כולנו יודעים שהקפדה על היגיינת הפה היא סופר חשובה, אבל כמה מאיתנו מודעים לחשיבות של ניקיון הלשון? אם אתם לא מעוניינים בריח רע מהפה או בזיהומים - כדאי לכם להתחיל לנקות את הלשון כחלק מרוטינת צחצוח השיניים שלכם. אלו הדברים שעלולים לקרות אם תזניחו את הלשון שלכם.  

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

 1.  ריח רע מהפה (הליטוזיס)

על פי מומחים, ריח רע מהפה היא אחת הבעיות העיקריות שיכולות להיגרם כשלא מנקים את הלשון. החיידקים מתיישבים על גבי הלשון ומתרבים. כתוצאה מכך, ריבוי החיידקים גורם להיווצרות של ריח חריף. לרוב, החיידקים הגורמים לריח רע מצויים בחלק האחורי של הלשון ולכן חשוב לנקות את הלשון מהחלק הפנימי החוצה. יצא לכם לשים לב לרובד לבנבן על גב הלשון שלכם? זוהי הצטברות החיידקים שעליכם לנקות כדי להותיר את הלשון בגוון הטבעי שלה, ורדרד וכדי לסלק את הריח הלא נעים.

2. לשון שעירה

לפני שאתם נלחצים, נגיד לכם שלא מדובר בלשון שהיא באמת שעירה, אלא רק נראית כך. איך זה קורה? הלשון מכוסה בפטמיות (מעין נקודות), שכאשר מצטברים עליהן חלקיקי מזון או שתייה כמו קפה עלול להיווצר כתם כהה שיוצא מראה של לשון שעירה. מצב זה לא מסוכן והקפדה על ניקיון הלשון יכול למנוע ולהעלים את הכתם על הלשון.

3. טשטוש חוש הטעם

כשאתם לא נוטים לנקות את הלשון – מצטברת שכבה של חיידקים, שאריות מזון ותאי עור מתים (הנקראת ביופילם) על גבי בלוטות הטעם שלכם, שבסופו של דבר עשוי לטשטש את חוש הטעם שלכם. כל מה שאתם צריכים לעשות כדי להחזיר לעצמכם את חוש הטעם כפי שהיה זה להקפיד לנקות את הלשון, מה שיסיר את שכבת הביופילם שמכסה את בלוטות הטעם.

4. זיהום פטרייתי בפה

מצב זה עלול לקרות כשרמת החיידקים בפה יוצאת מכלל שליטה, המובילה להיווצרות של פטרייה. הסימן לכך הוא מעין כתמים פזורים על גבי הלשון. תרופה אנטי-פטרייתית יכולה לרפא את זה, בשילוב עם ניקיון קבוע של חלל הלשון.

זיהום בלשון (צילום: photo one, Shutterstock)
זיהום בלשון | צילום: photo one, Shutterstock

עוד ב-mako בריאות
>> סקס לעצלנים: השדרוגים שיהפכו אתכם למאהבי על
>> תתפלאו מה קצת שום יכול לעשות לכם 
>> תולעים בטוסיק: מה עושים עם הסיוט הזה?

5. מחלת מיסב השן (מחלה פריודונטית)

 הצטברות של חיידקים על הלשון יכולה להתפשט גם אל השיניים ולגרום לדלקת חניכיים. אם לא מטפלים בזה כראוי, הדלקת יכולה להחמיר ולהוביל למחלת מיסב השן – הגורמת לנסיגת חניכיים ולזיהומים בחלל הפה. בשלבים מתקדמים שלה, המחלה גם עלולה להוביל לנשירת שיניים. על פי רופאים, נמצא קשר בין מחלת מיסב השן להתקפי לב, שבץ והפלה טבעית.

אז איך מנקים את הלשון?

עכשיו שהבנתם כמה חשוב להקפיד לנקות את הלשון, איך ניגשים לעבודה?

ניתן להשתמש במברשת השיניים עם מעט משחת שיניים. צחצחו את הלשון (בעדינות, שלא תגרמו לפצעים) מחלקו הפנימי החוצה. לבסוף שטפו את הלשון במים. ניתן גם להשתמש במנקה לשון, ישנם כאלו שנמכרים בנפרד או מברשות שיניים שבצידן האחורי יש מנקה לשון. אל תשכחו לשטוף את מנקה הלשון במים חמים בכל פעם שאתם מברישים איתו את הלשון.

אישה מנקה לשון (צילום: Andrey_Popov, Shutterstock)
ניתן לקנות מנקה לשון או להשתמש במברשות עם מנקה מובנה | צילום: Andrey_Popov, Shutterstock

באיזו תדירות כדאי לנקות את הלשון?

ההמלצה הרווחת היא לנקות את הלשון בכל פעם שאתם מצחצחים שיניים ומעבירים חוט דנטלי. לרוב, בבוקר ובערב לפני השינה. ניקוי הלשון צריך להתבצע לאחר שסיימתם עם הצחצוח והחוט הדנטלי.

>> המעבר לשעון קיץ: איך מתגברים על העייפות?