חתן כלה ומחשב (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
הבת דודה שלך הכלבה, לא יכלה לפרגן לנו 300 שקל? | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

לא מזמן סיפרנו לכם על הקאמבק של המתנות לחתונה, אבל אין מה למהר ולהשליך את פנקס הצ'קים מהחלון. ההמחאה היא עדיין המתנה המועדפת על מרבית הזוגות הנישאים, שגם אם לא צריכים לתפור את הקרע בכיס מגודל הוצאות החתונה (כי הרי ההורים משלמים) - רוצים ריפוד של כסף להתחיל איתו את החיים, או לפחות את החופשה בתאילנד.

תעשיית החתונות הפכה בשנים האחרונות למסחטת כסף, וצעירים שמוזמנים לעשרות חתונות מדי עונה חשים את עולה הכלכלי על צווארם. יצאנו לבדוק על איזה סכומים מדובר בקיץ 2012, כמה מקובל להביא – ובאילו משתנים מתחשבים האורחים בבואם לכתוב את המספר שעל הצ'ק?

300 שקלים הם המינימום

הדעה הרווחת היא שעל הצ'ק לכסות את העלויות ש"הוציאו עליכם" במהלך האירוע. "אם מדובר על חתונה ממוצעת ביותר, מחיר המנה לאדם יעלה כ-220 שקלים", קובעת מפיקת האירועים אורלי רפאלי. לפני שאתם רצים לכתוב צ'ק על סך 220 שקלים, חכו. זה ממש לא הכל. "הספקים נותנים את המחיר ההתחלתי הזה, שנשמע סביר, ואז מוסיפים שיש הוצאות בסיסיות 'בקטנה'. למעשה זה ממש לא 'בקטנה': שירותי בר, מלצרים, הגברה, תאורה - כל אלה הן העלויות הבסיסיות של המקום, ואני לא מכניסה כאן את הוצאות העיצוב, הצלמים וכל האקסטרות. אם נחלק את ההוצאות הבסיסיות פר אורח, כלומר ל'ראש', נגיע לכ-400 שקלים לאדם".

אז כמה שמים? בהתחשב במחיר המנה, או בשקלול כללי של ההוצאות על החתונה פר ראש? לטעמה של רפאלי, המינימום הוא 300 שקלים לאדם. "מי שמביא 400 שקלים נותן מרווח נשימה לזוג המתחתן. בנוסף, צריך לדעתי לזהות את הרמה של המקום - האם זה אירוע שמרגישים שהוציאו עליו הרבה כסף? זה לא אומר שצריך לממן לזוג את כל ההוצאות, אבל אין ספק שאם האולם הוא בינוני ומטה, כנראה שלא השקיעו באורחים יותר מדי כסף - והצ'ק יהיה בהתאם".

"לכסות את המנה" הוא מושג שעבר מן העולם

הדר גרינברג, מנהלת שיווק ב-easywed, חברה לארגון חתונות, חושבת אחרת. היא מאמינה שגישת כיסוי הוצאות המנה כבר לא אקטואלית: "שוק החתונות בארץ גדל, ונכנסו המון אלמנטים חדשים לחתונה כמו מסכי ענק, מערכות תאורה והגברה שלא מביישות מועדונים או דוכני מזון שיוצאים באמצע הלילה לרחבה. החתונות הפכו להיות גרנדיוזיות יותר, ולחשב כמה עלתה מנה לזוג ואף לכסות אותה, הפך להיות פחות ופחות הגיוני. צריך לבחון כל מקרה לגופו: אם בחורה נולדה למשפחה ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, והיא הולכת לחתונה של חברה שגדלה בכפר שמריהו – לכסות את הוצאות המנה זה משהו שהוא פשוט לא הגיוני מבחינתה. זה נכון ש-400 שקלים הוא הממוצע לראש, אבל זה ממש לא אומר שזוג ישלם 800 שקלים על השתתפות בחתונה! זה מחיר מוגזם ומופקע. לדעתי, גם 600 שקלים לזוג הם לא חובה; לאחר מחאת הקיץ האחרון, כשאנשים סוף סוף העזו לספר בקול שהם לא גומרים את החודש, זה לגיטימי להוריד את סף המינימום - וצ'ק של 500 שקלים לזוג ייחשב בקיץ הקרוב להגיוני לחלוטין".

אין תמונה
האם אתם אמורים לממן את ההופעה של משה פרץ, בר הקרח והזיקוקים?

אבל לא כולם מאמינים בגישה הסוציאלית של גרינברג, בעיקר בקרב הזוגות המתחתנים עצמם – המצפים לקבל תמיכה כלכלית מהאורחים. "סגרנו על 300 שקלים למנה, והוצאנו בסביבות ה-500 פר ראש", מספרת שני, בת 29, המתחתנת באוגוסט הקרוב. "אורח צריך במינימום שבמינימום לכסות עם הצ'ק שלו את המנה. אני מצפה אפילו מהחבר של בת דודה שלי או מקרוב מאוד רחוק לשים יותר מ-300 שקלים".

"החתונה שלנו היא בחמישי בערב, בקיץ. אני משערת שאורחים ידעו לכבד את המאורע, ולתת לנו צ'ק ראוי בהתאם לכמה שהשקענו בחתונה", ממשיכה שני, הכלה לעתיד. "גם אם זה לא צריך להיות גורם שמשנה לאנשים, בתת מודע שלהם הם יחשבו על זה. אם הייתי מגיעה לחתונה באמצע שבוע בחורף, הייתי שמה קצת מעל המינימום, לא יותר מזה".

אל תצפו להפתעות מהדודה של השכנים

"בסקר שערכנו בשנה שעברה הוכח שאין קשר בין אף אחד מהמשתנים – יום, תאריך, עונה, מקום, מספר מוזמנים - לבין הסכום שהאורחים רושמים על הצ'ק. המשתנה היחידי שקובע הוא הקרבה לבני הזוג", אומרת גרינברג. "על המינימום של 500 שקלים לזוג אפשר להוסיף קרבה ואהבה לחתן ולכלה, וכמובן יכולת כלכלית אישית, וכך מגיעים לסכומים של 600, 700 וגם 1,000 שקלים לזוג - אם מדובר בחברים הכי טובים בעולם".

אז אנשים לא מביאים יותר כסף בחתונה גדולה ומפוארת יותר?
 "אין קשר בין הסכום שכותבים על הצ'ק לגודל החתונה. ככל שהחתונה גדולה יותר, התשלום לראש הוא דווקא קטן יותר: שהרי חוץ מהקייטרינג והאולם, כל שאר הספקים לא מתייחסים לכמות האורחים. תאורה, הגברה, עיצוב וכדומה יישארו במחיר קבוע, שיתחלק על מספר אנשים גבוה יותר. זוג שעושה חתונה גדולה לא אמור לצפות להמון צ'קים מנופחים: חתונה עם מספר גדול של אורחים אומרת שהוזמנו המון אנשים מהעבודה, קרובים-רחוקים יותר, שכנים, הדודה של השכנים וכו'. ככל שהקרבה לזוג מתרחקת, כך יורד הסכום בצ'ק, ולכן 'הדודה של השכנים' לא תביא 500 שקלים לזוג, אלא פחות".

לכל איש יש סכום

כבר כמה שנים שהרשת והסלולאריים עמוסים באתרים ואפליקציות שמטרתם לחשב את סכום הצ'ק הראוי, במטרה לעזור לאורחים המבולבלים. "האלגוריתם שמשמש לחישוב הסכום פותח בעזרת מומחים מהטכניון בחיפה, שבמשך כל חייהם הלכו לחתונות ושילמו צ'קים מופרזים, או שנחשדו בקמצנות ע"י עמיתיהם", מסבירים באתר כמה כסף מבית "ZAP מתחתנים". לאפליקציות האלה מכניסים הגולשים משתנים כמו תאריך האירוע ומיקומו, וכן את העיסוק שלהם ואת מידת הקרבה לזוג - ומקבלים את הסכום אותו הם צריכים, כביכול, להביא כמתנה.

אנשים רבים משתמשים במחשבונים, אבל בסופו של דבר נותנים לאינסטינקט האישי שלהם להוביל. "ברוב המקרים המחשבון נותן סכום הרבה פחות גבוה ממה שחשבתי להביא, אז אני הולך לפי רוח הנדיבות שלי", מספר ארז, 28, עובד בחברת היי טק. "אני מתחיל ממינימום של 350 שקלים על עצמי ועולה לפי קרבה. זה הופך לסכום כפול אם אני מגיע עם בת זוג".

למורן, מנהלת שיווק בת 30, יש בעונת החתונות הקרובה 19 אירועים להגיע אליהם. "יש לי אפליקציה לחישוב גודל הצ'ק, אבל יש לי גם מדדים משלי, שבסופו של דבר הם הקובעים העיקריים: האם החתונה הולכת להיות יוקרתית או זולה יחסית, מידת ההכרות שלי עם בני הזוג, והמצב הכלכלי בו אני נמצאת. בגלל שאני משתכרת יחסית טוב, אז כולם בטוחים שאני צריכה לתת צ'ק מכובד ביותר. הם לא יודעים שיש לי מלבד החתונה שלהם עוד 18 חתונות להגיע אליהן. בדרך כלל אני מביאה 300 שקלים לחבר מהעבודה, 350 לחבר רחוק ו-450 שקלים ומעלה לחברים קרובים".

אז כמה לרשום? מספרים, רבותי, מספרים

כמה צריך לכתוב בצ'ק לחתונה של חבר מהעבודה? לפי המחשבון, אם אתם שכירים והולכים לאירוע שיתקיים ביום חמישי בחודש יולי, אתם צריכים להביא לקולגה 342 שקלים. אצל הדר גרינברג החישוב הזה מוגזם: "כשמדובר בחתונה של עמית מהמשרד, לרוב מגיעים בלי בן זוג, אלא ביחד כל החבר'ה מהעבודה – ואז כל אחד מביא 250 שקל. 300 שקלים זה כבר נדיב". מאיה, סטודנטית לתואר שני בת 29 מבאר שבע, לא תרד את ה-300 שקלים: "ל'חתונת חובה' אגיע לבד ללא בן זוג, ולא אביא פחות מ-300 שקלים. אני בדרך כלל מבררת מראש אצל החבר'ה כמה פחות או יותר הם מתכננים להביא, ולפי זה אני מחליטה".

חתונה של חבר רחוק תעלה לפי המחשבון 360 שקלים. רינת, רכזת כוח אדם בת 32, חושבת שזה סכום סביר: "לחבר לא-קרוב אביא כ-350 שקלים. זה סכום די קבוע אצלי". "בחתונה בחבר'ה אביא לבד 300-400 שקלים", מסכימה גם ליאת, בת 31 מתל אביב. "יכול להיות שאקזז דלק אם יש לי נסיעה ארוכה. אם אני הולכת לחתונה של מישהו עם המון כסף, ואני מרוויחה כלום ושום דבר - אני שמה את הבסיס של הבסיס".

חתן וכלה מתנשקים בחופה (צילום: TriggerPhoto, Istock)
המחשבון לא יודע אם שכבת בעבר עם הכלה | צילום: TriggerPhoto, Istock

בחתונה של החבר הכי טוב שלכם, לפי המחשבון, אתם אמורים להיפרד מ-612 שקלים לאדם. "אם זה באמת חבר טוב זה יכול להגיע גם ל-1,000 שקלים ליחיד", אומרת רינת. "לחתונה של אחי, למשל, הבאתי צ'ק של 5,000 שקלים". "לחברה הכי טובה אני אביא 1,000 שקלים בתור זוג", אומרת מאיה, "וממש לא אכפת לי אם היא מתחתנת בגן מפואר או בבית של ההורים".

"זה תלוי במצב הכלכלי שלי", מודה רעות, עובדת סוציאלית 31 מירושלים. "כשהייתי סטודנטית זה היה מאוד נמוך, 250 שקלים כשהייתי באה לאירוע לבד ו-300-350 אם זו חברה קרובה. אני מוסיפה גם כשיקול אם הוצאתי הרבה כסף במסיבת הרווקות. אני שואלת אנשים מסביב כמה הם מביאים, ואני מנסה להתיישר לפי כדי לא להיראות חריגה – אבל בסופו של דבר לא אביא מעל היכולת שלי, גם אם זה אומר שארגיש פחות בנוח".

"המחשבונים הללו הם חביבים, ובאמת עוזרים במצבים של אי נעימויות", אומרת אורלי רפאלי. "אבל חסר שם משהו והוא השיקול האישי של האדם - המחשבון לא חי את החיים שלך, לא יודע בדיוק באיזה מצב כלכלי אתה או איך אתה מרגיש לגבי האדם שמתחתן. הוא גם לא יודע כמה החתן או הכלה הביאו לחתונה שלך".