אומרים שהדבר הכי טוב במילאנו הוא הרכבת לרומא, ויכול להיות שזה תקף לרוב ימות השנה אבל יש שבוע אחד, לפחות, שבו הרכבות במילאנו לא מפסיקות לדהור, וכשאנחנו אומרים רכבות אנחנו לא מתכוונים רק למטרו אלא גם לרכבות אוויריות והרבה מהן. כ-300 אלף מבקרים מכל קצוות העולם פוקדים את שבוע העיצוב, ה-Salone del Mobile, ולוקחים חלק בחגיגה של אסתטיקה ואמנות, יצירתיות ואדריכלות, טכנולוגיה וחדשנות. ולמרות שזהו שבוע מסחרי, גם מבקרים שאינם מעצבים אדריכלים או סוחרים יכולים ליהנות משפע האירועים והתערוכות המגוונות שמוצגים בעיר. 

בתערוכה, שהחלה דרכה בשנת 1961 וציינה השנה את חגיגות ה-61 (מינוס שנתיים של קורונה), השתתפו יותר מ-1,900 מציגים, בהם כל מותגי העיצוב הגדולים והנחשבים בעולם העיצוב, והיא כללה שיתופי פעולה של אמנים, אדריכלים ומעצבים ותצוגות של סטודנטים מבתי ספר לעיצוב ואדריכלות – דור העתיד. הקונספט השנה היה שונה במקצת עם צמצומה של התערוכה המרכזית לקומה אחת בלבד וביתנים קטנים יותר לטובת תצוגות ביתיות באולמות המרכזיים ברחבי העיר.

שבוע העיצוב במילאנו 23, התערוכה (צילום:  Alessandro Russotti )
הסלונה דה מובילה | צילום: Alessandro Russotti
שבוע העיצוב מילאנו 23, אווירה (צילום:  קרן גולדשטיין )
איור קיר, דואמו | צילום: קרן גולדשטיין

"אמנם היו תערוכות בתקופת הקורונה, אבל נעדרו מהן באופן בולט תושבי מזרח המפה, השנה מורגשת החזרה לשגרה", מתאר גיל רויטר, מעצב ויזם, שמעביר סיורי עיצוב במילאנו זה עשור.  "לפני שנה ושנתיים עוד הקפידו על מסיכות, מדדו חום, היום זה מרגיש כמו חלום בלהות". לדברי רויטר, שבוע העיצוב מתבסס על ספקטקלים מפוארים, והשנה קיבלנו אותם במנות גדושות.   "התערוכות השנה היו בעלות ערך וסיפרו סיפור, וזה ניכר בעבודת הלקטנות והסטיילינג של המותגים והמעצבים, גדולים כקטנים – עם פריטים ישנים מול חדשים, נוסטלגיים מול טכנולוגיים. כל אלה יצרו מכלול חדש, אישי ומיוחד מאוד. הדבר היחיד שהפתיע אותי זה שהשנה לא הציגו הרבה מעצבים ישראלים. בפרט שהייתה בולטות לתחום התאורה, ולנו בישראל יש היצע מפואר של אנשים מוכשרים כמו אסף וינברום ואיתי בראון. מי שכן לקח חלק בתערוכה הוא מעצב התאורה רון גלעד, שהציג מיצב בשיתוף NEMO ויצר חוויה אירונית ואבסורדית נפלאה דרך אור".

>> לכל הכתבות בערוץ living 

 >> ראינו כבר בריכות יפות בארץ, אבל זו משהו מיוחד

אל תעצור באדום: 50 שנה לקולקציה של קאסינה

Cassina Echoes, התערוכה שאצרו צמד האדריכליות והמעצבות פטריסיה אורקיולה ופדריקה סלה לציון 50 שנה לקולקציית iMaestri, של החברה, נערכה בקומת המרתף של בנק ישן בבניין יפהפה בפלאצו ברוג'י (תכלס אין דבר כזה בניין לא יפה במרכז מילאנו). ברקע תפאורה של מאות כספות ותאורה מעומעמת בצבע אדום בוהק (בצבע חתימת המותג) הוצגו שלל הדגמים האיקוניים שעיצב המותג לגדולי האדריכלים במאה העשרים, בהם לה קורבוזיה, פרנק לויד רייט וצ'רלס רני מקינטוש. בחדר כספות אחד השתלשלו כיסאות מהתקרה, בחלל אחר הוצגו רדיו ושולחנות מפורקים לגורמים ובחדר אחר הונחה ספה על כספת.

המסלול שעוברים הצופים בתערוכה, שמתחיל במרתף אטום ומסתיים בקומת הכניסה המוארת, דומה למסע בזמן, וכפי העולה משם התערוכה, "הדים", שיטוט בין פריטי הריהוט הקלאסיים הוא כהדהוד של השראה ונוסטלגיה בין עבר והווה; כבוד ליוצרים שחלפו מן העולם אבל היצירה שלהם עוד כאן, רלוונטית מתמיד.

שבוע העיצוב מילאנו 23, קאסינה (צילום:  קרן גולדשטיין )
קאסינה | צילום: קרן גולדשטיין

שבוע העיצוב מילאנו 23, קאסינה (צילום:  קרן גולדשטיין )
צילום: קרן גולדשטיין

שבוע העיצוב מילאנו 23, קאסינה (צילום:  קרן גולדשטיין )
צילום: קרן גולדשטיין

התערוכה השנה: בדגש על תאורה וקיימות

אחת התצוגות המרשימות בתערוכה הייתה דווקא של יצרן מכוניות – אאודי. החברה הגרמנית הוותיקה בנתה מתחם בשם "בית הקִדמה", House of Progress, כדי להדגים את המחויבות שלה להמשיך לייצר מכוניות מתקדמות, מעוצבות ואיכותיות שגם מתחשבות בכדור הארץ.

במרכז העיר הוצבה מכונית הקונספט החדשה של אאודי, הskysphere-. מכונית ספורטיבית ואגרסיבית שיכולה להפוך בקלות ללאונג' מפואר על גלגלים שיודע לנסוע, לנווט ואף לספק תוכן לנוסעיו על היעד שלהם, והכול בצורה אוטונומית לחלוטין. איך זה קורה? פשוט לוחצים על כפתור, ותוך דקות ספורות המכונית משנה את ממדיה, מחביאה את ההגה ואת הדוושות ומספקת חוויית נסיעה מפנקת, נוחה ועתידנית.

את המכונית הקיפו 22 קוביות דומינו ענקיות, מכוסות מראות, המייצגות את המעגליות בעולמנו ומדגישות שממש כמו בדומינו – כל פעולה משפיעה על הסביבה ועל הסובבים. אם אחת מאבני הדומינו תיפול, היא עלולה להפיל עמה את כל השאר.

כחלק מהקונספט, אאודי הודעה שבתוך שלוש שנים, עד 2025, היא תייצר מכוניות חשמליות בלבד, ותוסיף עוד כעשרה דגמים לפורטפוליו שלה. ה-skysphere היפהפייה היא הראשונה שבהם. אאודי גם מדגימה בתערוכה כיצד היא משתמשת בחומרים ממוחזרים וירוקים לבניית כל חלקי המכונית, כולל המנוע העוצמתי, היכול להגיע ליותר מ-600 כוחות סוס.

שבוע העיצוב מילאנו 23, אאודי  (צילום:  קרן גולדשטיין )
אאודי | צילום: קרן גולדשטיין
שבוע העיצוב מילאנו 23, אאודי  (צילום:  קרן גולדשטיין )
צילום: קרן גולדשטיין

זה רק אור הירח: מותג התאורה הגרמני Occhio

וילה נצ'י קמפיליו (Villa Necchi Campiglio), שתכנן האדריכל Portaluppi בשנות השלושים, והוסבה למוזיאון קטן בסגנון אר-נובו, עם בריכה קסומה בחצר פורחת, הוארה בשלל גופי תאורה מהפנטים של המותג הגרמני Occhio. קולקצייתLUNA  כוללת מגוון פתרונות תאורה לחללי פנים, בהם צמודי קיר ותקרה, מנורות תלויות ועומדות בעיצוב קלאסי עם טכנולוגיה חדשנית – ה-Fireball (פטנט של המותג), כדורי זכוכית שקופים שבתוכם צפה מנורה המפיצה אור רך ונעים המזכיר את אור הירח.

שבוע העיצוב במילאנו 23, אוצ'ינו  (צילום: Luna parete)
צילום: Luna parete

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Occhio (@occhio_lighting)

 

תיקחו או תשאירו, פאולה נבונה

האדריכלית והמעצבת האיטלקייה פאולה נבונה הציגה תערוכה מקורית ויוצאת דופן ברוח הקיימות בשיתוף חברת ההפקה הניו יורקית The Slowdown. "Take It or Leave It" כללה מגוון פריטים מהאוסף הפרטי של נבונה, שליקטה או עיצבה במהלך השנים – מכפות מתכת עתיקות מהודו ועד מגוון פריטים שעיצבה לאלסי. כל הפריטים מוספרו, והמבקרים יכלו להגריל מספר ולזכות בפריט מהאוסף. את התערוכה אצר דניאל רוזנסטרוך, המנהל האמנותי לשעבר של חנות הקונספט הפריזאית Merci.

שבוע העיצוב מילאנו 23, קח או תשאיר פאולה נבונה,  (צילום:  the slowdown)
פאולה נבונה | צילום: the slowdown

שבוע העיצוב מילאנו 23, קח או תשאיר פאולה נבונה,  (צילום:  the slowdown)
צילום: the slowdown

שבוע העיצוב מילאנו 23, קח או תשאיר פאולה נבונה,  (צילום:  the slowdown)
צילום: the slowdown

ג'ון בון GUBI: תכשיטים בבתי מרחץ

ה-Bagni Misteriosi (בתי המרחץ המסתוריים) בפורטו רומנה הוא לוקיישן מושלם, כזה ששווה להאיץ בשבילו הפקת דרכון אירופי, ושם בדיוק מוקם סלון GUBI. פריטי הריהוט של המותג הדני הוצבו בקומפוזיציות מעוררות השראה וכללו יצירתיות עדכנית לצד פריטים קלאסיים, שנצצו כתכשיטי חוץ בגינה. כבר בכניסה היה אפשר להתרשם מתערוכת מחווה לכיסא האיקוני של GUBI, שאצר מרקו סמיקלי, עם עשר גרסאות צבעוניות ושובבות לכיסא החיפושית של סטודיו GamFratesi.

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Inge van Poppel Interieur (@inge_van_poppel_interieurarch)

 

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Fabien Louvier (@abfabgram)

 

על ראש היוצר

הפלטפורמה הנודדת Alcova נוסדה לפני כחמש שנים על ידי ולנטינה צ'ופי וג'וזף גרימה, ובמהלך חמש השנים הללו כיכבה במאפייה שנסגרה, במפעל קשמיר ובמבנה ישן של בית חולים צבאי, ומאירוע אזוטרי הפכה לתערוכת מאסט רוויה בהשראה (ובתורים בלתי נגמרים).

הפעם היא השתלטה על בית מטבחיים נטוש: בלוקיישן האקזוטי הוצגו למעלה מ-70 פרויקטים של מעצבים, מותגים ובתי סטודיו מרחבי העולם (היו אפילו פרויקטים שמוקמו בתאי השירותים), שהצליחו להפיח חיים בחדרי הבטון הישנים וליצור ניגודיות בינם ובין הטבע הפראי.

התערוכה בחנה כיווני מחשבה שונים, הציגה רעיונות מחקריים בדבר חומרים חדשניים או בני קיימא, ושילבה בין מיצגים אקספרימנטליים לפרויקטים מגובשים, ובין רעיונות ערטילאיים לפרויקטים רדיקליים.

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by ALCOVA 2023 (@alcova.milano)

 

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by ALCOVA 2023 (@alcova.milano)

 

משחק הכיסאות של LOEWE

עוד לפני שירדו גשמים בחצר פלאצו איסימבארדי (Palazzo Isimbardi) צצו בחלל פטריות מגרות. המותג הספרדי LOEWE, שנוסד לפני כ-175 שנה כבית מלאכה לייצור עורות, הפך ברבות השנים לאחד ממותגי היוקרה הגדולים בעולם. בתערוכה השובבה הוצגו כיסאות עשויים מחומרים מגוונים ובתהליכי ייצור יוצאי דופן, כמו משענות גב ארוגות בעבודת יד או מאלומיניום. מלאכות היד הן מההתמחויות החשובות של המותג, והם מקפידים לשכלל אותן, ולהוביל בעזרתן גישה לעיצוב מודרני, מתחשב, על זמני ורב השראה. לדברי ג'ונתן אנדרסון, המנהל הקריאטיבי של LOEWE, לעבודת הקראפט נודעת חשיבות רבה בתרבות העכשווית, ודרכה הם מבקשים להגיע להישגים אמנותיים, תוך תמיכה באמנות, במלאכה ובתרבות עכשווית ברחבי העולם.

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Love Happens Magazine (@lovehappensmag)

 

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Kelly Wearstler (@kellywearstler)

 

כתום, כחול, עגול

איך כל היופי הזה ישפיע על הבתים שלנו? הנה כמה מגמות עיצוב בולטות שסימנו המומחים:

"שני צבעים מובהקים וברורים כיכבו בתערוכת העיצוב השנה", קובע בוריס סולטנוב, מרצה בבית הספר לעיצוב של ברברה ברזין. "כחול רויאל וכתום על גווניו השונים – צבע שמעצבי פנים אוהבים לשנוא. מותג הריהוט Casinna היה הראשון לזהות את המגמה לפני כמה שנים ובעקבותיו הלכו השאר. למשל, מותג הקרמיקה האיטלקי Mutina השיק קולקציית אריחים טהרת הכחולים והכתומים", מתאר סולטנוב. "צבע נוסף שצובר תאוצה הוא הבורגנדי - צבע יין חושני ועוצמתי, שהוא הגרסה המתוחכמת של אדום. אנחנו עדיין לא רואים אותו במסות גדולות, אבל הוא בפירוש מופיע בפריטי ריהוט, בטפטים ובחיפויים השונים".

גם רויטר מציין את הבולטות של צבעי האדום והכחול בתערוכה – "צבעים עם נוכחות גדולה מאוד בחלל, לצד קולקציות בגוונים פסטליים נעימים ורכים, כמו שהוצגו בחדר התצוגה של -Roche Bobois". טרנד נוסף שניכר הוא פריטי ריהוט בעלי צורה מעוגלת ורכה, "פריטים מערסלים ומחבקים שמכניסים הרבה חמימות לבית", הוא מדגיש.

שבוע העיצוב במילאנו 23,  (צילום: רוש בבואה )
צילום: רוש בבואה

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Santoni (@santoniofficial)

 

התערוכה, שכאמור הדגישה השנה את נושא הקיימות, הציגה שלל תהליכי ייצור ירוקים יותר, שימוש בחומריות טבעית של אבן, שיש וזכוכית וחומרים ממוחזרים. "זה נשמע פחות סקסי אבל כשרואים את זה – זה בהחלט מרגש", אומר רויטר. "מעבר לכך, הירוק מתקשר גם לבילוי מחוץ לבית, ולא רק במרחב הביתי. חוויית החוץ היא לגמרי אחת מחוויות הפוסט-קורונה, והיא מתבטאת בריהוט חוץ שלא יורד ברמתו מריהוט הפנים, ובחומריות מרעננת".