המתמודדת האירית סיימה מתחת לישראל? "קארמה": עדן גולן התייצבה למסיבת העיתונאים המסורתית לכלי התקשורת הישראלים, אחרי שסיימה במקום החמישי בגמר אירוויזיון 2024, עם מקום שני בקולות הקהל. "עם כל מה שעברתי אני מרגישה כל כך מדהים וטוב, וכזאת גאווה", אמרה כשסיפרה על התחושות הראשוניות. "אין לי מספיק מילים בשביל להסביר איך אני מרגישה ואיך אני שמחה שאני כאן - ולאן שהגענו. זו עבודה קשה של חודשים, ופה שבועיים של תקופה מצד אחד הכי מדהימה ושאני לא אשכח ומצד שני מאוד קשה גם. כנראה שבסוף אחרי הנאמבר, זה הכל יצא ממני".

כשנשאלה אם היו נקודות שבירה, ענתה בכנות שמבחינתה לא ממש. גם הבכי שהיה לאחר הביצוע היה אך ורק מתוך אושר. מבחינתה, אפילו הבוז והיחס העוין באופן כללי מאחורי הקלעים רק דירבנו אותה: "התמקדתי במטרה שלי: לייצג אותנו בכבוד. שום דבר מסביב לא השפיע עליי. אני שידרתי אנרגיות חיוביות. התמקדתי בהפצת אהבה ואנרגיה טובה ולהכיר את כולם. זה דמעות כי לא רציתי שזה יגמר, בא לי לצאת עוד מאה פעמים לבמה הזאת לשיר את השיר ולייצג אותנו. בא לי, זה הרגיש לי כל כך טוב - עם כל הבוז וכל הצעקות, אני אחרי החזרה אתמול אמרתי 'תצעקו עוד יותר'. זה הדליק אותי אני לא יודעת איך להסביר את זה. זה נתן לי כוח להראות איזה עם יפה אנחנו. עם כל מה שקורה מסביב, אנחנו, איכשהו עדיין, בהירים מבפנים ומצליחים איכשהו לתת אהבה ולמסור את הטוב ולהראות איזה עם יפה אנחנו".

"אני באמת באמת מתפוצצת מרגשות של אהבה וחום וגאווה שהייתה לי את הזכות לייצג את המדינה שלנו מול כל כך הרבה אנשים במצב כזה מטורף וקשה. אני מרגישה שאנחנו כבר ניצחנו עם כל מה שעברנו ולאן שהגענו - זה הניצחון שלנו. אני כל כך מודה על כל האהבה והתמיכה שקיבלתי מכולם, זה כל כך לא מובן מאליו וזה נתן לי הרבה חיזוקים - כשאני פה עברתי דברים לא פשוטים. אין על העם שלנו, אין על האנשים שלנו, אין על המדינה שלנו".

עדן הוסיפה ואמרה שהיא מאושרת מעל לעננים, אפילו שהיא סיימה "רק" במקום החמישי: "אני מרגישה שקיבלנו את כל מה שרצינו. זה שהיינו פה זה כבר הניצחון בשבילנו. אני אסירת תודה על כל התמיכה שקיבלתי מכולם, כל אהבה. זה לא מהעולם הזה".

כאמור, עדן, "הוריקן" וישראל סיימו במקום החמישי בסך הכל, אבל אך ורק כי השופטים ניקדו אותנו נמוך מדי, כשאצל הקהל סיימנו במקום השני עם לא מעט דוז פואה של הצופים בבית. "זה לא משהו שאני יכולה לשלוט בו", אמרה על נקודות השיפוט, "אני עדיין חושבת שהגענו למקום באמת מדהים ומה שחשוב זה הקהל. זה מרגיש מדהים זה פשוט הוכיח שמוזיקה חזקה מהכל ושאהבה חזקה כל כך. כשאתה מפיץ אהבה - זה חוזר אלייך".

קארמה איז אה ביצ'

זה לא סוד שהיו לעדן לא מעט אויבים ולא רק בקהל ובקהילת האירוויזיון, אלא בתחרות עצמה. במבי ת'אג האיר.ית, מריסה היווניה, נמו השוויצרי ויוסט ההולנדי שהודח - כולם בשלב כזה או אחר הביעו את מחאתם נגד ישראל מול עדן. בין אם זה "להירדם" במסיבת עיתונאים משותפת, או להכריז בראיון שבכית כששמעת שישראל העפילה לגמר. כשאחד העיתונאים ציין בפני עדן שאת רוב המתמודדים האלה היא עקפה היא הגיבה באלגנטיות: "קארמה..." וכשמישהי זרקה "שישרוף לה", עדן הצביעה עליה, צחקה ואמרה "אני לא אמרתי שום דבר...".

עדן גולן בגמר אירוויזיון 2024 (צילום: Martin Sylvest Andersen/Getty Images)
עדן גולן בגמר אירוויזיון 2024 | צילום: Martin Sylvest Andersen/Getty Images

כמובן שנושא החטופים לא יורד מסדר היום ועדן, שקיבלה מסרי חיזוק ממשפחות של חטופים ברצועת עזה, התקשתה לדבר בנושא: "אני פה בשביל כל מי שלא בבית וצריך להיזר הביתה עכשיו. זו הייתה המשימה שלי. להשמיע את הקול שלהם, אני מייצגת אותם ואת כל המדינה. זה מטורף, מאוד קשה לי לדבר על הנושא הזה. זה נוגע לי מאוד בלב. קשה לי".

"לא ישראלית? הכי מחוברת למדינה שלי"

ועדיין, היו מי שזלזלו בעדן כשהיא רק ניצחה בגמר "הכוכב הבא" ונבחרה לייצג אותנו באירוויזיון. הטענה העיקרית שנשמעה הייתה שהיא לא ישראלית מספיק. "אין לי מה להגיד על זה, אני שמחה" אמרה על הביקורת, "אני מאוד שמחה. הכי מחוברת למדינה שלי - זה הבית. אין על העם שלנו ואני רואה את זה ברמות. לא יודעת מה הייתי עושה בלי כולם כאן. בזכותכם אני כאן, ובזכותכם הגעתי לאן שהגעתי. אני אוהבת את כולם".

יואב צפיר, ראש המשלחת הישראלית, ביקש בסיום למסור כמה מילים: "כל הזמן אומרים לנו שהאירוויזיון זה מקום לא פוליטי, זה מוזיקה. תרשו לי לפקפק בעניין השנה. כולנו ראינו את ההבדל בין האנשים לפוליטיקה. כולנו ראינו מה השופטים מצביעים ואיך הקהל מצביע וזה מדהים לראות את האהבה שעדן קיבלה. לא רק ישראלים ויהודים הצביעו - זה אירופאים שהצביעו. השיר נגע בהם, עדן נגעה בהם. לראות בחורה בת עשרים כל כך מוכשרת ולצעוק לה בוז ולהתנהג אליה מאחורי הקלעים בנבזות זה פשוט רוע ולא מגיע לה. הרבה אנשים הרגישו את זה והצביעו לה ורצו לחבק אותה"