רצפת אגן מוכרת כבעיה או כמשהו שיש לתחזק, לתקן, לדאוג לו, בעיקר לציבור הרחב בהיבט הנשי. אף על פי שבקרב הנשים הבעיות קשורות לאיברים האינטימיים בהקשר של פעילויות המינית ושליטה הסוגרים, קיימת בציבור מודעות לנושא וקיים עליו שיח. לעומת זאת, אף שבעיות ברצפת האגן הגברי נפוצות לא פחות, עדיין השיח עליהם מועט מדי, ואפילו ברמות מודעות נמוכות בקרב רופאים ואנשי מקצוע מתחומים שונים.

זהו את הסימפטומים

הדבר הראשון הוא החשיבות לזהות את הסימפטומים והסממנים שהגוף שלנו מאותת לנו באשר מה שיכול להעיד אצל הגבר כבעיות ברצפת האגן: כשל בתפקוד מיני (בעיות זקפה, שפיכה מוקדמת או מעוכבת, כאבים בעת קיום יחסי מין), כאבים: בפין, באשכים, בבטן התחתונה, ברקטום ועוד. שליטה על הסוגרים: דליפה קשיים או עצירה במתן שתן. עצירות או שלשולים, צניחת שלפוחית שתן או רקטום.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

על מה אחראית רצפת האגן הגברי?

רצפת האגן הגברי מכילה עצמות, שרירים, רקמות חיבור ועצבים. האזור דמויי קערה ומכיל בתוכו אברי שתן, עיכול ומבנים הקשורים בתפקוד המיני. שרירי רצפת האגן הם שרירים קטנים הממוקמים בין עצם הזנב מאחור, אל עצם הפוביס (שמעל הפין) ובסיס הפין מלפנים. התפקיד העיקרי של שרירים אלו הוא תמיכה באברי הבטן והאגן, כ"ערסל", שליטה על הסוגרים, משתתפים בתפקוד המיני ומייצבים את עמוד השדרה, הירך והאגן בעת פעילות שונה. בעיות ברצפת אגן הגבר מובילה לבעיות זקפה, שפיכה מוקדמת, תפקוד מיני  ובעיות בשלפוחית השתן.

פקטור הגיל

אצל הגבר הבריא, הצעיר והפעיל תפקוד של שרירי רצפת אגן בא לידיי ביטוי במקביל לתפקוד התקין של עמוד השדרה, המעיים, שלפוחית השתן, התפקוד המיני ועוד. עם הגיל,  כאשר בלוטת הערמונית גדלה, גידולים סרטניים, על רקע של טראומה באגן, בעיות בעמוד השדרה או מסיבות רגשיות שונות, תפקודם של שרירי רצפת אגן הגבר משתנה ועלול ליצור בעיות שונות כגון כאבים, בעיות שליטה על סוגרים ( שתן או צואה), בעיות בתפקוד מיני (בעיות זקפה, שפיכה מוקדמת או מעוכבת) ועוד.

כאשר משהו מכל אלה מופיע אצל הגבר, מומלץ לפנות לרופא אורולוג על מנת לוודא שאין מחלה אקוטית כגון זיהום חיידקי כלשהו, במערכת השתן או הערמונית תהליך תופס מקום או בעיה  אחרת.

מתאמנת, פילאטיס (צילום:  Zigres, shutterstock)
גם אתם בהחלט זקוקים לזה | צילום: Zigres, shutterstock

<< הדרך לשיפור אימון רצפת אגן 

אפשר גם בלי תרופות                                                    

במרבית המקרים, כאשר בדיקות השתן, הדם, הערמונית, הבדיקה הקלינית של הרופא ובדיקות ההדמיה (סיטי, אולטרסאונד, MRI ועוד) תקינות, מומלץ לפנות לפיזיותרפיסט המתמחה ברצפת האגן. בבדיקה זו יתבצע תשאול  מקיף ומעמיק על ההיסטוריה של הבעיה, ההיסטוריה הרפואית של הגבר, הרגלים של פעילות גופנית, עיסוק, וכן תתבצע בדיקה גופנית מקיפה לגבי התפקוד השרירי של רצפת האגן. כאשר יש כיווץ יתר הגורם לכאבים, נבצע עיסוי והדרכה לתרגילים משחררים. כאשר יש חולשה שרירית נדריך לתרגילים שישפרו את החוזק והסבולת של שרירים אלה. לפעמים יש גם חולשה וגם כיווץ יתר. במרבית הפעמים יחווה הגבר שיפור רב בתחושתו, הכאב ילך ויעלם, השרירים יתחזקו, תפקוד מערכת השתן והצואה ישתפר וכך גם תפקודו המיני.

חשוב לציין שבריאות רצפת האגן קשורה קשר הדוק לבריאות הכללית: הגופנית, הנפשית והרגשית של הגבר ולכן יש להתייחס למרכיבים שונים באישיותו של הלקוח.

עוד ב-mako בריאות:
>> מומחים: זאת הסיבה שהקורונה לא נעלמה בקיץ
>> השילה 45 ק"ג ממשקלה תוך שנה – כך זה קרה
>> אלה המזונות המומלצים למניעת לחץ דם גבוה

אפשר (ומומלץ)  לדבר על זה

יש היום מענה לרבות מן הבעיות ברצפת האגן של הגבר. אחת הבעיות ואולי המרכזית שבהן היא בעיית השתיקה סביב הנושא. הסיבות הן בושה, חוסר מודעות, ואי הבנה שיש עוד כלים ואנשי מקצוע מלבד רופאים. ברור לכל שיש תמיד לשלול בעיות בריאותיות שיש להתייחס אליהם ללא הזנחה, אך חשוב שהגברים יבינו שזה בסדר לטפל בעצמם באזור אינטימי זה, ומעט אימון ותרגול יכולים להעלות את איכות החיים בצורה משמעותית ביותר. 

* תמיר דקל, פיזיותרפיסט BPT שיקום רצפת האגן הגברי, בעלים של סטודיו לפילאטיס.