ישי לוי, שלמה גרוניך, השקה פסנתר 2012
ישי לוי ושלמה גרוניך

פסטיבל "הפסנתר מארח" 2012 ייצא לדרכו ב-7 בנובמבר, ויביא לבמת מרכז סוזן דלל בתל אביב כמה הופעות ייחודיות. אחת מהן תהיה של ישי לוי, שיעלה לבמה עם מיטב הרפרטואר שלו, הרוווי בבלדות מרגשות, בליווי פסנתר, כלי הקשה, בס וכלי נשיפה. "אני מתרגש וכבר חושב מה אני הולך לעשות שם", אומר לוי. "כהרגלי בקודש כל הופעה זה משהו אחר עיבודים אחרים במיוחד בפסטיבל זשזה מופע אנפלאגד, כנראה אחד הדברים המדהימים שעשיתי עד היום.

-הקול שלך ייצא החוצה והוא הדבר המרכזי.
"מה שמחזיק אותי 30 שנה עם כל מה שעברתי זה המלודיות שאני יודע להוציא אותן. בשביל להופיע בפסטיבל הפסנצר אתה צריך להיות אמן ברמ"ח עבריך".

-אין תזמורת גדולה וזמרות, כל הפוקוס עליך.
"אני משנת 82' עד 85' הופעתי עם גיטרה ותופים אלקטרוניים. פסנתר זה כבר מספיק זה לנשמה לרפא את הנשמה שלי. אני מכרתי בשוק את הסחורה שלי כל פעם בצורה אחרת, אני אשיר הפעם אחרת, זה מה שמחזיק אותי למעשה בשוק, כל הופעה היא אחרת ושונה".

-הזמרים המזרחיים נכנסו לפסטיבל הפסנתר, משהו שפעם לא היה פה.
"זה אחריות מבחינתי. כל מי שיבוא אחריי יהיה לו יותר קל. מה שאני אשאיר פה יסלול את הדרך למי שיבוא אחריי. הפסטיבל פתח את שעריו גם לנו וזה יפה".

-אתה מקבל חיבוק גדול מתעשיית המוזיקה הלא מזרחית.
"הרבה שנים התקשורת לא חיבקה אותי, רק בבית משפט ובהארכות מעצר. זה דברים שהגיעו לי אני אז התבכיינתי, אבל אלה דברים שהגיעו לי. כשאתה מתבגר אתה מבין מה עשית. זה מאחורינו. היום אני מקבל חיבוק חם והם מקבלים בחזרה אהבה ככל שאני יכול להחזיר בשירים שלי".

רד בנד הופעה 3 (צילום: שוקה כהן)
סקס, סמים ושלמה גרוניך. רד בנד | צילום: שוקה כהן

אחת ההופעות המשעשעות והבלתי צפויות בפסטיבל צפויה להיות ההופעה שתפגיש את שלמה גרוניך עם להקת הבובות "רד בנד". גרוניך, שמעיד על עצמו שנים שהוא "משוגע" במירכאות, עונה לשאלה המתבקשת - איך לא חשבו על זה קודם: "נפגשנו וחשבנו מה נעשה, ורד הציע שאנחנו למעשה היפיז. אתה היפי אמיתי, הוא אמר לי, ואנחנו דור אחר של ההיפיז ומשם יכול לבוא החיבור. וזה נכון, כי המוזיקה שהם עושים והם מתחברים אליה היא רטרו לשנות ה-60' וה-70' שזה בבסיס שלי".

-אתה הולך להשתולל בהופעה איתם יותר מבהופעות רגילות?
"אני מקווה שכן. כיוון שהם תאטרליים וגם אני תיאטרלי אני מאמין שיצוצו שם דברים".

-רד יורד חופשי על מי שמופיע איתו.
"אני אוהב שיורדים עלי. סקס, סמים, רוקנ'רול – שיגיד מה שהוא רוצה. זה ראש טוב, זה לחבוט".

-הדיוק והפדנטיות יזוזו הצידה לטובת השתחררות?
"שאלה טובה. אני לא יודע מה לענות. אני צריך להגיד לעצמי את מה שאמרת עכשיו, לקחת ראש אחר קצת. אני מאמין שאני גם אעוף למקומות רחוקים, אבל עם בסיס".

 

אירוע השקה פסטיבל פסנתר 2012
נתנאלה ולינוי אקלה
אמנית ותיקה נוספת שתקבל משבצת ראויה בפסטיבל היא הזמרת והיוצאת נתנאלה, שתארח דווקא לינוי אקלה, בוגרת העונה האחרונה של "כוכב נולד". "הערב כולל שירים שאני יצרתי משני אלבומים שלי, 'על גן עדן חלוני' משנת 1987 והאלבום החדש 'נדודים'", אומרת נתנאלה. "מעולם לא עשיתי דבר כזה. הפסטיבל הוא במה מאוד מאתגרת ואפשר להביא משהו אחר. החלטתי לארח את לינוי המקסימה שיש לה קול אדיר והיא אמן יוצר בפני עצמו. אני מאוד שמחה לארח אותה, כי היא תבצע שירים שאני כתבתי וזה מרגש אותי".

-ומה עם הלהיטים הגדולים שלך?
"הלהיטים יהיו, בוודאי, אי אפשר לוותר על 'שיר היונה', 'היה לי חבר', 'ספינת הזכרונות', 'לא דיברנו עוד על אהבה'. ושיר חדש של סשה ארגוב, שכתבתי ושלחתי אליו באמצע שנות ה-80'  והוא הלחין אותו, וזו הפעם הראשונה שאני משמיע אותו, בהשמעת בכורה עולמית"

-אהבת את הקאבר של הראל מויאל ל"ספינת הזכרונות"?
"זה סגנון אחר. הוא לקח את זה לכיוון יווני".

"זה כבוד", מוסיפה לינוי אקלה. "היה ממש משמח לקבל את שיחת הטלפון הזאת. זכיתי להכיר ולחוות את החומרים של נתנאלה. זה עוד ניסיון של התמודדות עם טקסטים. עוד לא עשינו חזרות אבל ישבנו לדבר ולחשוב ותוך כמה ימים נתחיל חזרות".

מוש בן ארי, פסטיבל ראשון לציון (צילום: רועי ברקוביץ')
"שירים פחות מוכרים שאני מת לשיר". מוש בן ארי | צילום: רועי ברקוביץ'

מוש בן ארי עומד לארח בהופעתו בפסטיבל את זמרת הפלמנקו אנה סולה והגיטריסט פטטה פרננדז הספרדים. המופע שלו מכונה "סימני דרך" וכולל גרסאות מיוחדות עם אלמנטים ספרדיים לשיריו האהובים. אחד מהם הוא "דרך", שיר הנושא מאלבומו השני, שיצא לאחרונה בגרסה מחודשת, בדואט עם אנה סולה לקראת סיבוב ההופעות המיוחד.

"הכותרת של הפסטיבל מבחינתי זה הרגע שאני יכול לעצור הכל, לעמוד מול הקהל ולהציג חומרים שאני בדרך כלל לא יכול לבצע כשאתה רץ בטורים מול קהל של אלפים", אומר בן ארי. "פה אתה יכול להביא איזו נשימה מאוד עמוקה גם על הקריירה שלך וגם על הדרך שעשית, לעשות איזה סוג של פאוזה ולשיר שירים שאני אוהב והם לא הלהיטים הכי גדולים. יש לי שירים שלא יצאו כסינגלים והקהל אולי רובו לא כל כך מכיר ואני מת לשיר אותם וזו ההזדמנות. אני לא יכול לוותר גם על הלהיטים הגדולים שימשכו את הדיסקים קדימה אבל הצלו על רובו. רועי זוארץ יהיה איתי על הבמה ויהיו אמנים אורחים מספרד, יהיה מאוד מעניין".

אירוע השקה פסטיבל פסנתר 2012
שלומי שבן וידידה

אמן מוערך נוסף שיופיע בפסטיבל בזווית חדשה הוא שלומי שבן, שמספר: "אני השנה עושה הופעה שיש בה שני אלמנטים חדשים. הראשון הוא שיהיו איתי על הבמה בנוסף לפסנתר גם כלי מקלדת נוספים כמו צ'מבלו, המונד ופנדר רודס, דברים כאלה. וחשוב מזה, מבחינתי, שאני אנגן לראשונה בהופעה שירים חדשים שלי שעד היום כתבתי בחדר ואני מקווה שהם יתקבלו יפה ויתיחסו אליהם בעדינות. אני עובד כבר הרבה זמן על הרבה שירים ועכשיו הזמן קצת לצמצם את הרשימה ולהבין מה אני רוצה להקליט. ההופעה בפסטיבל היא מעין זרז להקלטות האלבום. הקלטתי עד היום שני שירים שאני מחבב אותם, אבל רוצה לדעת מה הכיוון".

-כלומר יכול להיות ששירים מסוימים בהופעה זו יהיה הפעם הראשונה והאחרונה שנשמע אותם?
"כן, יכול להיות, ואולי אפילו כל השירים, אני עוד לא יודע. אני מקווה שלא, אבל יש אפשרות כזאתי".

 >> כל הופעות פסטיבל הפסנתר 2012