כשמחפשים בגוגל בעברית "שמלת כלה שחורה" מקבלים בעיקר תוצאות מפורומים של חלומות, המנסים לעזור לבנות אומללות לפרש את החלום שחלמו, לרוב חלום שבו הן צועדות אל החופה בשמלת כלולות בצבע הלילה. אפשר להבין שבישראל ערב שנת 2010 אין עדיין סובלנות יתר לשמלות כלה בצבעים אלטרנטיביים, בטח ובטח שלא בשחור.

אין תמונה
יותר אלגנטי? הכלה השחורה בפעולה


אלא שלפי הטרנדים העולמיים אנחנו קצת מאחור. אתר החתונות הפופולרי weddingpath פרסם לאחרונה תוצאות של סקר, המבשרות על מגמה מפתיעה בשוק שמלות הכלה: הם הכריזו על הצבע השחור כצבע המוביל לכלות נועזות ומעודכנות שרוצות להצהיר הצהרה אפנתית, ועל שמלות הכלה הלבנות המסורתיות כ"אאוט" לגמרי.

אנחנו רגילות לחשוב ששמלה שחורה קטנה יכולה לשרת אותנו יופי כשמלת ערב סקסית או חגיגית, או – לא עלינו – באירוע ניחום אבלים. אלא שהנשים השיקיות באירופה ובארה"ב טוענות שגם לשחור מגיעה עדנה, ושגם לו מגיע הכבוד להיות הצבע שמלווה את הנסיכה ליום אחד, הרי היא הכלה. יותר ויותר נשים תופרות לעצמן שמלות כלה שחורות משחור, וצועדות איתן בכנסייה בלי לחשוש ממזל רע או משאר אמונות טפלות הקשורות בצבע האפל.

שמלת כלה שחורה של מרקסה (צילום: האתר הרשמי)
שמלת כלה שחורה של מרקסה. נותנים בראש | צילום: האתר הרשמי


יש גם כאלה שרוצות לשתף פעולה עם הטרנד המסעיר, אבל לא מעיזות ללכת כנגד המסורת באופן כל כך בוטה, ומתפשרות על שילוב. הן מוסיפות נגיעות של שחור בהופעה, באמצעות כפפות או טול תחרה, ומקוות שהאורחים לא יתעלפו אלא רק יפערו את הפה.

מי הראשונה שתייבא את הטרנד? 

האמת, יש לתופעה הזו שורשים. עד המאה ה-19 נהגו נשים להינשא בשמלה הכי טובה שהייתה להן בארון, ואם נתעלם מהקושי שלנו לדמיין משהו בצבעים שהם לא שחור לבן בתקופות ההן, הרי שנצליח לשער ששמלות הכלה היו צבעוניות למדי. איך נכנס המנהג המסורתי ללבוש דווקא לבן לחתונה? המלכה ויקטוריה לבשה שמלת משי לבנה בחתונתה בשנת 1840, וזה ככל הנראה האירוע המכונן שהוביל להטמעת הצבע הלבן לכלות ברחבי העולם כולו. פתאום זה לא מובן מאליו בכלל, הא?

אין תמונה
שמלת כלה בשחור לבן של max chaoul


חלק מהעניין, מן הסתם, הוא הרצון להשאיר חותם ייחודי ולהיות כלה יוצאת דופן. אחרי שמיצינו הפרחות יונים וצניחות ממטוס, איך עוד יכולה כלה ליצור באורחיה את "אפקט הוואו" אם לא באמצעות שמלה מפילת לסתות? 

אבל לא רק הרצון להתבלט מהווה גורם בבחירה הלא שמרנית. מומחים בתעשיית האפנה מניחים שמדובר בהחלט גם בשיקול כלכלי. הסיפור פשוט: להתחתן בשמלה שחורה זה חסכוני יותר, כי את יכולה להרשות לעצמך ללבוש אותה באירועים חגיגיים גם אחרי החתונה, מה שבטח לא תוכלי לעשות עם עוגת הקצפת עשוית המלמלה הלבנה.

אין תמונה
שרה ג'סיקה פרקר ידעה מה טוב לפני כולם. אחר כך היא התחרטה

 כוכבת "סקס והעיר הגדולה" ואייקונית האופנה שרה ג'סיקה פרקר נישאה כבר ב-97 בשמלה שחורה. את המעשה המשונה היא תרצה ברצון "לא להיות במרכז תשומת הלב בשמלה הלבנה הקלאסית", הסבר מוזר למדי כשמדובר בכוכבת טלוויזיה וקולנוע המוכרת בכל העולם. השמרניות שבכן תשמחנה לקרוא שפרקר התבטאה מאוחר יותר בעיתונות וסיפרה כי היא מתחרטת על הבחירה לאחר מעשה, וכי לא הייתה נישאת שוב בשחור.

שמלת כלה של אלקסיס מייביל עם הינומה שחורה (צילום: האתר הרשמי)
שמלת כלה של אלקסיס מייבל. גם הינומה שחורה זאת אופציה | צילום: האתר הרשמי

גם בספרד מקובל להתחתן בשמלות כלה שחורות, והן אפילו מסמלות שם נאמנות של הכלה לחתנה עד יום מותה. נראה שרק אצלנו עוד קשה לעכל את הבשורה האופנתית האפלה הזו, ולקבל כלה שחורה בלי לחשוד בה בפנקיסטיות גותית חריגה. נותר לנו רק לחכות ולראות מי מבנות ישראל תרים את הכפפה ותייבא את הטרנד לכאן – אנחנו היינו ממליצות לנינט האקספרמנטלית לחשוב על זה ברצינות.

>> איפה נינט קנתה את מעיל העור הטרנדי