לצד המחירים המופרכים של הקניות בסופר והעול הכלכלי של שליחת ילדים לגן, תעשיית החתונות היא מחלבת כספים שמגלגלת מיליארדי שקלים בשנה מזוגות צעירים שמשלמים הון עתק על לילה אחד, ללא שום הצדקה. מאהל רוטשילד אמנם התקפל מזמן, אבל זה לא אומר ששמלת כלה צריכה לעלות כמו שכר דירה לחצי שנה ושהאולמות, הקייטרינג ויתר הספקים יכולים לגבות מחירים מנותקים מהמציאות. האם יש עולם החתונות הושפע מהמחאה? בואו נגיד שעוד לא קם הצדיק שיפתח קבוצה בפייסבוק להחרמת גני אירועים. 

אורין אזולאי ואבינועם כהן (צילום: תומר ושחר צלמים)
רוצים חתונה מכובדת במחיר שפוי. בקשה מוגזמת? אורין ואבינועם | צילום: תומר ושחר צלמים

המילה "כלה" משלשת את המחיר

אורין אזולאי (26) ואבינועם כהן (28) עומדים להתחתן בעוד כחודשיים. הם רוצים חתונה מרשימה ומכובדת. אבל כרגע, על אף הציפיות שהמחאה תניע משהו גם בתחום הזה, עלות החתונה שלהם עומדת על סכום שנע בין 100 ל-150 אלף שקל. "מהר מאוד הבנו שכל הספקים מתמחרים את עצמם בסכום מאוד גבוה, רק כדי לתת לנו תחושה שההנחה היא מרשימה".

נרי, המתעתד להתחתן עם בחירת ליבו בקרוב, מבין שחתונה מושקעת היא כרגע סוג של מותרות. "תמיד ישנה אלטרנטיבה - להתחתן ברבנות תמורת 3,000 שקל בלבד, אבל זה לא מה שרצינו". למזלם הטוב של נרי ובת זוגו, עיקר ההוצאות יצאו מכיסם של ההורים. "בהתחלה מאוד נבהלנו מהמחירים. השאיפה הייתה להוריד מחירים אצל הספקים הקטנים יותר, והיינו משוכנעים שנצליח להוריד אותם, מה שלא באמת עבד. כל הזמן חיפשנו  'פירצות' בדרך, למשל להתחתן בחורף, אבל גם זה לא מאוד עזר. נשמע לי הזוי שעל פרטים קטנים שאף אחד באמת לא זוכר כמו סידורי פרחים ועיצוב שולחן, אנחנו מתבקשים לשלם 7,000 שקל. יש מקומות שגם מגבילים אותך ודורשים לקחת מעצבים רק מתוך הרשימה שלהם".

אין מה לומר, מדובר בתחום פרוץ למדי שבו שהמתחתנים הם קהל שבוי, שכן רוב הספקים מיישרים קו. ברוב המקרים, מספיק שהם שומעים את המילה "כלה" ומיד משלשים את המחיר. ומי שרוצה להתחתן בתאריך מיוחד, כדאי שיעמוד מאחוריו בנק גדול עם מימון גדול. השנה, למשל, התאריך החם הוא ה-11.11, וכפי שבטח שמתם לב, זה נופל על יום שישי, שעון חורף, ומזג אוויר חורפי למדי, כך שהייתם חושבים שלא הייתה בהלה גדולה מדי. אבל אם תשאלו את שמעון כהן, מנכ"ל "וואלה מזל טוב" זה בדיוק מה שקרה בהרבה מאוד מהמקרים: "העלות לאירוע שכזה נאמדת ב-25-30 אחוז יותר מביום שישי רגיל בחודש נובמבר". 

"זה ברור שיש בעלי עסק שניצלו זוגות תמימים והעלו את המחיר עקב התאריך", מוסרים מחברת easywed, שתופרת דילים למתחתנים, ומדגישים שבמחירי הספקים שלהם דווקא לא הורגש שינוי. "בניסיון שלנו, המחירים של חתונות שישי צהריים זהים למועדי חורף. באופן כללי אין הרבה ביקוש לחתונות שישי צהריים בחודש נובמבר - שעון החורף מקצר את החתונה, ובמקום שבע שעות של חגיגה מקבלים רק שלוש. ולא, התאריך לא שינה דבר". 

"המחירים בהחלט מופקעים"

אורלי רפאלי היא מפיקת אירועי יוקרה עבור האלפיון העליון, ושם, היו בטוחים, אין כל חדש תחת הדולרים. אבל בין לבין, רפאלי גם מפיקה אירועים למעמד הביניים, ושם היא בהחלט מבחינה בשינוי ברור. "אני כבר לא רואה זוגות שרצים להוציא כסף כמו בעבר - כמות הפניות להתחתן דרכי ירדה בכ-30 אחוז מהשנה. זוגות כבר לא מחפשים להפיק חתונת ראווה. ובצדק, שהרי אי אפשר לצאת ולמחות, ואז לבזבז את כל הכסף על אירוע מפואר. כמובן שצעירים  ימשיכו להתחתן, רק שזה נעשה באופן צנוע יותר ועם הרבה פחות עזרה של מפיקים".

גם הספקים הורידו מחירים?
"יש התחלה של הוזלת מחירים, ובעיקר אפשר לראות מבצעים וקופונים בשל הירידה בפניות. עם זאת, ייקח זמן לראות שינוי של ממש. מדובר בתחום שנמצא בתוך 'ענן ורוד', ואני מרגישה שגם הענן הזה הולך להתפוצץ מתישהו, כי המחירים בהחלט מופקעים".

שוברים מוזלים זה נחמד, אבל ניכר כי רוב בתי העסק בתעשיית החתונות כלל לא הרגישו את המחאה החברתית. בניגוד לרפאלי, שחוותה שינוי, מרבית הספקים חשים שאין חדש תחת השמש. "עד כה לא נרשמו שינויים משמעותיים השנה ובחודשים האחרונים, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד", נמסר לנו למשל מגן האירועים "הנחלה" בבית עובד.

גם ממעצב השיער מישל מרסייה נמסר לנו כי מתחילת המחאה לא חל שום שינוי בביקוש. חבילת הכלות שהם מציעים, למשל, כוללת ייעוץ מקדים של תסרוקת ניסיון ואיפור ניסיון, וטיפול ביום החתונה, ועלותה 2,200 שקל. "אנשים משבחים אותנו על המחיר ההוגן, אבל ללא שום קשר למחאה, אנו נעזרים אחת לרבעון באתר קופונים ומציעים את חבילת הכלות ב-50%".

אין תמונה
אתם תמיד יכולים להוזיל עלויות עם חתונת חורף

ככה מורידים מחירים בכוח

אם אתם מסרבים להוציא מחירים כאלה על שיער, איפור ודי.ג'יי, הנה כמה בשורות חביבות יותר. אל מול גובי העלויות המטורפות, מצאנו גם כמה צדיקים בסדום שבכל זאת לקחת חלק במאבק החברתי.

הדר גרינברג, מנהלת השיווק, של חברת Easywed, מסבירה כי מטרת החברה היא לעזור לזוגות הצעירים לארגן חתונה בעלות נורמלית. ביולי האחרון יצאו עובדי החברה עם פטור ממע"מ בחתונות. מחישוב מהיר הם הסיקו כי זוגות יוכלו לחסוך כ- 15,000 שקל. כמו כן, באתר קיים לוח שמלות כלה שפעיל כבר שנתיים, ומציע שמלות יד שנייה שנחטפות במהרה. עם זאת, גרינברג מציינת שהיא לא נתקלה בירידת מחירים אצל בעלי עסק וספקים שאתם החברה עובדת, אך גם היא מאמינה שמדובר בעניין של זמן. "לדעתי העלויות לא משתנות מכיוון שהתנודתיות במחירים בענף החתונות לוקחת זמן, המחאה התפזרה למגוון רחב של תחומים, ומתישהו גם בתחום הזה יהיה שינוי אמיתי ובעלי עסקים יתנתקו מתבניות ויתחילו להוריד מחירים. לא רק בענף החתונות, אלא בכלל".

שלומי וחן - אתר מאורסים (צילום: תומר ושחר צלמים)
התחתנו והבינו שאפשר אחרת. שרון וחן, מייסדי אתר "מאורסים" | צילום: תומר ושחר צלמים

אתר מאורסים, שהוקם באמצע יולי לרווחת ציבור החוגגים, מאגד דילים מגוונים בענף האירועים בכלל ובתחום החתונות בפרט. מקימי האתר הם שלומי מלכה (28), קבלן שיפוצים, וחן מלכה (28), דוקטורנטית לביולוגיה, שהתחתנו בנובמבר האחרון, והבינו כי הפקת אירוע סביר במחיר הגיוני הוא משימה כמעט בלתי אפשרית כיום.  "אנחנו מרימים את הכפפה כדי לאפשר אלטרנטיבה שפויה מבחינה כלכלית, שלא גורעת ברמת האיכות. האתר מכיל מגוון רחב של דילים, החל מטבעות אירוסין ומסיבות רווקים וכלה בצימרים לליל כלולות. מדובר בדילים סגורים וחתומים, וברור כשמש מה מקבלים בדיוק, ובלי אותיות קטנות".

אין תמונה
שמלות עד 2,500 שקל ב"שובל"

בשובל, סטודיו לשמלות כלה וערב בכפר סבא, החליטו לקחת חלק פעיל במאבק החברתי. שרית וענבל חקשור, בעלות הסטודיו, הורידו את מחירי השמלות הקיימות עד לסכום של 2,500 שקל במקום 5,000. ענבל מספרת כי מדובר בכ-300 שמלות לפלח נשים רחב במגוון מידות."מרבית השמלות נתפרו לקטלוגים, הן אינן סוג ב', וכמובן עוברות ניקוי".

יעל אוריאלי, בעלת המותג דברים טובים, מציעה פתרון לכלות שמחפשות מראה מושלם בלי לקרוע את כיסן: שירותי סטיילינג מלא בתקציב שווה לכל נפש. אוריאלי חוסכת כסף, זמן והרבה כאב ראש בהתרוצצויות אחר הלוק המבוקש בסכומים עד סביבות ה-2,000 שקל. החבילה הסטייליסטית כוללת שמלות שאוריאלי משדרגת לפי רצונה של הכלה, ואביזרים משלימים.  "לדעתי קשה למצוא בעלי מקצוע שיורידו מחירים כי רבים עדיין שבויים בחשיבה החברתית שחתונה זה אירוע שבו מוציאים הרבה כסף, ולכן גם המעצבים שמחים להשאיר מחירים גבוהים ולהרוויח".

בשורה התחתונה, המסקנה היא ברורה: גם בלעדי המחאה - התפקיד שלנו, הזוגות, הוא לבדוק, לחקור, לערוך סקרי שוק, לא להתפתות לכל הצעה ובעיקר לעשות חושבים על מה באמת כדאי להוציא את הכסף. זה רק דורש סבלנות, פשרות קלות ותחושת בטן ממש טובה. איך שלא יהיה - תזכרו שמדובר רק בערב אחד. ירח הדבש בתאילנד שבא אחר כך, הרבה יותר שווה את הכסף שלכם.

>> מכירים זוגות שמתחתנים? תנו בלייק!
>> מלחמת הכלות, הגרסה התל אביבית: מה קרה במכירה המיוחדת של המעצבת הילה גאון?