פרידות הן עסק מכאיב ומסובך בפני עצמו, במיוחד אחרי שנים ארוכות יחד; וכשהרבנות מעורבת בעניין, זה לעתים מכאיב פי כמה. אבל במקרה הבא מסתבר שהרבנות יכולה להתערב גם כאשר בני הזוג בחרו שלא לעבור דרכה בכלל כשנישאו.

נטלי לסטרגר (48) פרסמה בתחילת השבוע פוסט נרגש בפייסבוק, בו היא מגוללת את סיפורה המפתיע והמקומם. היא מספרת איך גדלה בסביבה ציונית דתית, נישאה, הביאה שלושה ילדים ולאחר עשרים שנות זוגיות התגרשה בכאב רב: "כשיצאתי מבית הדין הרבני, גרושה, נשבעתי בכל היקר לי שלעולם לא אדרוך ברבנות בשום דרך ובשום צורה. לעולם לא. ואם יום יבוא וארצה להתחתן בשנית, אעשה זאת בלי הממסד הרבני".

נטלי לסטרגר (צילום: צילום פרטי)
נטלי לסטרגר | צילום: צילום פרטי

לאחר זמן מה - כשנטלי גרושה כדת וכדין, הכירה את מ' והשניים פצחו בפרק ב' והחליטו להינשא. "היה ברור ומוסכם על שנינו שלא נעבור ברבנות. הסכמנו מראש שאם וכאשר נאלץ להיפרד – נעשה זאת בבית הדין הפרטי לגיטין של התנועה המסורתית בישראל. בשעה טובה ושמחה רבה נישאנו בטקס פרטי שהוביל רב הקהילה שלי מהתנועה המסורתית לצד חברו הקרוב של מ'".

"אצעד לכלא בראש זקוף"

למעשה, למרות שנישאה בחתונה הלכתית - הנישואין של נטלי אינם מוכרים מבחינת מדינת ישראל ולכן היא רשומה עדיין כגרושה במרשם האוכלוסין. על פי החוק, לבית הדין הרבני אין עליה סמכות, או כך לפחות היא חשבה. לאחר למעלה מעשור של חיים משותפים, מ' ונטלי החליטו להיפרד. בניגוד להסכם שערכו ביניהם, החליט מ' להגיש תביעה לגט בבית הדין בירושלים: "בניגוד לכל מה שחשבתי, היותי 'גרושה' במרשם האוכלוסין לא משנה דבר ובית הדין יכול עדיין לחייב אותי להתגרש שם. ואם לא אסכים? אני צפויה לעונשים ולסנקציות קשות, ואף לכלא!"

לטענתה של נטלי, הדיינים לא בזבזו זמן ומיד הוציאו לה צו עיכוב יציאה מהארץ – "וכעת גם קיבלתי צו הבאה/מעצר לביצוע להבטיח את בואי. מדינת ישראל נותנת סמכות לבית הדין הרבני להוציא צו מעצר לאישה כמוני, 'ידועה בציבור', שלא רשומה כנשואה במרשם האוכלוסין, ובכך מדינת ישראל קובעת שסמכויות בית הדין הרבני הן בפועל ללא גבול. אני מודיעה בזאת שאם וכאשר איעצר אצעד לכלא בראש זקוף ובלב כואב על המדינה האהובה שלי, שמכרה את נשמתה היהודית, הדמוקרטית והליברלית למיעוט חרדי קיצוני שאינו מכיר בה".

צו המעצר שהונפק לה גרם לה לפרסם את הפוסט שהולך וצובר תאוצה ברשת ובו היא טוענת: "אתם ידועים בציבור? לא נרשמתם כנשואים? והחלטתם להיפרד? בית הדין מחכה לכם בפינה!"

מסלול עוקף רבנות? תשכחו מזה

הפוסט פורסם בעמוד פייסבוק שנקרא – "בחרתי בזוגיות ולא ברבנות" שהעומדת מאחוריו היא התנועה המסורתית, המגדירה עצמה כ"תנועה ישראלית במהותה ובצביונה, ועם זאת בעלת זיקה ליהדות הקונסרבטיבית העולמית". מנכ"ל התנועה, עו"ד יזהר הס, מזהיר את כל מי שבחר להינשא בצורה אלטרנטיבית: "המקרה של נטלי הוא דוגמא מצוינת למה שיכול לקרות לכל אלה שחשבו שעקפו את הרבנות ונישאו בטקסים פרטיים. זהו לא מקרה קיצון; מדינת ישראל העניקה לרבנות כוח דורסני שבזכותו היא תמתין לכם ביציאה מהקשר. שתיקת הפוליטיקאים היא חרפה שרק כניסתה של נטלי לכלא היא חרפה גדולה ממנה". 

>> ירדה 50 קילו - והפכה לדוגמנית