הציבור עוד מנסה לעכל את המהלך האחרון של עמיר פרץ, ובתנועה לאיכות השלטון ותנועת אומץ לא חוסכים ממנו ומעריקתו מילים קשות. "זה אחד המהלכים היותר בוטים שנראו פה לאחרונה", אמרו שם והוסיפו, "הכיסא בכנסת עולה על הכל". בתנועה לאיכות השלטון סיפרו על תגובות שאט נפש רבות מהציבור והבטיחו לשקול גם צעדים משפטיים למלחמה בתופעת החבירות והעריקות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"זה לא רק עמיר פרץ", אמרה עו"ד דפנה קירו-כהן, מנהלת המחלקה המשפטית בתנועה לאיכות השלטון. "זה אחד המהלכים היותר בוטים שנראו פה לאחרונה. מאז אריק שרון והקמת קדימה אנחנו עדים למשחק כיסאות בלתי פוסק שבו המפלגה, שפעם הייתה משמשת כאיזשהו בית אידיאולוגי עם מסרים שחבר כנסת היה נלחם עבורם, בעצם הופכת להיות פלטפורמה".

"זכות הבחירה, היכולת האפקטיבית לשקף את האידיאלים שלך בבחירה באמת נפגעת", טענה עו"ד קירו-כהן והוסיפה: "בבחירות האחרונות אולי זה צבר תאוצה - צחי הנגבי, נחמן שי, עמרם מצנע, שעבר עם חברי הכנסת מקדימה. זו תופעה מתרחבת".

היא סיפרה גם על תגובות רבות שהגיעו לתנועה. "אני מסתכלת באתר שלנו - קיבלנו תוך חצי שעה כ-70 תגובות למהלך של עמיר פרץ. הציבור מביע שאט נפש. "מי היה מאמין", הם כותבים, "בחילות בוקר צהריים וערב - ולא מהיריון", וגם "חלית? נפצעת? הפסדת בפריימריז? בוא אלינו לתנועה!".

"ננסה לשנות את החוק"

ומה עושים? עו"ד קירו-כהן נשמעה סקפטית אבל הציעה כמה דרכי פעולה. "קודם כל, משמיעים קול מחאה ציבורית. משפטית, זה מסוג המהלכים שהם כשירים. זה כשר. אין יכולת למנוע את העניין, זה דין הבוחר. מה שעולה היא שאלת האלטרנטיבה. עדיין יש מפלגות שבהן יש את התופעות האלה פחות. מנגד, יש מפלגות שקמו על ההעברה הזו. זה שיקול רלוונטי".

"לכל תופעה יכול להיות ניסיון לתופעת מניעה", היא הוסיפה, "יש מצב חוקי אבסורדי ונוראי - אנחנו ננסה לשנות אותו. החוק אומר שהמימון הוא ממוצע של המנדטים הקודמים והנוכחיים, זו לא כוונת המחוקק. נבדוק אפשרות להשפיע או לשנות, ולו בהקשר של מימון בחירות".

שאלה נוספת שעולה היא היעילות של שינוי שיטת הממש בהקשר הזה. "יש מגוון הצעות. חלק מהן מדברות על אחוזי חסימה, שלא בטוח שיסייעו במקרה הזה. יש מכונים שמדברים על שיטת הבחירות הדנית, זה באופן אחר, בו אתה מצביע למפלגה עוד לפני שיש מפלגה. צריך לבדוק אם אחת השיטות יכולה לתת מענה".

גם בתנועת אומץ הגיבו בחריפות למהלך של פרץ. "תנועת אומץ הכינה רשימה של כל העריקים הפוליטיים במערכת הבחירות האחרונה", סיפר יו"ר התנועה אריה אבנרי, "והתמונה שמתקבלת מימין ומשמאל הינה מצמררת ומעידה על התפרקות כללית של עקרונות ונורמות מוסריות ואידיאולוגיות. הכיסא בכנסת עולה על הכל".