תיבת קלפי (צילום: רויטרס, חדשות)
24 שעות ליום הבוחר | צילום: רויטרס, חדשות

יום אחד נותר: מערכת הבחירות לכנסת ה-19 תגיע בעוד 24 שעות לשיאה, בעוד אזרחי ישראל יעשו את דרכם לעבר אחת מ-10,132 הקלפיות שיוצבו ברחבי הארץ. ביום האחרון למערכת הבחירות ראשי המפלגות הגדולות עסוקים במאמצי שכנוע אחרונים של המתלבטים, אבל גם בהטחת ביקורת קשה על ראש הממשלה נתניהו, שהודיע אתמול בעיתוי חריג על מינויו של השר כחלון ליו"ר מועצת מנהל מקרקעי ישראל.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק 

5,656,705 בעלי זכות בחירה יצעדו בעוד כיממה אל הקלפי כדי לבחור באחת מבין 32 הרשימות המתמודדות בבחירות לכנסת ה-19. הקלפיות ייפתחו מחר בשעה 07:00 בדיוק ויינעלו בשעה 22:00 בלילה, אז יפורסמו מדגמי הטלוויזיה. בשגרירויות ישראל בעולם ההצבעה החלה כבר לפני כשבועיים ואילו ביחידות צה"ל מימשו רבים מהקצינים והחיילים את זכותם הדמוקרטית ושלשלו את הפתק הנבחר למעטפה.

מאמצי שכנוע אחרונים

ביום שלפני יום הבוחר, יעסקו ראשי המפלגות הגדולות בעיקר במאמצי שכנוע אחרונים של המתלבטים. יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' צפויה לרכז את מאמציה בעיקר בקרב הנשים. "יש חצי מיליון נשים מתלבטות, ורק ההצבעה שלהן תוכל לנצח את ביבי", אמרה אתמול יחימוביץ'. יו"ר התנועה ציפי לבני יצאה למסע ברחבי הארץ במטרה לאסוף עוד קולות, זאת על רקע הירידה המשמעותית בצפי המנדטים של מפלגתה. "סוף השבוע האחרון הוכיח שהבחירות עוד לא הוכרעו", אמרה לבני וקראה לכל אזרחי ישראל ה"מודאגים", כהגדרתה, לצאת ולהצביע.

גם במפלגתו של יאיר לפיד פתחו במסע שכנועים אחרון, אלא שבניגוד לבני, ב"יש עתיד" דווקא מעודדים מהסקרים האחרונים שפורסמו בסוף השבוע, שמנבאים למפלגה עלייה מסוימת. במשך שעות ישבו יו"ר המפלגה וחברי הרשימה במטה בתל אביב וניסו לשכנע מתלבטים בשיחות טלפון רבות שקיימו. גם במרצ פתחו במסע להמרצת מצביעים אל הקלפיות, לאור המגמה המעודדת בסקרים.

ביקורת על מינוי כחלון: "נתניהו בהיסטריה"

אין תמונה
ההצהרה שנגנזה. נתניהו וכחלון, אמש

אמש, 35 שעות לפני פתיחת הקלפיות, הודיע ראש הממשלה נתניהו במפתיע על מינויו של שר הרווחה והתקשורת הפורש משה כחלון לתפקיד יו"ר מועצת מנהל מקרקעי ישראל. נתניהו התכוון להצהיר על המינוי בשידור ישיר, אולם יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליקים רובינשטיין מנע את שידור ההצהרה בטענה להפרה חמורה של נוהלי תעמולת הבחירות.

במערכת הפוליטית מתחו אמש ביקורת חריפה על המינוי ובמיוחד על העיתוי. במפלגות השמאל-מרכז זעמו על המהלך והאשימו כי נתניהו פועל מתוך פאניקה. העבודה פנתה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, למבקר המדינה וליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לבטל את המינוי. "המינוי הוא עלה תאנה לגיהנום החברתי שמכין לנו נתניהו, אם חלילה ייבחר. אפילו בתשדיר הבחירות לליכוד לא הצליח כחלון להוציא מפיו מלה טובה אחת על נתניהו בתחום זה, ומינויו כעת הוא עדות לפאניקה שנתניהו נתון בה בגלל היחלשותו", תקפה יו"ר העבודה יחימוביץ'.

גם יו"ר התנועה ציפי לבני מתחה ביקורת על המינוי: "שמענו על הסופרטנקר שנועד לכבות את השריפה של הסקרים שנתניהו רואה כל יום", האשימה לבני. אליה הצטרף גם לפיד, שאמר כי ראש הממשלה "נכנע ללחץ הירידה בסקרים ומנסה לבצע מהלכים נואשים של הרגע האחרון, לפני יציאת הציבור לקלפיות". יו"ר מרצ זהבה גלאון הדגישה את הלחץ בו שרוי נתניהו ואיבחנה כי "לקה בפאניקה האופיינית לו".

בליכוד זעמו: "דווקא זו תעמולה אסורה?"

בליכוד הביעו זעם על החלטת יו"ר ועדת הבחירות השופט אליקים רובינשטיין לפסול לשידור את מסיבת העיתונאים של נתניהו וכחלון, זאת בעקבות פניית "יש עתיד" שטענה כי מדובר בתעמולת בחירות. "יו"ר ועדת הבחירות המרכזית אסר את שידור הודעת ראש הממשלה על מינויו של השר משה כחלון, בשעה שבערוצי הטלוויזה השונים שודרו כינוסים של הבית היהודי, התנועה וקדימה", האשימו במפלגה.

בהודעה שהפיצה הרשימה המשותפת לליכוד וישראל ביתנו נכתב כי יפנו הבוקר לשופט ולוועדה בבקשה להסיר את הצו הגורף ולהתיר את שידור הודעת ראש הממשלה על מינויו של השר כחלון ליו״ר מועצת מנהל מקרקעי ישראל.