כשאנחנו חושבים על החלטות לשנה החדשה, רבים מאיתנו נוטים להתמקד בזוגיות, משפחה וקריירה ולעתים קרובות שוכחים גם מהבריאות. אז כדי שהפעם לא תשכחו ו-2019 תהיה שנה טובה גם בריאותית - רופאים מאיגוד הרפואה האמריקאי אספו כמה מההחלטות הכי חשובות שאתם צריכים לעשות כדי לשמור על הגוף ועל הנפש שלכם. לפי האיגוד, החלטות אלו יסייעו לכם לשפר את הבריאות שלכם לטווח הרחוק. אז הנה ההחלטות שכדאי לכם לעשות לשנה הבאה וכיצד תוכלו ליישם אותן.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. לבדוק אם אתם בסיכון לסוכרת מסוג 2

סוכרת היא מבין סיבות המוות הנפוצות ביותר בישראל ובעולם. לפי אתר משרד הבריאות, שיעור האנשים הלוקים בסוכרת מסוג 2 נמצא במגמת עלייה בשנים האחרונות – ממצא מדאיג בהחלט. חולי סוכרת מסוג 2 נמצאים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, מחלת כליה סופנית ואף שבץ מוחי. חוסר המודעות לנושא בקרב הציבור מוביל לכך שישנם המון אנשים במצב של טרום-סוכרת, מבלי שהם מודעים לכך (טרום-סוכרתיים למעשה נכללים בקבוצת סיכון ועלולים לפתח סוכרת מסוג 2). אם יש לך היסטוריה משפחתית, או אם אתם חוששים שמסיבות אחרות אתם עשויים להיות בקבוצת סיכון, מומלץ להיבדק.

2. לאכול פחות מזון מעובד

מזון מעובד לרוב מכיל הרבה סוכר, הרבה מלח, שומן ולא מעט כימיקלים ולפיכך קשור לבעיות בריאותיות כמו עודף משקל, סוכרת מסוג 2 ואף סרטן. תוכלו להתחיל בלשתות כמה שיותר מים וכמה שפחות משקאות ממותקים. הקפידו להכין בבית מראש ארוחת צהריים ולא לקנות בעבודה, כך תדעו בדיוק מה מכיל האוכל שלכם וכמובן, תוכלו להכין אותו בריא ומזין יותר.

אישה אוכלת נודלס (צילום: shutterstock)
להפסיק להזמין אוכל בעבודה, להתחיל להכין בבית | צילום: shutterstock

3. להיות יותר פעילים גופנית

ולא, אנחנו לא מדברים על החמש דקות הליכה לרכב בחניון. מרבית האנשים לא מקפידים לעקוב אחר המלצות משרד הבריאות לפעילות גופנית – וחבל שכך. אינספור מחקרים כבר הוכיחו כי קיים קשר בין פעילות גופנית לבריאות שלכם ושהיא אף יכולה לסייע לכם לחיות יותר. ההמלצה הרווחת היא 150 דקות של פעילות גופנית בעצימות בינונית בשבוע – או 75 דקות בעצימות גבוהה בשבוע. נוסף על כך, מומלץ לשלב באימונים שלכם גם תרגילים המיועדים לחיזוק השרירים, לפחות פעמיים בשבוע. אגב, אתם ממש לא חייבים להירשם לחדר כושר כדי למלא אחר ההוראות האלו. אתם לגמרי יכולים לשלב יותר הליכה ביומיום (למשל לרדת כמה תחנות לפני התחנה שאתם אמורים לרדת בה באוטובוס), לבחור יותר במדרגות ולא במעלית ואפילו ניקיון הבית יסייע לכם לשמור על כושר גופני.

מתאמנת (צילום: Gabi Moisa, Shutterstock)
לא חובה לעשות ריצת מרתון, אפשר לשלב פעילות גופנית ביומיום | צילום: Gabi Moisa, Shutterstock

4. להיות עם היד על הדופק כשזה נוגע לסטרס

ברמות נמוכות, סטרס דווקא יכול לעזור לכם לא מעט. אבל כשהאצות הסטרס גבוהות והסטרס נעשה מצב כרוני שמשתלט על חייכם, חשוב שתמצאו שיטות שיסייעו חכם להפחית אותו. מחקרים מראים שפעילויות מרגיעות כמו יוגה ומדיטציה יכולות לסייע המון. גם פעילות גופנית נמצאה יעילה בהפחתת רמות סטרס.

5. לדעת מה לחץ הדם שלכם

יתר לחץ דם קשור לסיכון מוגבר לשבץ ולמחלות לב (לא סתם הוא נקרא "הרוצח השקט"), על כן חשוב להיות מודעים למדדי לחץ הדם שלכם. אם אתם נמצאים בסיכון ללחץ דם גבוה או סובלים מזה, חשוב למדוד את לחץ הדם בתדירות גבוהה, להקפיד על תזונה נכונה ולא פחות חשוב: להירגע ולא להיות בסטרס, או לכל הפחות, לדאוג להפחית את רמות הסטרס בחייכם.

6. להיגמל מניקוטין ומטבק

בשנים האחרונות ישנה מגמה עולמית להטיל מגבלות קשות וחמורות יותר על ייצור הסיגריות ועל ציבור המעשנים. זאת במטרה למגר את תופעת העישון בארץ ובעולם, המובילה למקרים רבים של סרטן ולתמותה. הגמילה מסיגריות בהחלט לא קלה, אבל ישנן שיטות שונות שיכולות לסייע לכם ורבים שנגמלו אף טוענים שלהפסיק לעשן בבת אחת היא השיטה הטובה ביותר. בשביל הבריאות שלכם ושל הסובבים אתכם, היינו ממליצים בחום להחליט שבשנה הקרובה אתם נפרדים אחת ולתמיד מההרגל המגונה

גבר מעשן סיגריות (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
להיפטר מההרגל המגונה והקטלני הזה | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock
 

7. לוודא שמשפחתכם מחוסנת

מגפת החצבת שמתחוללת בימים אלה בישראל מוכיחה כמה חשוב להתחסן כדי להתגונן מפני מחלות קטלניות וכדי לשמור על בריאות אוכלוסיית הציבור. ודאו שכל בני המשפחה קיבלו את כל החיסונים המעודכנים.

8. לשתות אלכוהול במתינות, אם בכלל

לפי הנחיות של משרד הבריאות האמריקאי, לנשים מומלץ לצרוך משקה אלכוהולי אחד ביום ולגברים לא יותר משני משקאות ביום. צריכת אלכוהול מעבר להנחיות הללו יכולה להוביל לבעיות בריאותיות שונות, ביניהן התדרדרות קוגניטיבית וסרטן.