אחרי Car2Go ותל אופן, בתל אביב ממשיכים לחפש פתרונות שיבטלו את הצורך להחזיק מכונית פרטית בכרך הגדול והסואן.
עיריית תל אביב בוחנת בימים אלה אפשרות להקים בעיר, בדומה למודל "תל אופן", מערך להשכרת כלי תחבורה חשמליים קטנים לפי שעה.
הרעיון, שכבר התחיל לעבוד לאחרונה במתכונת חלקית בפריז, מאפשר לאנשים לשכור לזמן קצר רכב חשמלי מסוג רנו טוויזי - מעין שילוב עתידני בין אופנוע למכונית

מי שיחפוץ בכך יוכל לשכור את המכונית בעמדות שיפרסו ברחבי העיר, להגיע ליעדו ולהחנות אותה בעמדת השכרה, שם גם תהיה עמדת טעינה.

בדרך לחזון המעניין עדיין קיים הצורך להתגבר על כמה מכשולים, כמו למשל נושא התקינה.
לא ניתן להגדיר את הטוויזי כמכונית מכיוון שהיא אינה מצוידת במערכת ESP המחוייבת בחוק. מאידך, זהו כמובן לא אופנוע ונראה כי משרד התחבורה ו"קרסו" היבואנית יצטרכו למצוא נוסחה חדשה לכלי רכב ייחודי זה.

הטוויזי מצוידת במנוע חשמלי קטן המפיק בסך הכל 17 כ"ס ומניע את הגלגלים האחוריים והסוללות ממוקמות ברצפת המרכב ואמורות להעניק מרכז כובד נמוך לטובת שיפור היציבות של הכלי הצר והגבוה הזה.
הביצועים אמנם לא מרשימים במיוחד אבל נראים, לפחות על הנייר, כמספקים בהחלט לשימוש עירוני ובין היתר ניתן לציין שהמהירות המרבית עומדת על 80 קמ"ש והטווח בין טעינות בתנאי שימוש אמיתיים צפוי לעמוד על כ-70 קילומטרים. מחירה של הטוויזי בצרפת עומד על כ-7,700 יורו ואליו מצטרף גם תשלום חודשי בעבור שכירת הסוללה בגובה של כ-50 יורו. בארץ לאחר מיסים (10 אחוזים במקרה של רכבים חשמליים) ומע"מ מחירה עשוי להתקרב ללא פחות מ-50 אלף שקלים. עם זאת עלות הטעינה זולה מאוד וצפויה לעמוד (מזרם חשמל בייתי) על כ-3.5 שקלים בלבד.

בצרפת כאמור, השירות, עובד כבר כחצי שנה אך המחירים שם די גבוהים וכוללים מינוי בעלות 70 שקלים ודמי נסיעה סגובה של כשקל וחצי לדקת נסיעה. 

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, מדגיש שכדי להפוך את המיזם לרלוונטי בעיר צריך להגיע למציאות בה השכרה של הרכב החשמלי הקטן תהיה זולה יחסית ובכל מקרה נמוכה  מעלות של נסיעה במונית. 

>> רנו טוויזי במבחן

רנו טוויזי (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד