לכל ארוחת חג יש מוצאי ארוחת חג: תחושת הכובד והלאות שמגיעה רגע אחרי שמסיימים לאכול. למה זה קורה? תחושת הכובד נובעת בראש ובראשונה מכך שארוחת החג היא פשוט גדולה מאוד - מנות רבות וסוגי מזונות מגוונים שנאכלים בפרק זמן קצר יחסית. המערכת מתקשה לעמוד בעומס היתר ובמשימת העיכול של כמות האוכל העצומה שנחתה עליה, וכתוצאה מכך אנו חווים תחושת כבדות, נפיחות בטנית, עצירות, צרבת, בחילות וכל הכיף הזה.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

החדשות הטובות: יש פתרון לבעיה הנפוצה הזו, והוא אפילו טבעי. קיימים צמחי מרפא שביכולתם לסייע ולתמוך בתהליכי העיכול והספיגה, להקל על תחושת ה"תקיעות", הכובד והנפיחות הבטנית ולסייע להשיב אל כנו את המקצב התקין של העיכול. הכירו את צמחי המרפא שיקלו על תחושת הכבדות לאחר ארוחות החג:

צמח האלוורה

האלוורה משמש כצמח מרפא זה מאות שנים. האלוורה, המוכר לכולנו כג'ל למריחה על כוויות, הוא גם מרכיב תזונתי מזין המכיל שלל נוטריינטים כגון ויטמינים, מינרלים, חומצות שומן, אנזימים פעילים וסיבים תזונתיים. הג'ל מסייע לסתור חומצה שעולה מהקיבה ואף מקל על בחילות שעשויות להיגרם לאחר ארוחה כבדה. התכונות והאיכויות של הג'ל מיוחסות לרכיב הקרוי אייסמנן, שנמצא לפי מחקרים עדכניים כמסייע בטיפול בבעיות שונות במערכת העיכול.

שורש החומעה הצהובה

ברפואת הצמחים נעשה שימוש בשורש החומעה הצהובה כדי לשפר תהליכים מטבוליים בגוף ולתמוך בתהליך הטבעי של ניקוי הגוף מרעלים. החומעה תומכת בכבד ומסייעת להגברת הפרשת   מיצי מרה – שמהווים את החומר הלקסטיבי (משלשל) הטבעי שהגוף מייצר. החומעה מכילה רכיבים צמחיים נוספים שמסייעים לתהליכי הפינוי הטבעיים במצבי עצירות, וזאת בלי לגרום להמרצת יתר.

אלוורה (צילום: Nikolay Litov, Shutterstock)
צמח האלוורה מקל על בחילות שלאחר ארוחה כבדה | צילום: Nikolay Litov, Shutterstock

זרעי שומר

זרעי השומר הם בעלי תפקיד חשוב בהסדרת תהליכי הפינוי הטבעיים של הגוף. זאת בזכות השמנים האתריים שנמצאים בזרעים, התורמים להגברה עדינה של הפריסטלטיקה (תנועה גלית של שרירים במערכת העיכול), להרגעת עוויתות במעי ולהפגת גזים. נהוג לשלב את זרעי השומר בפורמולות צמחיות שמסדירות את תהליכי העיכול, והם מסייעים מאוד בייחוד במצבים של עצירות, כבדות ונפיחות בטנית לאחר ארוחות כבדות ובהן ארוחת החג המסורתית.

עוד ב-mako בריאות
>> נבדק מדעית: זה האורך של הנמנום המושלם
>> מקפידים להתאמן ולא מתחטבים? כנראה שזאת הסיבה
>> זה גאוני: הטריק שיעזור לכם להפסיק לנשנש

בנוסף לעצירות ולבחילות, אכילת ארוחות גדולות וכבדות בתקופת החגים עשויות ליצור עומס על תהליכי ניקוי הרעלים שמתרחשים בכבד. העומס עשוי לגרום לתחושה של כובד ועייפות, לצד תחושת תקיעות. לשם כך קיימות פורמולות של צמחי מרפא המיועדות לתמיכה בכבד בתהליך הטבעי של ניקוי וטיהור הרעלים.

שורש שן הארי

שורש שן הארי נחשב לאחד מצמחי המרפא החשובים ביותר. הוא משמש בעיקר לחיזוק תהליכי הניקוי הטבעיים של הגוף. כמו כן, כצמח בעל טעם מריר, תורם שן הארי להגברת הפרשת מיצי מרה, ובתוך כך הוא מסייע להמרצה עדינה של הפריסטלטיקה הטבעית ושל תהליכי הפינוי. שורש שן הארי משמש מרכיב עיקרי בפורמולות צמחיות המיועדות לתמיכה בכבד בתהליכי טיהור הגוף מרעלים, לשיפור תהליכי העיכול ואף לאיזון רמת השומנים בדם.

למען הסר ספק, התוכן במאמר זה הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד והמידע בו אינו התוויתי ואינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת. הוא לא מיועד להנחות את הציבור או לשמש לגביו כהמלצה או הוראה או עצה לשימוש או שינוי או הורדה של תרופה כלשהי, ואין בו תחליף לייעוץ רפואי פרטני או אחר. נשים בהיריון, מניקות, ילדים, אנשים החולים במחלות כרוניות והנוטלים תרופות מרשם – יש להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה.

הכותב, שרון קוצר, הוא הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח ב"ברא צמחים"