ראש הממשלה בנימין נתניהו שבר בסוף השבוע סוג של שתיקה ארוכה. נתניהו לא העניק ריאיונות נרחבים לכלי התקשורת כאן בישראל וגם בעולם כמעט מאז החלה מערכת הבחירות. אבל אתמול, חודש בלבד לפני הבחירות התיישב ראש הממשלה לריאיון נרחב עם כתבנו דני קושמרו ורינה מצליח והתייחס בהרחבה לסוגיות הבוערות שעל הפרק - התבטאותו של נפתלי בנט בנושא פינוי יישובים והתנחלויות, ההתפטרות והאישום נגד שר החוץ ומספר 2 שלו ליברמן והלחץ הבינלאומי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"אנו נמצאים 30 יום לפני הבחירות", פתח נתניהו את דבריו. "מבחינתי, מדובר בזמן טוב לומר את דעתי כדי שהציבור יכיר את עמדותיי". ראש הממשלה עומת עם שאלת התבטאותו החריגה של יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, שאמר אמש כי אם יידרש להיות חלק מפינוי יישובים - יסרב לעשות כן. "זה חמור מאוד", אמר נתניהו. "עתיד המדינה מושתת על הצבא ועל מילוי פקודות", הוסיף וגם שנשאל על תמיכת חבר מפלגתו משה פייגלין בדברים הדגיש: "אני אומר דבר פשוט: מי שיידבק בסרבנות - לא יישב בממשלתי".

"אני מציע שתחכו ליום הבחירות, אזרחי ישראל ישלחו מסר לא רק בתוך המדינה אלא גם לעולם כולו. מי ישמע את התוצאות של הבחירות? אחמדינג'אד, משעל, נסראללה, הם יחכו לסגירת הקלפיות והמדגם. והם ירצו לדעת לדבר אחד האם ראש הממשלה התחזק או ראש הממשלה נחלש. כי עבורם זה ישראל התחזקה או נכשלה", אמר נתניהו והוסיף: "הם מבינים יפה מאוד שהדבר הקובע זה האם המפלגה שראש הממשלה הולך איתה האם היא גדלה או קטנה, אם היא גדלה ישראל התחזקה. וזה המסר שאני מצפה ואני מאמין שאזרחי ישראל ביום הבחירות".
"הפלסטינים קרעו לגזרים את כל ההסכמים איתנו"

על החלטת הממשלה לאשר את בנייתן של אלפי יחידות דיור באזור ירושלים ובשטחי E1 שעוררה תגובות חריפות באירופה, ארה"ב ובעולם דווקא בעיתוי הזה אמר ראש הממשלה כי "מה שקרה זה לא הבחירות, מה שקרה זה הפנייה הפלסטינית לאו"ם - הם קרעו פשוט לגזרים את כל ההסכמים איתנו. אם הם הולכים באופן חד-צדדי, אז היי רבותיי אנחנו לא נשב בחיבוק ידיים".

היה קנאי לפרטיותו. פינקלשטיין (צילום: חדשות 2)
"אגדות אורבניות. ארתור פינקלשטיין, ארכיו | צילום: חדשות 2

אחת הטענות כנגד ראש הממשלה, לגבי הצהרותיו בעלות האופי הימני, האיחוד עם ליברמן וישראל ביתנו ושתיקתו הרועמת היא שכל הדברים האלה ובראשן ההחלטה על הבנייה ב-E1 נעשו בעצת היועץ האסטרטגי ארתור פינקלשטיין, לדברים האלה משיב נתניהו בביטול מוחלט. "זה אגדות אורבניות וזה לא רציני. מה שישי כאן זה דבר אחד, יש כאן עמדה עקרונית שלי אנחנו חיים במדינת העם היהודי. בירת העם היהודי מזה 3000 זה ירושלים. אז אני אומר בצורה הכי ברורה, כותל זה לא שטח כבוש ולא איכפת לי מה יגידו, אני אגיד את העמדה הזאת, אנחנו נבנה בירושלים כי זאת זכותנו". אנחנו מדינת ישראל מדינת היהודים ונבנה בבירת ישראל".

ומה לגבי התהליך המדיני התקוע מול אבו מאזן והרשות הפלסטינית? גם כאן נתניהו חוזר על משנתו וטוען כי האשמה היא באנשי הרשות המסרבים לשבת למו"מ ומציבים תנאים מוקדמים. נתניהו גם טוען כי יידרשו תנאים קשוחים כדי להחזיר שטחים ביהודה ושומרון. "אם אני הולך ומוסר שטח זה לא כדי שאירן תיכנס לשם - את זה אני לא מוכן לעשות ואמרתי את זה בצורה הכי ברורה". ולגבי אבו מאזן טוען ראש הממשלה כי "אם היה פרטנר שמוכן לקבל את העיקרון של הכרה במדינה יהודית, ושהשטח שיימסר לו יפורז באמצעי ביטחון אמיתיים על הקרקע - בבקשה בוא נדבר על זה, אגב אני לא הצבתי מגבלות לכניסה למשא ומתן, אבל היציאה ומהמשא ומתן וודאי שיש".

לשאלה "האם אתה חושב שאפשר לעשות שלום עם אבו מאזן?" משיב נתניהו בפשטות - "אני לא יודע". ומכאן הוא מונה את פעולותיו של ראש הרשות המסכנות את התהליך. "כשאבו מאזן הולך לחבק את החמאס ועומד על הפיוס עם החמאס, ומאפשר הפגנות של החמאס שקוראות להשמדת מדינת ישראל בשכם. אני שואל את עצמי האם הוא פרטנר לשלום. זה משהו שצריך להפנות אליו".

"הביקורות בעולם? גיבו אותנו בעמוד ענן"

"יש לנו חילוקי דעות בנושאים מסוימים", מסביר נתניהו. "אבל עם כל הביקורת, הם נתנו את הגיבוי למבצע עמוד ענן ויש לנו חילוקי דעות. אני לא מסתיר את זה, אבל הם גם מכבדים עמידה איתנה ובלי העמידה כזאת דוד בן גוריון לא היה מכרזי על המדינה, מנחם בגין לא היה מפציץ את הכור העירקי ותאמין לי לא היינו פה - לא היה תל אביב לא היה כפר סבא ולא הייתה פתח תקווה".

"העולם גיבה אותנו", מבצע עמוד ענן, ארכיו (צילום: AP)
"העולם גיבה אותנו", מבצע עמוד ענן, ארכיו | צילום: AP

אחד הנושאים המעניינים ביותר עליהם כמעט ולא שמענו את דעתו של ראש הממשלה הוא כתב האישום שגרר גם את התפטרותו של שר החוץ ומספר 2 ברשימת הליכוד ביתנו לכנסת בסוף השבוע שעבר. נתניהו נמנע מלמתוח ביקורת על התנהלותו של ליברמן ומסביר בפשטות: "לכל אדם יש זכות לחפות וגם לאביגדור ליברמן יש את האפשרות להוכיח את חפותו. הוא יסיים את התהליך שלו, הוא עשה את הדבר הנכון בזה שהוא התפטר, כי הוא רוצה לזרז באמת את הטיפול בנושא הזה כדי שהוא יוכל לחזור בהזדמנות הקרובה ביותר".

ואם אכן יחזור ליברמן במהרה, האם הוא יקבל את תיק הביטחון? כאן נתניהו נחרץ. "אנחנו דיברנו על תיק החוץ, ליברמן היה מאוד ספציפי בעניין הזה. כרגע תיק החוץ בידיי ואני מקווה שהוא יוכל לחזור במהרה לממשלה למלא את התפקיד הזה".

"האיום האירני לא נעלם"

"אין יום שאני לא מדבר עם מנהיגים זרים על אירן זה היה ונשאר", אומר נתניהו על הנושא האירני שירד מהכותרות בשבועות האחרונים". "הסוגיה האירנית היא המטרה המרכזית שיש לי בקדנציה הבאה". ומה לגבי יתר מטרותיו של יו"ר הליכוד ביתנו? "אם אני אזכה, כפי שאני מאמין באמונם של הבוחרים, זה כיסוי המדינה בכיפות ברזל, יצירת עוד 400 אלף מקומות עבודה ושמירה על אחדותה של ירושלים. אלה הם היעדים שאני מציב לעצמי", כך נתניהו.

"מאמין שאזכה", נתניהו אתמול (צילום: חדשות 2)
"מאמין שאזכה", נתניהו אתמול | צילום: חדשות 2

לסיכום מונה נתניהו חלק מהישגיו בארבע השנים האחרונות. "מדינת ישראל היא פלא כלכלי, אמרו לנו שבחינוך אין תקווה, סובבתי את זה. אמרתי זה ייקח לנו עשור, להביא את ילדי ישראל למקום העשירייה הפותחת בעולם. אנחנו הרי נשטפנו על יד גל של מסתננים ובלמנו את זה, היום אפס מסתננים מגיעים ישראל. אלו דברים שאני מאמין שאנחנו יכולים לעשות".