזיות והאזוריות.