נכון שלרוב שימוש בקללות נעשה מכוונות לא טובות, אך המדע מתחיל להראות בשנים האחרונות את הצד החיובי שלהן. אחרי שגילינו שאנשים חכמים מקללים יותר ושקללות מונעות מאתנו לצאת מהכלים – גילינו מחקר נוסף שמראה כי קללות יכולות להשתלם. מחקר שנעשה בפקולטה לפסיכולוגיה באוניברסיטת קיל בבריטניה מצא כי קללות מסוגלות לשפר את ההרגשה שלנו, במיוחד כשזה קשור לכאב.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

במהלך המחקר, משתתפים דוברי אנגלית התבקשו להכניס את ידם לתוך קערה מלאה במים קרים כקרח, לכמה זמן שהם מסוגלים. חלק מהמשתתפים התבקשו לחזור על קללה מסוימת בזמן שהם עושים את זה ואחרים התבקשו לחזור על מילה ניטרלית אחרת במקום. המשתתפים שקיללו במהלך הניסוי הצליחו להשאיר ידם במים הקרים במשך זמן ארוך יותר; 44 שניות יותר לגברים ו-37 שניות יותר לנשים. בנוסף, המקללים דיווחו כי הם הרגישו פחות כאב, בהשוואה לאלו שלא קיללו.

קללות עוזרות לנו, לא משנה השפה

חוקר יפני שהתוודע למחקר זה – החליט לבדוק האם הוא תקף גם על דוברי יפנית, שפה שבה קללות הן שונות לגמרי מהקללות בשפה האנגלית. התרבות היפנית מאוד מבוססת על כבוד, וכך גם השפה שלה. שימוש במילים שלא מתאימות להקשר חברתי מסוים יכול להשפיע הרבה יותר מאשר המשמעות הגסה של המילים עצמן. זה למעשה מה שהופך את ה"קללות" היפניות לשונות מהקללות שאנו רגילים אליהן.

במדינות רבות, אמירת קללה בתגובה לכאב, זו התנהגות רגילה. אך בתרבות היפנית, מדובר בהתנהגות מאוד לא הולמת. במקום זאת, יפנים משתמשים במילים אונומטופיות (מילים שצלילן מחקה את משמעותן), כדי לבטא את כאבם. לדוגמא, צירוף המילים "זוקי-זוקי" מתאר כאב פועם בדרגה בינונית-גבוהה ולרוב משתמשים בו כדי לתאר מיגרנה.

via GIPHY

עוד ב-mako בריאות
>> ראו הוזהרתם: 3 מאכלים שגורמים לצלוליט
>> בני ה-31 עלו ארצה ואז גילו את הנורא מכל
>> נשארים הרבה בבית? יש לזה יתרון מפתיע

בדומה למחקר המקורי, משתתפים דוברי אנגלית ומשתתפים דוברי יפנית התבקשו להכניס את ידם לקערת מים קרים, לכמה זמן שהם יכולים. מחצית מהמשתתפים התבקשו לחזור על המילה "גביע" (כל אחד בשפת האם שלו) ואילו שאר המשתתפים התבקשו לחזור על קללות. דוברי האנגלית התבקשו להגיד "פאק", ודוברי היפנית התבקשו להגיד "קוסו", מילה המתארת צואה. "קוסו" היא לא קללה בפני עצמה, אלא מילה שמאוד לא הולמת שתיאמר על ידי אדם מבוגר במעבדה מול מדען. במובן הזה, "קוסו" היא טאבו באותה מידה כמו קללה. המתנדבים שקיללו הצליחו לסבול את המים הקרים במשך יותר זמן ממשתתפים שלא קיללו. אותה תוצאה נצפתה בשתי השפות. דוברי אנגלית שקיללו הצליחו להחזיק מעמד ב-49 אחוז יותר זמן מאלו שלא קיללו. והיפנים שקיללו החזיקו מעמד ב-75 אחוז יותר מאלו שלא קיללו.

כל זה למעשה ממחיש כי קללות הן קצת יותר מכלי חברתי שמאפשר לנו לפגוע באנשים ולבטא את הרגשות שלנו. נראה שמדובר בכלי עוצמתי שיכול לשנות את חוויית הכאב שלנו.