אין ספק שהאינטרנט הוא עולם ומלואו של מידע, אבל הבעיה הכי גדולה היא שמקור המידע לא תמיד ידוע לנו ולכן סביר להניח שנתקלתם ב"עובדות" רפואיות או המלצות שונות שאולי נשמעות לגיטימיות, אך הן למעשה שגויות לגמרי. נושא הקמטים ואנטי אייג'ינג הוא חם במיוחד ולכן רוב הסיכויים שנתקלתם בעבר בעובדות שגויות. הנה כמה מיתוסים על קמטים שהגיע הזמן להפריך.

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

"אם מעונן בחוץ – אין צורך למרוח קרם הגנה"

השמש פולטת סוגים שונים של קרינה אולטרה-סגולה; קרני UVA וקרני UVB.

קרני UVA אחראיות על הופעת קמטים והזדקנות מואצת של העור. קרינה זו חודרת לעור ויכולה לגרום לנזקים בדנ"א. נוסף על כך, מחקרים מצביעים על כך שקרינה זו יכולה גם להוביל לסרטן עור, בעיקר מלנומה – הסוג הקטלני ביותר.

קרני UVB מהוות את הגורם העיקרי לכוויות עור ולסוגים שונים של סרטן עור, בעיקר סרטן תאי בסיס, תאי קשקש וגם מלנומה.

כדי להימנע מנזקי השמש, חשוב למרוח קרם הגנה באופן יומיומי (כן, גם כשאתם לא הולכים לים או לבריכה). גם כשמעונן בחוץ ואתם חושבים שהקרינה לא משמעותית, עדיין קרני השמש עלולות להזיק לכם ולכן חשוב למרוח קרם הגנה גם בחודשים הקרירים יותר. גם אם קרני השמש לא ישרפו כמו בימי הקיץ החמים יותר, הן יחדרו לעור שלכם ועם הזמן יגרמו לנזקים, ביניהם גם לקמטים.

אישה מורחת קרם (צילום: javi_indy, shutterstock)
גם בחורף: חשוב למרוח קרם הגנה בכל ימות השנה | צילום: javi_indy, shutterstock

"ברגע שמתחילים להתקמט – אין דרך חזרה"

רבים חושבים שברגע שהתחילו להופיע אצלם קמטים, זה כבר מאוחר מדי  לנסות למנוע מהם להופיע. אך זה לא מדויק. "קיימות דרכים שונות להצעיר את העור על ידי הפחתת מראה הקמטים", מסבירה ד"ר גרין. ישנם טיפולים כמו טיפול במחטים זעירות שיכול לעזור בייצור קולגן ואלסטין – התורמים להפחתת צלקות וטשטוש קמטים. היוועצו ברופא עור לפני תחילת טיפול כזה והקפידו לבצע אותו רק אצל גורם מוסמך.

 עוד ב-mako בריאות:
>> מדענים חוששים מהתפשטות של תולעת טפילית
>> רבים טוענים שזו השיטה הכי יעילה לרדת במשקל
>> דיאטנית: מה כדאי לאכול כדי לשפר את חיי המין

"הטיפולים הטובים ביותר הם היקרים ביותר"

אין ספק שתעשיית הקוסמטיקה מנסה להרוויח לא מעט מהעובדה שהזדקנות והופעת קמטים היא בלתי נמנעת ותקרה לכולנו. לכן חברות רבות ישימו תג מחיר גבוה במיוחד למוצרים שיעילותם מוטלת בספק. הבעיה היא שרבים יקנו אותם בכל מקרה, בין שזה בגלל המותג המוכר, או רק בגלל המחיר הגבוה, שלכאורה מצביע על איכות המוצר. אבל האמת היא שקרמים וטיפולים אנטי אייג'ינג למיניהם, לא חייבים להיות יקרים כדי להיות יעילים. אפשר למצוא מוצרים איכותיים גם במחירים נוחים. רבים קונים המון מוצרים מבלי לדעת מה העור שלהם באמת צריך – ורוב הסיכויים שתגלו שהעור שלכם זקוק דווקא לטיפול מינימלי כדי להיות במיטבו. כדאי להיוועץ ברופא עור שייתכן שימליץ לכם על קרמים רפואיים הנמכרים בבתי מרקחת, שהם גם יעילים יותר וגם לרוב זולים יותר.

מורחת קרם פנים (צילום: Jacob Lund, shutterstock)
צילום: Jacob Lund, shutterstock

"עור שומני מגן טבעי מפני קמטים"

רבים מאמינים שעור שומני מוגן יותר מפני קמטים, כיוון שהשמנים הטבעיים בעור שומרים על העור לח ובכך מונעים קמטים. בשונה מאנשים עם עור יבש, שאצלם הקמטים עלולים להיות בולטים יותר. עם זאת, נראה כי מדובר בטענה לא כל כך מדויקת. מחקר שפורסם ב-2015 מצא שאין קשר בין רמת השומניות של העור לקמטים בעיניים. מתברר שאותם קמטוטים בצדי העיניים מופיעים בלי קשר לסוג העור. עם זאת, נמצא כי אצל אנשים בעלי עור שומני יש פחות קמטים באזור המצח. נוסף על כך, לפי ד"ר מישל גרין, דרמטולוגית, אין קשר בין רמת השומן בעור לרמת הקולגן – שהוא זה שמשפיע הכי הרבה על גמישות העור (ולפיכך גם על הופעת קמטים).