יאיר לפיד נגד יחימוביץ' (צילום: חדשות 2)
יאיר לפיד מציג את חזונו המדיני | צילום: חדשות 2

יו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד נשא הערב דברים במרכז האוניברסיטאי באריאל ופרש את משנתו המדינית. "לא נשב בממשלה שלא תחזור לשולחן המשא ומתן עם הפלסטינים", הכריז.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

לפיד קרא לחדש את המשא ומתן המדיני במטרה לחתור להסכם עתידי עם הפלסטינים. "אסור לנו לאבד את הרוב היהודי במדינת ישראל. גם השמאל הקיצוני וגם הימין הקיצוני מקדמים ללא הרף - כל אחד מסיבותיו - את רעיון המסולף והמסוכן של מדינה דו-לאומית, וללא הסכם, זהותה היהודית והציונית של מדינת ישראל נמצאת בסכנה".

הוא פירט את הסיכונים שבהסכם ואמר: "זה לא יהיה הסכם אידיאלי או אפילו קרוב לזה. זה יהיה הסכם מריר, וקשה, ומסובך, שניאבק על כל פרט ופרט בתוכו. אסור לנו לחזור על הטעות ההיסטורית של השמאל הישראלי, שתמיד מודיע מראש על מה הוא מוכן לוותר וגורם לכך שהפלסטינים רק רוצים עוד ועוד".

לפיד מתח ביקורת גם על הימין: "העובדה שהימין הישראלי משתמט מחובתנו לחזור לשולחן המשא ומתן, היא חוסר אחריות לאומי".

"בזבזנו ארבע שנים יקרות"

יו"ר יש עתיד תקף את התנהלות ממשלת נתניהו ואמר: "מה אומרת העובדה שממשלת ישראל מזה ארבע שנים מתעלמת מחובתה לנסות לקדם את המשא ומתן? זה אומר שהממשלה לקחה את הבעיה הכי מסוכנת, הכי נפיצה, הכי מדממת והכי סבוכה של חיינו, ואמרה לעצמה שהמדיניות שלה היא שאין לה מדיניות".

"בזבזנו ארבע שנים יקרות שבהן לא היו כמעט פיגועי טרור, שבהן הרשות הפלסטינית שיתפה פעולה עם כוחות הביטחון, שבהן הקהילה הבינלאומית ובראשה ארצות הברית קראה לנו, שוב ושוב, לנצל את חלון ההזדמנויות הזה ולהתניע מחדש את הניסיון להגיע להסדר", הוא הוסיף.

"נפילת המשטר באירן היא הדבר היחיד שיעצור את תוכנית הגרעין"

לפיד הכריז: "אני מודיע פה, שמפלגת יש עתיד לא תשב בממשלה שלא תחזור לשולחן המשא ומתן המדיני. אנחנו לא נשב בממשלה ששוב תנסה למוסס - בתירוצים שונים, וממניעים פוליטיים צרים - את המחויבות שלנו כלפי העתיד וגם כלפי ההווה".

הוא התייחס גם לאיום האירני ואמר: "ישראל לקחה פניה לא נכונה. הפצצת מתקני הגרעין באירן היא אופציה שאינה צריכה לרדת מהשולחן, אבל היא אופציה אחרונה, ולדעת כל הדרגים המקצועיים היא לא תעצור את תוכנית הגרעין האירנית אלא רק תעכב אותה לזמן מוגבל".

לדבריו, "מטרתה של ישראל צריכה להיות אחרת. אנחנו לא אמורים לפתור את הבעיה בשביל העולם, אלא לגרום לעולם לפתור את הבעיה בשבילנו. אנחנו להיות הכוח המניע מאחורי קואליציה בינלאומית בראשות ארה"ב, שתחנוק את המשטר האיראני עד לקריסתו. נפילת המשטר באירן היא הדבר היחיד שיכול לעצור את תוכנית הגרעין האירנית".