השמש הקיצית מקבלת את פנינו לא רק עם שיזוף לוהט, אלא גם באפשרות לחשיפה לא מבוקרת המתבטאת בכוויות שמש אדמומיות, התייבשות, שלפוחיות ועוד. נתונים ממחקרים מדעיים מצביעים על כך שלמעלה מחמש כוויות שמש בין הגילים 15 ו-20 מגדילות ב-80% את הסיכון למלנומה - הסוג הקטלני ביותר של סרטן העור. בעוד שימוש יומיומי במסנני קרינה מפחית באופן משמעותי סיכון לגידולי עור סרטניים ולהזדקנות העור, הוא לא ישפר את הנזק שכבר נעשה. אז מה כדאי לעשות מיד אחרי שנשרפים?

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

דבר ראשון - הביתה

סימנים של כוויות שמש מופיעים בתוך כמה שעות מזמן החשיפה לשמש. לכן, אם הם מופיעים, רצוי לשהות בבית. אם תמשיכו לבלות בשמש, אתם עלולים להחמיר את הנזק שכבר נעשה. חול, מי מלח וכלור יכולים להחריף את נזקי העור, להגביר את הכאב ואת הסיכון לזיהומיים מקומיים. אם אתם לא יכולים לקלף את עצמכם מהמגבת על החוף, אז לפחות מרחו שוב מסנן קרינה עם מקדם הגנה 30 SPF. מרחו בנדיבות באזור הפגוע ובשאר העור, אשר נמצא במצב רגיש לכוויות שמש ללא קשר לגוון העור שלכם. מצאו צל וכסו את האזור החשוף בבגדים. כל בד שלא תוכלו לראות דרכו את אור השמש טוב בכדי להגן עליכם, ועוד טיפ: חבשו כובע רחב שוליים.

כובע, קרם הגנה ומשקפי שמש בחוף הים  (צילום: Alexander Chaikin, Shutterstock)
חבשו במהלך הקיץ כובע רחב שוליים | צילום: Alexander Chaikin, Shutterstock

שטפו את האזור עם מים קרים

כוויות שמש רבות באות לידי ביטוי לא רק באדמומיות אלא גם בנפיחות ושלפוחיות. חשוב להקפיד על מקלחת או אמבטיה קרירה, שירגיעו את העור הצרוב. אל תשתמשו במים חמים שעלולים לייבש עוד יותר את העור. לגבי הסבון, עדיף לבחור בסבון עדין המבוסס על שיבולת שועל או סויה, או סבון תינוקות.

היעזרו בקוביות קרח

קרחון או קוביות קרח עטופות במגבת (בדיוק באופן בו משתמשים בהם כדי להוריד נפיחות) שאותה מצמידים לאזור הכוויה יביאו להקלה מהירה. השאיר את המגבת על העור למשך מספר דקות, ועשו זאת בהמשך על פי הצורך.

עוד ב-mako בריאות
>> אוכלים בלילה? ככה תיפטרו מההרגל 
>> פשוט לא יאמן כמה תולעים אנחנו אוכלים בשנה
>> כן, באמת יש דבר כזה "תסמונת הישבן המת"

הזינו את העור

לחות יכולה לסייע לאטום את השכבה העליונה של העור שנכווה, ולהגן מפני זיהומים וגירויים עד שהעור יתחדש. החומר הכי טוב למריחה יהיה אלוורה: הוא טבעי, אנטי דלקתי וגם מקרר את המקום. אופציה חלופית היא קרם הידרוקורטיזון שניתן לרכוש ללא מרשם רופא ויכול לסייע להרגעת העור. אם אין לכם בנמצא את החומרים הללו, תוכלו להשתמש בקרם לחות בעיקר אם הוא מכיל את המרכיבים הבאים: סויה, שיבולת שועל וסרמידים (Ceramides). עדיף להימנע משימוש במוצר מבושם, שרק עלול להחריף את גירוי העור. טיפ לקרחים: אם הצלחתם לשרוף את הקרקפת שלכם, הצמידו קרח עטוף במגבת לעור, וחבשו כובע בכל פעם שאתם יוצאים לשמש.

זה לא הזמן למסכות יופי!

נזקי השמש יכולים להפוך את העור לרגיש יותר למרכיבים שבהם השתמשתם עד כה ללא בעיה, וכך חומרים אלרגנים נפוצים יעוררו גירוד, פריחות או שלפוחיות. כשאתם מורחים קרם לחות או מנקים את העור, השתמשו בחומרים עדינים המיועדים לעור רגיש. הימנעו ממסכות פנים, תרופות לאקנה, מוצרי אנטי אייג'ינג, מי פנים וחומרי פילינג, במיוחד מוצרים המכילים רטין A חומרים שעלולים לגרום לעור שזוף ולכוויות שמש להחמרה.

לנשים, אם פניכן נשרפו בשמש - הימנעו מלכסות את האדמומיות באיפור שיכול לגרות את העור.

להסיר איפור (צילום: Shutterstock)
הורידו את האיפור, הוא עשוי לגרות את העור האדמומי | צילום: Shutterstock

שתו - והרבה

השהייה בשמש עלולה לגרום להתייבשות, אבל גם כוויות שמש ועור פגום עשויים להחמיר את ההתייבשות. כדאי לשתות לעיתים קרובות יותר מהרגיל, והכוונה היא למים: משקאות המכילים קפאין או אלכוהול לא יסייעו להתייבשות, אלא רק יחמירו אותה.

לבשו בגדים נוחים

מומלץ ללבוש בגדים רופפים כדי לאוורר את האזורים הפגועים ולא להיצמד או ללחוץ על המקומות שנכוו מהשמש, גם אם זה אומר ללבוש חזיית סטרפלס ללא רצועות.

_OBJ

חבשו את השלפוחיות

אם מתפתחות שלפוחיות, הימנעו מלחטט בהן. הקפידו להשאיר אותן נקיות, יבשות וחבשו אותן בגזה במהלך היום. בלילה מומלץ להסיר את התחבושות כדי לאוורר את העור.

הכי חשוב – נהגו בזהירות בשמש

אזורים בעור שנפגעו יותר מכוויות שמש נמצאים בסיכון מוגבר לסרטן העור, אבל זה לא אומר שזה הזמן להיות בסטרס. מתח עלול לגרום להתנהגויות לא בריאות שעלולות עוד יותר להגביר את הסיכון לסרטן, כך לפחות סבורים במכון האמריקאי לסרטן (NCI). כל מה שעליכם לעשות הוא לאמץ כללי זהירות בזמן החשיפה לשמש: מריחה של מסנן קרינה עם מקדם הגנה גבוה מדי יום, ואם החשיפה לשמש ממושכת, למרוח את מסנן הקרינה מדי שעתיים. אם יש לכם שומות, בדקו אותן אחת לשנה אצל רופא עור מוסמך, הרבו בשתייה ושמרו על תזונה בריאה ומאוזנת.

>> מרתיח: ההונאה הגדולה של מוצרי החיטוי