אפילו הטוש נבחר מראש. יאיר לפיד (צילום: חדשות 2)
אפילו הטוש נבחר מראש. יאיר לפיד | צילום: חדשות 2

רגע לפני סיומה של מערכת הבחירות הזו, גם אם תוצאותיה עוד לא ידועות לגמרי, נראה שכבר אפשר להתחיל לסכם את האווירה שאפפה אותה. איחודים, פיצולים, מעברים בין מפלגתיים - מה לא היה לנו כאן. ובכל זאת, נראה שמערכת הבחירות הזו לא הייתה צמודה במיוחד. ובכל זאת, כיצד נראתה המערכה מנקודת המבט של מי שעשה אותה?

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 באינטרנט

כבר שנה שלמה שיאיר לפיד חורש את הארץ ומופיע בשלושה-ארבעה אירועים מדי יום. בהופעה שלו בכנס כלכליסט בתל אביב לא היתה שום מילה ספונטנית. הכל תוכנן שבוע מראש, אפילו הטוש שבו הוא משתמש על הפודיום.

לפיד יורה את הגימיק ומדלג הלאה, והלחץ עובר למנהל הקמפיין שמחכה לראות אם אתרי החדשות בלעו את הפיתיון. "חלוקת העבודה מאוד דומה לתורת הקרב הצה"לית", מספר ראש מטה השטח של "יש עתיד" ת"אל במיל' יוסי סילמן. "אנחנו לא יכולים להתחרות בנתניהו שמוציא 11 מיליון שקל על שלטי חוצות. ויתרנו על המגרש הזה - אנחנו פועלים באינטרנט".

רה"מ מופיע מול חצי אולם בראשל"צ. "האנשים (צילום: חדשות 2)
רה"מ מופיע מול חצי אולם בראשל"צ. "האנשים | צילום: חדשות 2

ובינתיים בליכוד - ראשון לציון היא העיר הרביעית בגודלה בישראל, אך אפילו ביקור של ראש הממשלה בכבודו ובעצמו לא מצליח למלא את האולם בכינוס הליכוד, וגם הצעירים ששרים לביבי מהקהל - נמצאים שם בתשלום.

"אין התלהבות בבחירות האלה, אנשים שאננים" מספר יוסי בן זמורה, חבר ליכוד; "כל היום הבטחות ולא מקיימים כלום. אנשים מודאגים יותר מאיך לתת סנדוויץ' לילדים בבוקר לבית הספר מאשר מהבחירות".

כרזת בחירות הבית היהודי, בנט, בחירות (צילום: חדשות 2)
"בנט זה אח" הגיע מהפייסבוק, לא ממשרד פרס | צילום: חדשות 2

השינוי הגדול במפלגת העבודה בבחירות האלה, היה ההצטיידות בצעירים חדורי להט אידיאולוגי. אבל כשהסקרים נשארים קפואים על 17 מנדטים, הפסיקו במטה העבודה לחפש תומכים והתחילו לשכנע מתלבטים. כדי להפוך את יחימוביץ' לנגישה יותר למצביעים, הכניסו אותה מנהלי הקמפיין למטבח. לפי הסקרים, גם זה לא עבד.

_OBJ

המפלגה עם הקמפיין האפקטיבי ביותר במערכת הנוכחית היא ללא ספק הבית היהודי, שהסקרים מבטיחים לה לפחות עשרה מנדטים יותר מהבחירות הקודמות. "התחלנו את הקמפיין בתיכונים ולא בשביל הקולות", מספר מנהל הקמפיין משה קלוגהופט, ומסביר כי הצעירים משמשים כסוכנים של ממש באמצעות הרשתות החברתיות. "'בנט זה אח' זו סיסמא שהתחילה בפייסבוק, זה הגיע מהשטח ולא ממשרד פרסום", הוא מסביר.

_OBJ

במטה "התנועה" בראשות ציפי לבני היו מוכנים להתערב שיו"ר האופוזיציה לשעבר תטפס בסקרים עד לראשות הממשלה. אפילו נפתלי שפיצר, בן זוגה של יו"ר התנועה הגיע כל לילה למטה כדי "לפזר מצב רוח טוב", לדבריו. אך בכל תחנה בקמפיין חכתה רק מבוכה. שמוליק כהן, מנהל הקמפיין של התנועה בחר לתלות את האשמה בספינים, ומסכם במשפט קצר "כעת נותר רק לנצח".

_OBJ

 

מתפקדי ש"ס מכונים "שרי החמישים", משום שעל כל אחד מהם לשכנע לפחות חמישים משפחות לשלשל ש"ס לקלפי. הפעילים שמציגים את עצמם כשליחיו של המר"ן הרב עובדיה עצמו עוברים דלת דלת, בחושך ובאור, ומחזרים אחר קולות הבוחרים. לפי התגובות הפושרות של הציבור באופקים, ש-21% ממצביעיה בחרו ש"ס בבחירות הקודמות, המר"ן יכול להיות מודאג.

כעת נותר לחכות רק לתוצאות האמת שיגיעו אלינו ביום שלישי בלילה, בואכה רביעי בבוקר. אנשי הקמפיינים עושים כעת את המאמצים האחרונים שעוד ניתן לעשות, רגע אחד לפני, ומקווים להצליח לשכנע עוד כמה מתלבטים להצביע "נכון".