אז עברו החגים, חזרנו כולנו מהחופשות והעיניים נשואות הרחק לאירוע המוזיקלי הגדול של אירופה: אירוויזיון 2023, ונועה קירל אחת, שהניצחון שכולם כל כך מקווים לו מונח על הכתפיים שלה. כאמור, יש עוד זמן עד לתחרות, אבל הנה כל מה שידוע בינתיים על התחרות המוזיקלית הגדולה של אירופה שתתקיים בליברפול במאי הקרוב.

>> כל מה שאתם צריכים לדעת על נועה קירל ואירוויזיון 2023

כפי שפורסם בעבר, סיכוייה של קירל לגבור על מתחריה בתחרות גברו מעט, כיוון שמצפה לה תחרות מול פחות מדינות,37 סך הכל, לאחר שמקדוניה הצפונית, מונטנגרו ובולגריה פרשו. בשנה שעברה בטורינו התחרו 40 מדינות.

איפה?

התחרות תתקיים באולם ליברפול ארנה, או בשמו השני M&S בנק ארנה, שיכול להכיל עד כ-11 אלף איש. כזכור בשנה שעברה היו אלה קאלוש אורקסטרה מאוקראינה שניצחו, אך כיוון שאוקראינה לא יכולה לארח את האירוויזיון לאור הפלישה של רוסיה לשטחה והמתקפות על קייב, התחרות הועברה לממלכה המאוחדת. גורמים אוקראינים יהיו מעורבים בתחרות, כך שישולבו בה גם אלמנטים מטעם המדינה. כתוצאה מהניצחון בשנה שעברה, אוקראינה העפילה ישירות לגמר התחרות. ואם בענייני התקיפה עסקינן, רוסיה כזכור הושעתה מהאירוויזיון, טורקיה שוב תיעדר, וכן גם בוסניה הרצגובינה והונגריה.

מתי ומי?

חצי הגמר הראשון של האירוויזיון יתקיים ב-9 במאי, חצי הגמר השני ב-11, והגמר הגדול יהיה ב-13 במאי. בתחרות ישתתפו אלבניה, ארמניה, אוסטרליה, אוסטריה, אזרבייג'אן, בלגיה, קרואטיה, קפריסין, צ'כיה, סלובקיה, דנמרק, אסטוניה, פינלנד, צרפת, גיאורגיה, גרמניה, יוון, איסלנד, אירלנד, ישראל, איטליה, לטביה, ליטא, מלטה, מולדובה, הולנד, נורווגיה, פולין, פורטוגל, רומניה, סן מרינו, סרביה, סלובניה, ספרד, שבדיה, שווייץ, אוקראינה ובריטניה.

נועה קירל מסיבת עיתונאים (צילום: צילום מסך)
נועה קירל מסיבת עיתונאים | צילום: צילום מסך

קדמי אירוויזיון במדינות בולטות

ספרד, שניצחה באירוויזיון בטורינו במקום השלישי, תקיים את חצי הגמר הראשון של קדם האירוויזיון שלה ב-31 בינואר, חצי הגמר השני ב-2 בפברואר והגמר הגדול ב-4 בפברואר. בתחרות יהיו 16 שירים שייבחר מהם השיר הנכסף לתחרות עצמה.

באיטליה, שהגיעה בשנה שעברה למקום השישי עם נציגה מחמוד, יתקיים פסטיבל סן רמו ב-7-11 לפברואר, ובו ייבחר הנציג לתחרות. בגרמניה יבחרו את הנציג והשיר בפברואר גם כן, באירוע גמר מיוחד בו ייקחו חלק לפחות שמונה עד 12 שירים.  בשנה שעברה, השיר שלהם Rockstars הגיע למקום האחרון בגמר.

שבדיה שניצחה בתחרות שש פעם וב-2015 בפעם האחרונה, תבחר את הנציג לתחרות שלה בתחרות קדם האירוויזיון שתתקיים ב-11 למרץ, ובבריטניה כמדי שנה, BBC חברו עם TaP Mus, הלייבל שמאחוריו עומדות גם אלי גולדינג ולנה דל ריי, ובאירוע גדול משותף ייבחרו הנציג והשיר לאירוויזיון. מועד האירוע טרם פורסם.

לאור ההפצצות על אוקראינה, מנצחת השנה שעברה, היא תקיים את קדם האירוויזיון שלה ב-17 בדצמבר בתחנת המטרו מאידאן נזלז'נוסטי. הסיבה לקיום התחרות בתחנת המטרו היא כמובן כדי למנוע את שיבושה והפצצות על ידי הרוסים, שתשמש כמעין מקלט.

אלבניה תקיים את קדם האירוויזיון שלה בדצמבר, ובפברואר יצטרפו אליה בלגיה, קרואטיה, דנמרק, אסטוניה, פינלנד, לטביה, ליטא, מלטה, נורווגיה, פולין וסן מרינו. שבדיה ואיסלנד במרץ, ואילו קפריסין היא היחידה מלבדנו בישראל שבחרה נציג – אנדרו למברו, יוצא אקס פקטור.  

כתיבת השיר של ישראל לתחרות

כבר ביולי האחרון, בעוד דורון מדלי נמצא בטיול ארוך בחו"ל, התחילו לזרום השמועות על החיבור בין נציגתנו לתחרות נועה קירל, לבין "מר אירוויזיון" דורון מדלי. מדלי, שהתראיין בספטמבר האחרון למגזין מאקו, טען כי אף אחד לא דיבר איתו ובשביל שייקח חלק בכתיבת שיר האירוויזיון לשנת 2023, משהו מיוחד צריך לקרות: "אף אחד לא דיבר איתי.  אני בגדול סיימתי את חלקי באירוויזיון, בסביבה שלי ובתעשייה יודעים את זה. הייתי בתחרות שש פעמים, ב-2018 ניצחנו, עשיתי את שלי. אם אני חוזר לשם, אני צריך שייצא לי מזה משהו".

כשנשאל על מה מדובר, הוא רצה את התיקון שלו: "חוויה מתקנת, כי אני בא עם הרבה מאוד טראומות מהאירוויזיון. גם מהניצחון יש טראומה, כי הרי הווייט סטרייפס טענו שהעתקנו חלק משיר שלהם ולקחו לנו 50% מהתמלוגים. אז קודם כל, חשוב לי שהשיר של נועה יצליח ואף אחד לא יגיד שזה שלו וייקח ממני את החלק שלי. להיות קשור להצלחה בין-לאומית נוספת זה כמובן דרייב מאוד גדול, ואני גם אומר לך בלי להתבייש: בא לי לזכות באירוויזיון בשביל ישראל עוד פעם. אני אהיה המנהל האומנותי, לא יודע אם אכתוב את השיר. אני אהיה מלמעלה, ויש סיכוי שאהיה מעורב בכתיבה כי ככה תמיד עבדתי עם נועה".

מדלי אגב, הוא אחד הכותבים של Skin I'm In, הסינגל החדש של דניאל שוהמאכר, זוכה תחרות הריאליטי "גרמניה מוצאת כוכב". חלומו הגדול הוא לייצג את סן מרינו באירוויזיון 2023 - אצלם הגמר הגדול שבסופו ייבחר הנציג לתחרות יקרה כאמור בסוף פברואר.

המדינה המארחת 

בריטניה, שיאנית האירוח של התחרות, ממוקמת כיום במקום השלישי בטבלת המדינות הזוכות ואירחה את האירוויזיון עד כה כשמונה פעמים. בפעם הראשונה שאירחה ב-1960, זכתה צרפת, ב-63' דנמרק, 68 ספרד, בתחרות לשנת 72 שנערכה בסקוטלנד ניצחה לוקסמבורג, 74 שבדיה, 77 צרפת, 82 גרמניה, ובשנת 98 לסיום מתוק, כמובן שדנה אינטרנשיונל עם דיווה.

במסיבת העיתונאים הרשמית בה קירל הכריזה על נציגותה לאירוויזיון, אמרה כי "אני יוצאת לזה באמונה שלמה. כמו בכל מקום בעולם בו הופעתי, תמיד הרגשתי גאווה לייצג את המדינה. עבורי זו משימה לאומית. יחד עם כל מדינת ישראל מאחורי. תודה על הוועדה שבחרה בי, זה לא מובן מאליו, תודה לכל מי שבירך. אני כבר היום מתחילה לעבוד, ולעבוד קשה. אז תחזיקו לי אצבעות ושיהיה בהצלחה".