ריח רע מכפות הרגליים היא תופעה בהחלט לא נעימה שאף אחד לא היה רוצה להתמודד איתה. אבל לצערנו זה די נפוץ וסביר להניח שתאלצו להתמודד עם זה בשלב מסוים בחייכם. אז מה גורם לזה? האם ניתן למנוע ריח רע מהרגליים? וכיצד מטפלים בזה?

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

מה גורם לריח רע מכפות הרגליים?

בכפות הרגליים שלכם יש יותר בלוטות זיעה מכל אזור אחר בגוף – אפילו יותר מבית השחי. עובדה מפתיעה, אבל היא בהחלט גם מסבירה למה ריח מסריח מכפות הרגליים הוא תופעה כה נפוצה. אבל כמו בבית השחי שלנו, הזיעה עצמה היא לא הגורם לריח הרע, אלא הצטברות של חיידקים באזור. החיידקים "אוכלים" את הזיעה ותהליך זה גורם לייצור של כימיקלים, שהם ככל הנראה המקור העיקרי להיווצרות הריח.

האם זה סימן לבעיה?

כאמור, לרוב ריח רע מהרגליים יהיה תוצאה של זיעה לכודה באזור, אחרי שהלכתם עם אותם נעליים סגורות במשך כמה ימים ו/או אחרי שימוש בגרביים מבדים שלא מאפשרים לעור לנשום. אבל בחלק מהמקרים, ריח לא נעים מכפות הרגליים עשוי להיות סימן לבעיה אחרת, ככל הנראה מחלת עור, כמו  פטרת כף הרגל. מדובר בזיהום פטרייתי שיכול לגרום ליובש בכף הרגל, סדקים וגרד. בנוסף לכך, זה יכול גם להוביל לריח רע מכפות הרגליים. מלבד בעיות בעור ונעילת אותו זוג נעליים במשך זמן, ריח רע מכפות הרגליים יכול גם להיגרם כתוצאה משימוש בתרופות מסוימות. 

ריח מסריח (צילום: pathdoc, Shutterstock)
זה לא נעים, אבל די נפוץ | צילום: pathdoc, Shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> 10 מאכלים שישמרו על בריאות הלב שלכם
>> הסיבה שאתם חייבים לשטוף "חסה שטופה"
>> נחשף: כך תדעו מה הגיל הביולוגי שלכם

האם ניתן למנוע את זה?

כשכפות הרגליים שלכם לא מאווררות מספיק – לזיעה אין לאן ללכת, היא מצטברת ומתערבבת עם החיידקים, שזה מתכון מנצח לריח לא נעים. לכן בחורף, כשאנחנו נועלים רוב הזמן נעליים סגורות, עם גרביים עבים, הסיכוי לריח רע גדל. חשוב להדגיש שלא רק חום גורם לזיעה בכפות הרגליים, גם שינוי פתאומי בטמפרטורה. כלומר, מעבר מחום לקור, או להיפך, יכול להוביל להזעה. ואם אתם עובדים בעבודה שדורשת מכם לעמוד שעות ארוכות, גם זה יכול לתרום להיווצרות של ריח רע ברגליים. שינויים הורמונליים שמתרחשים בזמן גיל ההתבגרות ובזמן היריון יכולים לגרום להזעת יתר בכפות הרגליים. כמו כן, אנשים שסובלים מהזעת יתר בכפות הידיים, לרוב יסבלו גם מהזעת יתר בכפות הרגליים.

מה שאתם יכולים לעשות כדי למנוע ריח רע מכפות הרגליים

  • לשמור על כפות רגליים נקיות ויבשות. ואל תשכחו לייבש גם בין הבהונות.
  • לגוון בנעליים. הימנעו מלנעול את אותו זוג נעליים במשך זמן רב והחליפו בין נעליים שונות.
  • להימנע מלנעול נעליים עשויות חומרים סינטטיים.
  • להוריד נעליים וגרביים כשמגיעים הביתה. כדי שיתאווררו.
  • להימנע מגרבי ניילון. הם לא מאפשרים לעור לנשום ולוכדים זיעה. העדיפו גרבי כותנה או צמר.
  • להשתמש בדאודורנט המיועד לכפות הרגליים.