כל מי שהתחתן שאל את עצמו - למה לעזאזל הכל כל-כך יקר בעולם החתונות? איך יכול להיות שכל דבר שאתה מוסיף לו את המילה "חתונה" או "כלה" מתייקר בעשרות אחוזים? האם עסקים בענף החתונות מנצלים את תמימותם ואת אי השפיות הזמנית של זוגות בדרך לחופה, ומעלים להם את המחיר רק כי אפשר?

אם תצפו בתכניות תחקירים שונות שמתפרסמות תמיד לפני ל"ג בעומר לגבי עולם החתונות, התשובה שלכם תהיה כן. לי יש תשובה אחרת.

שוק החתונות מתנהג כמו כל שוק של מוצרים ושירותים, אבל הוא גם מעט שונה. הוא שונה בעיקר בגלל שזוגות מתחתנים עוברים בו בפעם הראשונה, ולרוב גם האחרונה, והם לא באמת מבינים איך הוא מתנהג. זו הפעם הראשונה שהם קונים שמלת כלה, איפור למלווה, עיצוב חופה וכו', אף אחד מהם לא בדק מחירים של המוצרים האלה לפני החתונה שלו - ולכן נקודת המוצא תהיה: וואו, זה יקר.

והאמת, זה באמת יקר. למה?

 בואו ניקח את ההבדל בין מחיר ממוצע של צילום סטילס לחתונה (4,500 שקל) למחיר של צילום אירוע עסקי (1,500-2,000 שקל). הפערים במחיר נובעים משלוש סיבות:

הראשונה היא זמן. לא רק זמן עבודת הצילום בפועל (שבמקרה של יום החתונה הוא באמת ארוך יותר ומגיע ל-12 שעות ויותר לעומת 5-6 שעות באירוע עסקי), אלא הזמן שהצלם יקדיש לתקשורת עם הזוג הטרוד במשך חודשים ארוכים לפני החתונה, וגם אחריה בתהליך בחירת התמונות מול הזוג, עיבוד התמונות, תקשורת עם מעצבת האלבומים, תיקוני עריכה, עוד תיקון קטן, עוד בקשה קטנטונת וכו'. הרי לא משנה מה היה בחתונה, התמונות הן מה שנשאר - והעיקר שבאלבום זה יראה לא פחות ממושלם.

המנטליות של אירוע של פעם בחיים מייצרת גם דרישות של פעם בחיים. אתם יכולים להגיד שלא כל הזוגות דורשים הרבה תשומת לב. יש כאלה שסוגרים צלם חודש לפני החתונה ושמחים עם התמונות והאלבומים מיד. נכון, יש כאלה, אבל מחיר השוק בעולם החתונות נקבע בסוף בהתאם ללקוחות שצורכים את הזמן הכי רב.

כשזוגות יתחילו להתחתן בכל עונות השנה, נראה ירידה במחירים

הסיבה השניה היא ששוק החתונות מתאפיין בעונתיות מאד חזקה. כ-50% מהחתונות מתפרשות על פני שלושה חודשים: מאי, יוני וספטמבר. העונות האלה, באופן טבעי, קובעות את מחיר השוק. לאור הביקוש הגבוה, העסקים, כפי שמתקיים בכל שוק כלכלי, שואפים למכור במחיר הגבוה יותר האפשרי. אם זוגות יתחילו להתחתן באופן מאוזן יותר על פני כל השנה, אנחנו נראה ירידה במחיר בכל העונות.

הסיבה השלישית היא שעסקים בתחום החתונות שנמצאים בו הרבה זמן הופכים ליותר מקצועיים. תחשבו על ראיון העבודה הראשון שלכם: דרישות השכר שלכם כנראה היו הרבה יותר נמוכות יותר ממה שהן היום, אבל הניסיון שצברתם והביקוש שיש לניסיון הזה העלו את תג המחיר שלכם, ולכן אתם יכולים למצוא צלם ב-8,000 שקל וגם צלם ב-2,000 שקל. בנוסף, גם העלויות של העסקים בתחום, כמו בכל העסקים העצמאים בארץ, לא מפסיקות לעלות מדי שנה.

רועי גזית הוא הבעלים של האתרים כלות אורבניות ו-Wedreviews  שהשיקו לאחרונה את סקר המחירים הגדול של עולם החתונות.