כבר ב-2007 התרחשה בארה"ב תאונה אווירית משונה שלא יכולה הייתה לקרות לו אדם היה יושב בתא הטייס. מטוס ללא טייס מסוג פרדטור של צבא ארה"ב התרסק באריזונה, כמה מטרים מבית מגורים. למרבה המזל לא היו נפגעים. שנה שלמה של חקירה נדרשה כדי למצוא את הסיבה: המפעיל, שישב עשרות קילומטרים משם, כיבה בטעות את המנוע ואף אחד לא שם לב. המטוס צלל כמו אבן. זה רק ביטוי אחד לעידן חדש של תעופה שנוחת עלינו – ובגדול. ענף המטוסים ללא טייס המריא לממדים חדשים והשנה מתכננת ממשלת ארה"ב לעשות בו סדר ולהכין את הקרקע לשימוש נרחב הן במגזר האזרחי והן בתחום המשטרתי.

כולם רוצים מל"טים. חקלאים כדי לפקח על השדות, משטרות כדי לתפוס עבריינים, רשויות כאלה ואחרות כדי לחפש אנשים שהלכו לאיבוד, חוקרים של מזג אוויר כדי לתפוס סופות, בנאים כדי לבדוק גגות וג'ף בזוס, מייסד אמאזון, רוצה להנחית לכם חבילות בבית בהתראה של חצי שעה.

מטוס ללא טייס (צילום: Andreas Rentz, GettyImages IL)
בדואר הגרמני כבר משתמשים במל"טים. בקרוב אצלנו? | צילום: Andreas Rentz, GettyImages IL
מספר המטוסים האלה באוויר עומד להתרבות כמו זבובים. רשות התעופה האמריקנית , FAA, הכריזה השבוע על ניסוי גדול בממדים כלל ארציים כדי לעשות סדר לפני שהבלגן מתחיל. לראשונה, היא תרשה שימוש במל"טים באופן מוגבל. ה-FAA רוצה ללמוד איך המטוסים האלה לא יתנגשו באוויר? איך הם לא יסבכו את התנועה האווירית הצפופה ממילא בשמי ארה"ב? מה בכלל צריך כדי לאפשר טיסות סדירות של מלט"ים? מלתפוס פושעים ועד לשלוח פיצה.

אלא שהרבה אנשים שואלים שאלות נוספות: מה עם השטח האווירי שלי? האם כל אחד יוכל לעוף לי מעל החצר או המרפסת ולעשות מה שהוא רוצה? מה עם המטוסים המאוד זעירים – אלה שבקושי רואים אותם אבל רואים אותי? הרבה שאלות ומעט תשובות.

מטוס ללא טייס (צילום: Christopher Furlong, GettyImages IL)
שוטר בליברפול מפעיל מל"ט משטרתי לפיזור הפגנות בשלט רחוק | צילום: Christopher Furlong, GettyImages IL
בקרוב אצלנו?

ההכרזה של רשות התעופה השבוע כוללת שש מדינות ברחבי ארה"ב שבהן יינתן רישיון מוגבל להטסה של מלט"ים: אלסקה, נבאדה, ניו יורק, צפון דקוטה, טקסס, וירג'יניה. השש האלה נבחרו בקפידה בהתאם לתנאים טופוגראפיים, עומס התנועה האווירית ומוסדות שייקחו על עצמם את התפעול. 26 מדינות ביקשו להשתתף בשלב הראשון והן יודעות למה: זו הכנסה, התמחות ופוטנציאל מצוין לעסקים בעתיד.

ההערכה היא שתעשיית המלט"ים החדשה תניב 70 אלף משרות בשלוש השנים הראשונות מרגע שהחוק יאפשר את קיומה. כרגע, מלבד הניסוי המוגבל, החוק אינו מאפשר טיסות אזרחיות. לצבא מותר להטיס מל"טים רק לצורך אימונים מעל הבסיסים שלו ולכמה משימות מוגבלות מאוד לאורך הגבולות. ההערכה של ה-FAA היא שבתוך חמש שנים מפתיחת השמיים, יהיו באוויר 7,500 כלים מסחריים. לידיעת חובבי הטיסנים: משכורתו של מפעיל מל"ט מתומחרת בין 85,000 ל-115,00 דולרים בשנה. ב-10 השנים הראשונות התעשייה הזו תפרח לכדי 82 מיליארד דולר. הרבה מספרים, הרבה דמיון.

לרגע זה נשמע טוב, אבל שוחרי הפרטיות בפאניקה. הם רואים בעיני רוחם מטוסים של המשטרה והשד יודע מי עוד מפטרלים להם מעל הבית, מעל המכוניות, מרחרחים ומאזינים. כמעט בכל אחת מהמדינות כבר היו דיונים בבתי המחוקקים בנושא. בקליפורניה, למשל, לא מחכים לחקיקה בקונגרס או לניסויים של ה-FAA. שם כבר מכינים את החוק שלהם שלפיו המשטרה לא תוכל לטוס מעל ובתוך שטח פרטי ללא צו חיפוש מבית משפט, בדיוק כשם שהיא אינה רשאית להיכנס דרך הדלת שלך. בוודאי שהמשטרה לא תוכל לבצע מעקבים וההאזנות ללא אישור שופט. והכי חשוב: שאף אחד לא יעלה על הדעת לצייד את המטוסים האלה בנשק. זו לפחות המחשבה בקליפורניה. במדינת אילינוי כבר השבוע התקבל החוק שקובע חד משמעית – אין מעקב עם מל"ט ללא צו בית משפט. ב-13 מדינות נוספות מתגבשים חוקים דומים. בעיר סיאטל במדינת וושינגטון, אחרי דיון במועצת העיר בשבוע שעבר, המשטרה ביטלה את תכניתה להשתמש במל"טים והחזירה אותם אחר כבוד ליצרן. 

אבל רגע רגע. פה בישראל חלוצת המזל"טים יש כאלה כבר שנים. מישהו חשב לרגע להסתכל למעלה ולשאול "מה איתנו? מי שומר עלינו?" הרי רואים אותנו כל הזמן.