גובה היה מאז ומעולם "אישיו" - בעיקר אצל גברים. לא מעט מיתוסים נבנו סביב הנושא הזה, הקושרים גברים נמוכים בתסביכי גדלות, רודנות, שתלטנות ושאר עניינים. מספיק להציץ בהיסטוריה ולראות שלא מעט מהדיקטטורים הגדולים בעולם היו או הינם גברים נמוכים.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

חסרונות נוספים הנקשרים לנמוכים לא חסרים. מחקר באוניברסיטת חרונינגן בהולנד שנעשה בשנת 2008 ע"י פרופ' אברהם בונק, פסיכולוג, גילה כי גברים נמוכים נוטים לקנאה יתרה בבנות הזוג שלהם, במיוחד כאשר מעורב יריב פוטנציאלי גבוה וחזק. אך לא צריך להרחיק עד הולנד בשביל להבין זאת, אפשר פשוט להסתכל על החיות בטבע: פריטים גדולים וחזקים בטבע הם יותר דומיננטיים, ולכן יש להם סיכוי גדול יותר להתרבות ולנצח בקרב. כאשר יש חסך כה מובהק אצל גבר, קצרה הדרך ליצירת תסביך וניסיון לפצות על כך בדברים אחרים.

גם הפסיכולוגיה הטביעה את המושג "תסביך נפוליאון", שמצביע על סבירות גבוהה כי לגברים נמוכים תהיה אישיות נרקיסיסטית, כתוצאה מרגשי הנחיתות שלהם. במשך תקופה ארוכה תסביך זה נחשב למיתוס, עד שמחקר שנעשה בשנת 2015 על ידי מדענים בממשלת ארה"ב אכן הוכיח את קיומו של התסביך בקרב גברים נמוכים. המחקר מצא כי גברים נמוכים שמרגישים נחיתות ופגיעה בגבריות בשל גובהם נוטים להיות פי 3 אלימים יותר, הם מחפשים אחר כיבוש, כוח ושליטה, וידועים כמחרחרי מלחמה.

אך לא הכול נמוך ושחור. ברשימה הבאה תמצאו לא מעט יתרונות (חלקם שנויים במחלוקת) בגובה נמוך:

1. להיות נמוך יכול להוריד את הסיכון לסוגי סרטן מסוימים

מחקר שנעשה בשנת 2014 באירופה על יותר מ-5 מיליון אנשים, מצא כי אדם גבוה נמצא בסיכון יותר גבוה לפתח סוגי סרטן כמו סרטן השד וסרטן העור, כך על פי דיווח של ה- BBC. הסיכון קיים בקרב גברים גבוהים ונשים כאחד. מחקר נוסף משנת 2016 תומך גם הוא בטענה הזו: המחקר מצא כי רגליים ארוכות יכולות להעלות את הסיכון לסרטן המעי הגס.

אך כמובן שאין זה מסתכם רק באורך, חשוב לציין כי יש לא מעט גורמי סיכון באורח החיים שלנו שהרבה יותר משפיעים על הסיכון לסרטן. מדענים מדגישים כי, כמו ברוב המחקרים, אין מסקנות חד-משמעיות אם גובה הוא אחד הגורמים לסרטן וייתכן שהקשר הוא מקרי בלבד.

2. לנמוכים סיכוי נמוך לקרישי דם

חוקרים מאוניברסיטת טרומסו בנורווגיה בדקו אצל יותר מ -25,000 נבדקים את שיעורם של תרומבואמבוליזם ורידי, או היווצרות של קרישי דם עמוק בווריד (בדרך כלל ברגליים). עורכי המחקר מצאו כי אנשים נמוכים ורזים היו בעלי סיכון נמוך יותר לחוות קריש דם או  VTE מאשר אנשים גבוהים ובעלי עודף משקל. עדיין לא ברור מה הגורמים לכך אך החוקרים משערים כי זה קשור להבדלים במחזור הדם בגוף.

3. גבר נמוך? יש לך סיכוי טוב לסקס

למרות שגברים נמוכים הם לא בדיוק אביר החלומות של כל נערה, מחקר מ-2014 שפורסם בכתב העת לרפואה מינית מעלה סברה אחרת. מסתבר כי לגברים נמוכים יש יותר סיכוי ליחסים אינטימיים. בסקר שנערך בקרב מעל ל-500 גברים הונגרים הטרוסקסואלים, הנמוכים דיווחו כי קיימו יחסי מין בתדירות גבוהה יותר (כמעט פי 3) מאשר הגברים הגבוהים. התוצאות המפתיעות מעלות את השאלה היא האם מדובר כאן בטעם מאוד ייחודי של נשים הונגריות, ולא ניתן להשליכו על נשים אחרות.  

עוד ב-mako בריאות:
>> לא לנודניק: 7 דברים שלא כדאי לעשות בבוקר
>> החלום ושברו: האם הסרת שיער בלייזר מסרטנת?
>> סלמון ובטטה: 9 הארוחות הכי בריאות שיש 

4. נמוכים פחות צפויים לחוות סטרס בחיים

חדשות טובות עבור מי שמחפש אושר בחיי הנישואין. לגברים בגובה נמוך מ-1.73 יש 32 אחוז פחות סיכוי להתגרש מאלה שנמצאים בגובהה ממוצע או גבוה יותר, כך עולה ממחקר מאוניברסיטת ניו-יורק. יותר מכל גורם אחר, ייתכן שזה קשור לגיל שבו אנשים נמוכים בוחרים להתחתן. חוקרים  משערים כי גברים נמוכים נוטים לחזר תקופה ממושכת יותר, כך שהם נכנסים לנישואים על "קרקע יותר מוצקה", כך על פי מגזין Health's man.

5. אנשים קצרים רצים למרחקים ארוכים

במחקר על גוף האדם, חוקרים מתחום הפעילות הגופנית מצביעים על כך שאנשים נמוכים עם רגליים רזות הם יותר מותאמים לריצה, בעוד שאנשים גבוהים בנויים יותר טוב לענפי ספורט כמו שחייה, כך על פי הניו יורק טיימס. עם זאת, כל אדם שעוסק בפעילות גופנית, צריך לבחור אותה לא על פי אורך הרגליים שלו, אלא על פי טעמו האישי.

6. נמוכים עשויים לחיות חיים ארוכים יותר

מה חשוב יותר מאשר תוחלת החיים? מחקר שפורסם בכתב-העת המדעי PLoS One מצא כי אנשים בעלי קומה נמוכה נוטים לחיות זמן רב יותר מאשר אנשים גבוהים. אבל יש כאן מלכוד מסוים: המחקר נערך רק על גברים יפנים-אמריקאים, קצת קשה לומר בוודאות שמסקנותיו חלות על כל האנשים הנמוכים. לצורך אישוש הנחותיו, יידרש מחקר נוסף. בינתיים, אתם יכולים פשוט להפסיק עם רגשי הנחיתות שלכם ולהפיץ את הבשורה.

7. נמוכים הם יותר מצחיקים

זה כבר הוכח במחקרים – נשים מעדיפות גברים בעלי חוש הומור, ונוטות יותר להימשך אליהם או לרצות להיות בסביבתם. דני דה ויטו, וודי אלן, ציון ברוך, יובל סמו, גורי אלפי ודובי גל הם רשימה חלקית של גברים לא ממש גבוהים שבמקרה - או שלא במקרה - הם מאוד מצחיקים ובעלי סקס אפיל מדליק במיוחד. אין זה אומר שכל גבר נמוך הוא בהכרח מצחיק, אך יש סבירות שהניסיון להיות נוכח ובולט הוא למעשה פיצוי על חוסר ביטחון, והתוצאה של זה תהיה שפע של פאנץ' ליינס. 

>> זה מדעי: 7 דרכים להתגבר על האקס/ית