ראיתם את כל התשדירים? שמעתם את כל הראיונות בטלוויזיה וברדיו והחלטתם למי אתם מתכוונים להעניק את קולכם ביום שלישי הקרוב? זה עדיין לא מספיק. יש עדיין לא מעט סימני שאלה שאופפים את יום הבחירות, ובדיוק למענכם הכנו זכותון ומדריכון עם כל הפרטים שרציתם לדעת על יום הבחירות ולא ידעתם את מי לשאול.

לומדים בבאר שבע גרים בתל אביב סיטי

נקראים לקלפי כל 2.8 שנים (צילום: רויטרס)
נסיעות חינם לגרים יותר מ-20 ק"מ ממקום הקלפי | צילום: רויטרס
סטודנטים או אזרחים שנאצלים לבלות את יום הבחירות הרחק ממקום מגוריהם המעודכן במשרד הפנים, אמנם לא יוכלו להצביע בקלפי הקרובה למקום הימצאם, אבל בהחלט יכולים להתנייד למרחקים בתחבורה הציבורית בחינם. "אנחנו עושים כל מאמץ אפשרי בכדי שאזרחי מדינת ישראל יוכלו להצביע, מקמפיין לעידוד הצבעה ועד למתן היסעים חינמיים לאותם אנשים שנמצאים 20 קילומטרים או יותר מתחום נקודת המגורים שלהם, ששם נמצאת הקלפי בה הם רשומים", אומר גיורא פורדס, דובר ועדת הבחירות המרכזית, "לכן אדם שמקום ההצבעה שלו בתל אביב והוא נמצא באותו יום בבאר שבע יכול לגשת לכל סניף דואר ולהציג את ההודעה לבוחר, פלוס תעודת זהות, או דרכון או רישיון נהיגה ולהודיע שבאותו יום הוא נמצא בבאר שבע. שם הוא יקבל כרטיס לנסיעה חינם באוטובוס אשר ניתן להמירו בכרטיס לרכבת. כנ"ל לגבי אדם שנמצא באילת. טיסה בחינם הוא לא יקבל, אבל כרטיס לנסיעה בתחבורה הציבורית בהחלט כן ולקו הזה מאילת יש להירשם מראש במרכז המידע הארצי של חברת אגד (*2800 או 03-6948888, או באתר האינטרנט).

"יש להקדים ולעשות זאת עד יום שני, שכן ביום הבחירות עצמו סניפי הדואר סגורים. במקרים מיוחדים אם מישהו פספס, ביום עצמו יש ועדות אזוריות שניתן למצוא באתר ועדת הבחירות המרכזית, וגם שם בעת המצוקה ניתן לקבל כרטיס נסיעה".

עובדים ולא מצביעים

למעלה מ-46,000 בעלי זכות הצבעה מוותרים על יום השבתון הלאומי לטובת תזרים מזומנים נאה בעבור עבודה באחת מ-10,000 הקלפיות הפרוסות ברחבי הארץ. 58,448,000 זהו סכום השכר שישולם על ידי ועדת הבחירות המרכזית לעובדי יום הבחירות. כל קלפי בנויה מארבעה עובדים, מזכיר הקלפי הממונה מטעם ועדת הבחירות המרכזית וכן שלושה נציגים של המפלגות השונות. "מזכיר הקלפי יצביע במעטפה כפולה בקלפי בה הוא עובד", מסביר פורדס, "וכן נציגי המפלגות העובדים למעלה משש שעות. האחרים יאלצו לקרוא למחליף מטעם המפלגה על מנת שיכולו ללכת להצביע המקום מגוריהם, או לעשות זאת לאחר שעות העבודה, היות והקלפיות פתוחות מהשעה שמונה בבוקר ועד עשר בלילה".

"חבל שמזלזלים כך בציבור". הספחים שנמצאו (צילום: נדב אטיאס)
לא קיבלתם הודעה לבוחר? עדיין אפשר להצביע | צילום: נדב אטיאס

לא קיבלתי הודעה לבוחר

"ועדת הבחירות קיבלה מאות פניות מאזרחים מודאגים שההודעה לבוחר לא הגיעה אליהם, אז אנחנו מבקשים להרגיע את ציבור", אומר פורדס, "מי ששולח את ההודעה לבוחר זה משרד הפנים. הטענות אליהם ולא אלי. עם זאת, המצביע לא חייב להגיע עם ההודעה לבוחר לקלפי. הוא יכול לבדוק או באתר האינטרנט של ועדת הבחירות המרכזית שם ניתן לברר את מקום ההצבעה על ידי הקשת מספר תעודת הזהות. כמו כן הוא יכול לפנות למוקד הטלפוני שלנו ולקבל מענה ב-6 שפות 1-800-200-131".

אנשי המעטפות הכפולות

בעלי זכות ההצבעה אשר נבצר מהם להצביע הקלפי הסמוכה לביתם, ועומדים בתנאים מיוחדים יכולים להצביע בקלפי מיוחדת. את פתק ההצבעה הם ישלשלו למעטפה בדיוק כמו כולם, רק שזו תושחל למעטפה נוספת ועליה יירשמו פרטי הבוחר. המעטפות הללו נספרות על ידי ועדת הבחירות עצמה, שם מוודאים שהבוחר הוא תמים ולא הצביע פעמיים.

"בישראל ישנם 5.6 מיליון בעלי זכות הצבעה", מסביר פורדס, "אך 11 אחוז מתוכם נמצאים כדרך קבע בחו"ל ולכן לא יכולים להצביע. זאת אומרת שגם כשמחשבים את זכות ההצבעה, כדוגמת הבחירות הקודמות - 64.7 אחוזים מהאוכלוסיה הצביעו, אני לוקח בחשבון שהנתון המקסימלי הוא 89 אחוזים".

הצבעה בקלפי (צילום:  יחסי ציבור)
עובדים ביום הבחירות? המעסיק חייב לאפשר לכם להצביע | צילום: יחסי ציבור

ומה עם אלו שנמצאים כאן ומצביעים בקלפיות אחרות? אסירים, סוהרים, חולים המאושפזים בבתי חולים וצוות רפואי, ימאים, דיירי בתים סיעודיים, שוטרים בתפקיד, דיפלומטיים או שליחי המדינה, כולל עובדי מוסדות ציוניים השוהים בחו"ל. כל אלו יכולים להצביע לא בקלפי האורגנית שלהם אלא בקלפיות מיוחדות שיוצבו עבורם, בהינתן אישור מיוחד, כדוגמא מאושפז בבית חולים יגיע אל הקלפי כשהוא מצוייד בתעודת זהות וכן באישור על אישפוז. הקלפיות הללו ייסגרו בשעה 19:00.

נכים ומוגבלים בתנועה – גם הם מצביעים במעטפות כפולות במידת הצורך

אדם המוגבל בניידות רשאי להצביע בכל קלפי שנקבעה כקלפי נגישה מיוחדת. ההצבעה תתאפשר רק לאחר שהבוחר הזדהה והצהיר כי הוא מוגבל בניידות בטופס מיוחד. מזכיר ועדת הקלפי רשאי לפטור בוחר מהצהרה אם מוגבלותו ניכרת לעין או שהוצגה תעודה המעידה על כך שהוא מוגבל בניידות. בוועדת הבחירות מבטיחים כי בבחירות הנוכחיות יהיו למעלה מ-1,550 קלפיות שיש בהן ואליהן סידורי גישה והצבעה מתאימים לאנשים המוגבלים בניידות. לרשימת הקלפיות המותאמות לחצו כאן.

עובדים באותו יום?

למרות שמדובר ביום שבתון יש לא מעט אנשים העוסקים במלאכה שאינה מאפשרת להם לנפוש ולנצל את היום לבילויים. עיתונאים, נהגי אוטובוסים, מוכרים בחנויות, מלצרים, מאבטחים, רופאים ועוד. ובכן, אין צורך לשלוף את הכינורות, על פי חוק מגיעות לכם יופי של זכויות.

"ס' 10 לחוק יסוד הכנסת קובע כי יום בחירות יהיה יום שבתון, כלומר העובד יקבל שכר בגין יום זה, גם אם לא עבד וללא שיופחת לו יום חופש", מסביר עו"ד גלעד לשם מתמחה בדיני עבודה ומנהל פורום במתחם פרקליטי IL.

"לכלל זה יש סייגים של עסקים ושירותים ציבוריים המחויבים לפעול  ביום הבחירות בהתאם לרשימה שמפרסמת ועדת הבחירות המרכזית הכוללת את המשטרה, צה"ל, חברת חשמל, מקורות, תחבורה ציבורית ושאר שירותים ציבוריים, לרבות שירותי תקשורת – טלוויזיה, רדיו ועיתונות כתובה, תחנות דלק וחניונים. גם בתי קפה, מסעדות ובתי שעשועים אחרים הפתוחים בשבת, יהיו פתוחים וכן עסקי הובלת מזון ופירות, מכולות וסופרמרקטים יעבדו עד הצהריים כמו ביום שישי. חשוב לציין כי גם במקומות אלו יש חובה על המעביד לאפשר לעובדים לעזוב את מקום העבודה וללכת להצביע.

"על פי החוק אין חובה לתשלום שכר מעבר לרגיל למי שעובד ביום בחירות למרות שהוגדר כיום שבתון, אך הושרש נוהג שנתמך בפסיקת בתי הדין לעבודה, כי מי שחויב לעבוד על פי הרשימה יזכה לפיצוי של שכר כפול (200%) מהשכר הרגיל או לשכר רגיל ויום חופש. גם מי שבחר לעבוד ביום הבחירות יזכה למינימום של שכר כפול או יותר מכך, בהתאם לסיכום עם המעביד".

יש לכם עוד שאלות? טקבקו לנו ואנחנו נדאג לתשובות

>> משרתים בצה"ל? הכנו לכם מדריך מיוחד בשבילכם