עליית מחירי החשמל - והפתרונות שמנגד: מחירי החשמל עלו בתחילת החודש בשיעור של 2.6%. רובנו כנראה לא ממש שמנו לב לשינוי, וגם לא בטוח שנשים לב אליו בחשבון החשמל הקרוב. לא כי לא אכפת לנו – אלא כי מה כבר אפשר לעשות, להפסיק להשתמש בחשמל? לעבור לחברה המתחרה והלא קיימת?

מונופולים וחברת חשמל הן כיום מילים כמעט נרדפות, אבל, לאט לאט וכחלק מרפורמת החשמל שיצאה לדרך בשנת 2018, הבלעדיות כבר לא אותה בלעדיות. כחלק מהתוכנית להפרטת החשמל בישראל, הוחלט כי חברת החשמל תמכור למגזר הפרטי חלק ניכר מיכולות ייצור החשמל שלה ובעצם תאפשר לחברות פרטיות לספק חשמל באופן ישיר לצרכנים.

לכתבות נוספות במדור כסף >>

"ויתרתי על הביטוח המקיף וחסכתי 3,500 שקל"

רשת הסטוק שהחליטה להילחם בהעלאות המחירים – ופותחת "דיוטי פְּרי"

סמוטריץ' החריג את הישיבות החרדיות מהקיצוץ הרוחבי בתקציב

בדומה לחברות הסלולר הווירטואליות שרוכבות על תשתיות קיימות, החשמל עצמו במקרה הזה נשאר אותו חשמל, "העסקה" היא מול החברה הפרטית, והמחירים משתנים בהתאם. ועם היכרות מעט יותר מעמיקה של הרגלי צריכת החשמל שלנו, אנחנו עוד יכולים להוזיל בעשרות שקלים בממוצע את חשבון החשמל החודשי.

יש כיום 6 חברות פעילות עם תוכניות שונות: פזגז, אלקטרה פאוור (סופר גז), אמישראגז, סלקום, HOT ובזק, רובן מציעות מספר מסלולים עם דגש על הנחות בזמנים קבועים. למשל, באמישראגז מציעים 6.5% הנחה קבועה, בסלקום 20% הנחה בימי השבוע בין השעות 22:00-7:00, ובפזגז יש תוכנית של הנחה קבועה של 6% בסופ"ש. הרציונל הוא כמובן לתמרץ את הצרכנים לצרוך בזמנים פחות עמוסים, ובשעות הלילה אפשר למצוא תוכניות שמוזילות את המחירים עד 20%.

חלק גדול מהרפורמה הכוללת כבר יושם או בתהליכי יישום, כמו מכירת אתרי ייצור ופרישה מוקדמת של עובדים. אבל דווקא החלק שמשפיע באופן ישיר על הצרכנים, זוכה בינתיים להרבה פחות תהודה. מנתוני חברת החשמל שהתפרסמו בקיץ האחרון, כרבע אחוז מהישראלים עברו מחברת החשמל לספק אחר, חלקם הגדול אפילו שלא ביוזמתם, אלא דרך ספקים שהתחברו לחברות בנייה כספקי חשמל לבניין. בחברת החשמל טענו שזה עומד להשתנות ב-2024, ברגע שתוסר ההגבלה שחלה על הספקים לרכוש את החשמל מחברת החשמל בלבד.

בסקר שערכה לאחרונה אמישראגז – למעלה ממחצית מהציבור (52%) לא שמע על הרפורמה במשק החשמל, ו-26% מהצרכנים שוקלים לעבור לספק אחר בעקבות הרפורמה. בהתייחס לנסיבות שגורמות בינתיים ללקוחות להיצמד לחשבון החשמל המוכר, 35% מהנשאלים ציינו שהם לא עוברים ספק כי הם לא מכירים עוד אנשים שעברו, 34% ציינו שאין להם מונה חכם, 24% ציינו שהמעבר נראה להם מסובך מדי, ו-14% סומכים רק על חברת החשמל.

אז מה הפתרון?

אחת המגבלות העיקריות שמשפיעה על מעבר תכוף יותר של צרכנים לשוק הפרטי, היא העובדה שמעבר כזה אפשרי רק למי שיש מונה חכם (יש אפשרות להזמין מחברת החשמל מונה חכם בעלות של 260 שקלים). בשונה מהמונים הרגילים שמספקים מידע על צריכת החשמל פעם במספר שבועות, המונה החכם שולח מדי רבע שעה נתונים מדויקים על צריכת החשמל באופן אוטומטי. המונים החכמים גם מחוברים לאפליקציה שיודעת לנתח את צריכת החשמל ולספק מידע על אופי השימוש לפי שעות וימים. על פי נתוני חברת חשמל, כיום מותקנים למעלה מ-400 אלף מונים חכמים. כל בניין חדש שנבנה בשנתיים האחרונות מצויד במונה חכם, ועל פי תוכנית הפריסה של חברת החשמל, תוך חמש שנים כל משקי הבית בישראל יעברו למונה חכם.

מעבר לחסמים הפרוצדורליים ובשונה מתוכניות הסלולר הפשוטות יחסית, הריווח הפוטנציאלי בתוכניות השונות שמציעות החברות הפרטיות, נובע באופן ישיר מאופי הצריכה האישי של כל צרכן וצרכן, מה שדורש ירידה לפרטים הקטנים. מי שהרים את הכפפה בהקשר הזה הוא סיני אליחי, יזם ויועץ Growth שעבר לאחרונה לצריכת חשמל פרטי אבל נתקע עם כל החישובים הקטנים. אליחי הקים אתר בשם "חשמלניק" שסוקר את המסלולים של החברות השונות, והכי חשוב, מאפשר להעלות את דו"ח הצריכה האישי שמפרט את שימושי החשמל שלכם בחודש האחרון, ולקבל פירוט של ההנחות המקסימליות של התוכניות השונות – בהתאמה לשימוש האישי. אפשר גם לבדוק באתר על פי כתובת המגורים אם יש לכם מונה חכם או אם יש צפי להתקנה של מונה חכם בשנה הקרובה.

"לקח לי זמן להבין איזו תוכנית מתאימה בדיוק לצרכים שלי", הוא מספר. "צריך להוריד את הדו"ח, לחשב איזה יום הוא יום באמצע שבוע, איזה יום הוא סופ"ש, לחשב את השעות. אז החלטתי להקים אתר שיעזור גם לאחרים במעבר הזה".

"העוצמה של המחשבון שפיתחתי היא בעיקר בהתאמה של התוכניות השונות לצרכן. התכוניות האלו אמורות בסופו של דבר לעזור לכל אחד ואחת לשנות הרגלים ולהשתמש בחשמל באופן יעיל יותר וזול יותר. אם יש לכם למשל רכב חשמלי שאתם יכולים לשלוט בזמני ההטענה שלו, אתם יכולים לכוון את עצמכם להטענה בלילה. אחרי חודש תוכלו לבדוק דרך המחשבון עד כמה הצלחתם להעביר את רוב צריכת החשמל לשעות מסוימות ובהתאמה להבין איזו תוכנית ספציפית תשתלם לכם".