כאשר יומי אישיקאווה, שחקנית ושחקנית בת 32, צייצה בינואר האחרון שהיא מאמינה שאסור לאפשר למעסיקים ביפן לחייב נשים ללבוש עקב גבוה לעבודה, היא לא ציפתה שתצליח לעורר כזו מהומה ענקית. אבל נראה שאישיקאווה הצעירה הצליחה לפגוע בול בנקודה והציוץ שלה הציט מחאה של ממש.

הכירו את KuToo# (לא, הדמיון והקריצה ל-MeToo# לא מקרי) תנועת נשים שהולכת וצוברת תאוצה בחודשים האחרונים ביפן במחאה על דרישת מעסיקים במדינה, מנשים, לבוא לעבודה כאשר הן נועלות עקבים גבוהים. משמעות שמה של התנועה הוא שילוב חכם בין המילה היפנית עבור נעליים (kutsu) וכאב (kutsuu). 

בעוד תנועת ה-MeToo# תפסה לא רע בכלל בחלק מהמדינות באסיה כמו דרום קוריאה או סין, ביפן התנועה לא הצליחה להתרומם כל כך. אבל מקמפיין ה-KuToo# ניתן לראות שהנשים ביפן לא מוותרות ונלחמות במה שהן מזהות כאי שוויון גדול וכואב במקומות העבודה שלהן. 

בין היתר העלו נשים רבות תמונות לרשתות החברתיות של חבורות ושלפוחיות על בהונותיהן או סיפורים בהם הן מפרטות את אי הנוחות והכאב ממנו הן סובלות. "זה לא קשור להאם אני אוהבת או לא אוהבת את הנעליים" כתבה גולשת אחת, "אני רוצה שיהיה לי החופש לבחור איזה נעליים אני רוצה לנעול". 


העומדות בראש הקמפיין מגישות בימים אלו עתירה הקוראת למשרד הבריאות, העבודה והרווחה, לאסור במפורש על מעסיקים לחייב נשים ללבוש סוגים מסוימים של נעליים לעבודה. "חשבתי שאם יש כל כך הרבה נשים שמרגישות אותו דבר וסובלות מכאבים ברגליים ובגב ומקשיים בתנועה, למה שלא נילחם בזה" סיפרה אישיקאווה למגאזין ה-TIMES. העתירה, נכון לרגע כתיבת שורות אלה, כבר אספה יותר מ-14,000 חתימות.

הקמפיין הזה הוא לא הראשון בעולם שנלחם בדרישה מנשים לנעול נעלי עקב בעבודה בכל מחיר. בשנת 2016 קמפיין דומה התרחש בבריטניה, אז פתחה השחקנית הבריטית ניקולה ת'ורפ בקמפיין מול הממשלה לאסור מדיניות במקום העבודה שדורשת מנשים לנעול עקבים בלבד. 

הקמפיין של ת'ורפ הביא בסופו של דבר לשינוי: העתירה שהגישה, ועליה למעלה מ150,000 חתימות, הביאה להקמת ועדה פרלמנטרית שקבעה כי קודי הלבוש של מקום העבודה חייבים להיות "סבירים", כולל קודי הלבוש המבדילים בין מה שגברים ונשים צריכים ללבוש. בין היתר אסרה הועדה על מקומות עבודה לחייב נשים להתאפר, להתלבש חושפני או אפילו לצבוע את שיערן.


ליפניות יש אמנם עוד דרך ארוכה לעבור, אבל נראה שהן בכיוון הנכון. אישיקאווה מספרת כי חברות אליהן פנתה או משרד הבריאות, העבודה והרווחה של יפן טרם חזרו אליה, אבל שהיא מקווה מאוד שהקמפיין, בסופו של דבר, יהיה הצלחה.

_OBJ