אנשים רבים חולמים על שיניים לבנות ועל חיוך מיליון דולר, תרתי משמע. ב-2020, שווי השוק להלבנת שיניים, רק בארה"ב, הוערך ביותר מ-­6 מיליארד דולר, והמגמה רק צפויה לעלות. אז לפני שהולכים ומשקיעים אלפי שקלים בהלבנת שיניים, כדאי להבין מה עלול לגרום לשיניים צהובות.

מה גורם להצהבת השיניים?

החלק העיקרי של השן נקרא דנטין, האחראי לצבע השיניים שלנו (גוני לבן-אפור-צהוב). אמייל השן הוא הכיסוי החיצוני של השן, ואף שהוא דק מאוד, זוהי הרקמה החזקה ביותר בגוף האדם. האמייל מגן על השיניים מפעולות יומיומיות כמו נשיכה ולעיסה, אך למרות חוזקו, הוא עלול להישחק.

שיניים צהובות עלולות להיגרם מהכתמה של האמייל עצמו, אך לרוב זוהי שחיקה של האמייל, מה שמביא לחשיפה של הדנטין, שהוא צהוב יותר ובעל נטייה גדולה יותר להכתמה.

חיוך גדול (צילום: Doglikehorse, shutterstock)
כולם רוצים חיוך של מיליון דולר | צילום: Doglikehorse, shutterstock

מה גורם לשחיקת האמייל?

אם כך, גורמים השוחקים את אמייל השן עלולים להגביר את הסיכון להכתמת השיניים. שחיקת האמייל יכולה להיגרם בין השאר בגלל עישון, שימוש בתרופות מסוימות (כמו אנטי-היסטמינים), יובש בפה וצרבות. מרבית הגורמים מעלים את כמות החומצה בפה המפרקת את שכבת האמייל. לכן, אחת ההמלצות היא להפחית צריכת סוכר, שכן החיידקים בפה משתמשים בסוכר ומייצרים כמות מוגברת של חומצה. נוסף לכך, משקאות רבים גורמים לחומציות בפה ולנזק לאמייל.

>> 3 הרגלים שעושים לכם שיניים צהובות

>>מצחצחים שיניים אחרי הקפה? אתם עושים טעות 

6 משקאות שפוגעים באמייל ומכתימים את השיניים

  1. קפה, יין ותה מכילים חומר בשם טאנין (Tannin). הטאנין אמנם מתפקד כנוגד חמצון ולכן תורם לבריאות הגוף ואף לבריאות השן, אך הוא קושר אליו פחמימות, חלבונים וחומרים נוספים, העלולים להוביל להכתמת השיניים.
  2. סודה – כן, כן, סודה. הצבע השקוף של הסודה עלול להטעות ולגרום לנו לחשוב כי סודה מלבינה את השיניים, אך בדיוק להפך. סודה לרוב מכילה פחמן דו-חמצני, ולכן היא משקה חומצי הפוגע באמייל השן ומגביר את הסיכוי להכתמה.
    אישה שותה סודה, מים מוגזים (צילום:  Jari Hindstroem, shutterstock)
    נכון היא שקופה - אז מה | צילום: Jari Hindstroem, shutterstock

    נציין כי רמת החומציות משתנה בין סוגי הסודה השונים. ככל שרמת החומציות (PH) נמוכה יותר, כך המשקה חומצי יותר.  לכן, אם על המשקה מציינים את רמת החומציות ("ערך הגבה"), נסו לא לבחור במשקה עם ערך נמוך (נניח מתחת ל-5.5).
  3. משקאות אלכוהוליים – האלכוהול מפחית את הפרשת הרוק, החיוני לשטיפה של חיידקים ושאריות מזון, וכן לאיזון רמת החומציות בפה. נוסף לכך, המשקאות האלכוהוליים חומציים (לרוב PH של 4 ומטה), ולכן פוגעים בבריאות השן.
  4. מיצי פירות – למרות הסיבים, הוויטמינים והמינרלים שנקבל מהמיץ, שחשובים לבריאותנו, אלה משקאות חומציים שגם מכילים כמות גבוהה של סוכר, מה שפחות מומלץ למי ששואף לשיניים לבנות. בהקשר הזה, נציין כי מיץ לימון הוא חומצי במיוחד, עם PH ממוצע של 2.5-3.
  5. משקאות ספורט – מכילים צבעי מאכל, חלקם מלאכותיים, שיכולים להכתים את השיניים. כמו כן, בדומה למיצי פירות, גם משקאות הספורט חומציים מאוד.
  6. משקאות מוגזים רגילים ודיאטמשקאות אלו עלולים להזיק לאמייל השן בגלל החומציות הנובעת מהפחמן הדו-חמצני, וגם בגלל רכיבים נוספים כמו חומצת לימון וחומצה זרחתית. נוסף לכך, המשקאות הרגילים (לא משקאות הדיאט) מכילים כמות סוכר גבוהה, וחלק מהמשקאות מכילים צבעי מאכל, שעלולים גם הם לגרום לנזק ולהכתמת השיניים.

אמיר וינוגרד הוא דיאטן קליני ובעל תואר שני בבריאות הציבור