נקראים לקלפי כל 2.8 שנים (צילום: רויטרס)
"מערכת בחירות משוגעת" | צילום: רויטרס
שבוע לבחירות רצים הפוליטיקאים ויועציהם את הספרינט האחרון אל עבר נקודת הסיום של מרתון הבחירות 2013. הם שולפים את השפנים האחרונים שנותרו בשרוול ומגרדים את שאריות התקציב כדי לנסות להטות את הכף. אבל האם יצליחו תוך שבוע לשנות את דעת הקהל?

ליאור חורב, יועצה האסטרטגי לשעבר של מפלגת קדימה, מסביר: "אנחנו נמצאים במערכת בחירות משוגעת שבה אחוז המתלבטים הוא גבוה מאוד ולכן בשבוע הזה יש הרבה מה לעשות. המטרה כרגע היא לנסות לתת סיבה לרבע מהאוכלוסייה לצאת להצביע", הוא אומר, "וכדי להשיג את התוצאה צריך לתת לציבור תחושה שהמשחק עדיין לא הוכרע. כשלפיד למשל מבטיח שבכל מקרה ישב בממשלה וישפיע מבפנים, כשיחימוביץ' מבטיחה שאם לא תבחר לראשות הממשלה, תנהיג את האופוזיציה, הם מנסים להוכיח את זה בדיוק".

רוני רימון, יועץ אסטרטגי ושותף במשרד רימון כהן שנקמן שניהל בעבר את קמפיין הליכוד, מסביר מה על המועמדים לעשות כדי להוציא את הציבור מאדישותו ולצאת להצביע לו. "מבחנה טקטית צריך ללכת לסוג של קמפיין הפחדה שבו הפוליטיקאי יבהיר למצביע 'מה יקרה אם לא תבחר בי'. בבחירות 2009 ראינו שתקוותם של המרכז-שמאל הייתה קדימה ולכן בשבוע האחרון רבים שינו את הצבעתם מהצבעה אידאולוגית להצבעה אסטרטגית כדי שנתניהו לא יבחר. בדומה לכך, יחימוביץ', כדי לנגוס בקולותיהם של לבני ולפיד ולנקז אותם אליה צריכה להבהיר בזהירות בחוגי הבית וגם בתקשורת שיש סיכוי אמיתי להחליף את שלטון נתניהו. גם בליכוד, במקום לפנות לציבור בעדינות ולומר 'אני צריך אתכם', הייתי מצפה מנתניהו בשבוע קריטי זה להבהיר לנו מה יקרה אם הליכוד לא יהיה גדול מספיק, לומר למשל: 'אם הליכוד יהיה חלש מדי אני אצטרך לעשות פשרות שאני לא רוצה לעשות'.

מלחמת האג'נדה

אין תמונה
"שלושת הימים האחרונים מועדים לפורענות". רוני רימון
שלי יחימוביץ', מסביר רימון, לא לחינם מתמקדת בנושא הגירעון בתקציב. "חלק ניכר מסוד ההצלחה של הפוליטיקאים, הוא לדעת למקד את סדר היום בנושאים בהם אתה נתפס כחזק יותר בעייני הציבור", הוא אומר, "המאבק בכל מערכת בחירות הוא קודם כל על האג'נדה. מי שמצליח להכתיב את סדר היום זוכה ביותר נקודות, קרי יותר מנדטים, ולכן כל מפלגה צריכה לנסות למשוך הכי חזק לכיוון האלמנט 'שלה'  שלי יחימוביץ' למשל סוחטת את הלימון בנושא הגירעון בתקציב עד הסוף, ובצדק מבחינתה, זה עשוי להועיל לה והליכוד מצדו צריך למצוא מוקדם ככל שניתן איזשהו סדר יום ביטחוני", הוא אומר.  

רימון מוסיף כי גם לשלושת הימים הקודמים לבחירות בהם אסור לפרס סקרים יש תפקיד משלהם. "השבוע האחרון ובעיקר בשלושת הימים האחרונים מועדים לפורענות ומתחת לפני השטח עלולה לחול שינויים דרמטיים שצצים בקלפי: שבוע לפני בחירות 2006 מפלגת הגמלאים התנדנדו בין לא עוברים לאחוז החסימה ובין עוברים, ובסופו של דבר הגיעו לשבעה מנדטים. אנשים חיפשו הצבעת מחאה וברגע שאחד הסקרים ניבא שהגמלאים עוברים את אחוז החסימה הצטרפו אחרים, אף אחד לא באמת התכוון לתת להם שבעה מנדטים. גם במערכת הבחירות הזאת, בשלושת הימים האחרונים עשויות להתחזק מפלגות כאלה שנמצאות מתחת לרדאר, כמו: ארץ חדשה, אמסלם ואמנון יצחק".

אבל רפי מן, היסטוריון וחוקר תקשורת, שלוקח בימים אלה חלק בתערוכת שהוקמה במיוחד לרגל הבחירות הקרבות, מסביר שלמרות התכנונים הרבים שנעשים במהלך מערכת הבחירות, לעיתים מתרחשים גם אירועים חיצוניים שקשה לצפות. "בימים של פוליטיקה חדשה, כאשר התפיסה היא בעיקר שיווקית ופחות אידיאולוגית ומקרים שקרו לפני חודשים ספורים נשכחים מתודעת הציבור, אירועים שמתרחשים בתקופה הצמודה לבחירות משפיעים משמעותית, והכוונה היא לאו דווקא לספינים. בבחירות 99' למשל, הרשעתו של דרעי חודשיים לפני הבחירות שינתה את המפה הפוליטית: ניתן היה לראות מצד אחד את ש"ס מתחזקת ומן הצד השני את התחזקות מפלגת שינוי שזכתה בשישה מנדטים. אירועים כמו פיגוע שמתרחש חלילה בסמוך לבחירות או פרסום כמו שראינו היום על הערכות מומחים אמריקאים לגבי העשרת האורניום באיראן שמעלה את איראן לכותרות, יכולים לשנות את התמונה". 

מה עושות המפלגות?

העבודה - ביום חמישי יערך מה שמגדירים במפלגה כ"אירוע שיא של קמפיין מחליפים את השלטון" בגני התערוכה בתל אביב. בתוכנית: "נאום מכונן של יחימוביץ' ותומכים נוספים" שאותו יישאו על במה עגולה מול קהל מצופה של כ-1,000 איש.

הליכוד ביתנו - ככל שהבחירות קרובות, במטה הליכוד ביתנו מוותרים יותר על הפאסון בו החזיקו עד לאחרונה, לפיו ראש ממשלה אינו זקוק לקמפיין בחירות. היום החלו להפיץ כ-2,000 שלטי חוצות בהם קורא ראש הממשלה בכתב ידו לציבור ומודה: 'אני צריך אותך'. בנוסף, יפיצו במפלגה החל מהיום סרטון ובו שרי הממשלה פונים לציבור ומדברים על הישגיה של הממשלה הנוכחית ויפנו למתלבטים באמצעות טלפונים וכנסים.

הבית היהודי - ממשיכים בקו הפנייה לצעירים והפעם לקהל החיילים. היום תלו אנשי המפלגה "שלט מוסיקלי" באורך של מאה מטר מחוץ לבניין הקריה בתל אביב שעליו פניהם של בנט ושל איילת שקד והכיתוב: "אחים שלנו – בואו הביתה". על השלט מעין פעמון ענק של בית עליו כתוב "צלצל – יש לך בית" וכשלוחצים עליו נשמע ג'ינגל המפלגה.  

התנועה - במפלגתה של ציפי לבני מתמקדים בימים אלה בחידוד המסר לפיו אם רוצים הסכם מדיני – יש לבחור בלבני. היום בשעות אחה"צ יקיים המטה אירוע בקניון עזריאלי תחת הכותרת "ישראל תתעוררי" – גונגים יושמעו וקפה יחולק לעוברים והשבים. בנוסף, מגייסים לקמפיין גם דמויות מוכרות גם סטף וורטהיימר ואחינועם ניני שיפנו למתלבטים כמו גם לציבור המעוניין בהסדר מדיני. 

יש עתיד - במטה "יש עתיד" מתמקדים בפעילויות שטח. השבוע צפויה פנייה של פעילים בעיקר למתלבטים שבין הבוחרים. הפעילים יתייצבו בימים הקרובים בכניסה לאוניברסיטאות ובצמתים מרכזיות ברחבי הארץ. ביום שישי יגיעו אנשי המפלגה לשווקים ברחבי הארץ ובמוצאי שבת יתקיים כנס התומכים האחרון – כנס הנעה ליום בחירות במהלכו ינאם לפיד.