החתן לכלה שם טבעת (צילום: רונן טלקר, פוטוסינטזה)
מקודשת, מקודשת, מקודשת | צילום: רונן טלקר, פוטוסינטזה

לפי היהדות, לא כל טבעת יכולה להיות טבעת נישואים. רגע לפני שאתם ניגשים למשימה החשובה – בחירת הטבעת שאמורה להישאר על האצבע שלכם לנצח – כדאי שתכירו את הכללים, ותדעו מה תופס ומה לא תופס. אם בחרתם להינשא בחתונה אזרחית, ראו עצמכם משוחררים מכל החוקים ורשאים לבחור בכל טבעת שמוצאת חן בעיניכם – אבל אם הרבי עומד לקדש אתכם, כדאי שהטבעות שלכם תעמודנה בכמה עקרונות. התייעצנו עם מעצבי רשת "הבורסה לתכשיטים" שמבינים דבר או שניים בטבעות נישואים, והם ניסחו לנו את המדריך לבחירה בטבעת הנישואים הכשרה.

עגולה, חלקה, אחידה ולא משובצת

טבעת נישואים צריכה להיות, לפי ההלכה, פשוטה ועגולה. הטבעת חייבת להיות חלקה מצידה הפנימי, ועשויה מחומר אחד. היא יכולה לכלול גוונים של אותה המתכת – למשל, שילוב בין זהב אדום ללבן – אבל לא עירוב של כמה סוגי מתכות. לגבי חריטות, הדעות חלוקות – יש רבנים שיאשרו טבעת עם חריטה, אחרים קפדניים יותר.

אסור לשבץ על הטבעת יהלומים או אבנים – הסיבה לכך דווקא מעניינת. המטרה היא שהטבעת תהיה צנועה, ושהאבנים היקרות שעליה לא יהפכו לעצם העניין שבה, ויגזלו את תשומת הלב ממשמעותה העיקרית: הקידושין. אין מניעה להוסיף לטבעת שיבוץ לאחר החופה.

טבעת-רותם (צילום: אורטל דהן)
מותר עם חריטה, אסור עם יהלומים | צילום: אורטל דהן
נקנתה על ידי החתן בכבודו ובעצמו

את טבעת הנישואים לא מקבלים במתנה ולא זוכים בה בהגרלה. עליה להיות "שווה פרוטה", כלומר החתן המיועד חייב לרכוש אותה בכספו בלבד – הכוונה היא לכסף שהרוויח בעצמו. המדקדקים אף ישלחו את החתן לקנות את הטבעת בליווי שני עדים, שבמהלך הטקס יוכלו לאשר את הרכישה.

להזמין מראש, למדוד מראש

את טבעת הנישואים רצוי להזמין לפחות חודש מראש, כדי שיהיה מספיק זמן לעבוד עליה ולהתאימה למידה הרצויה. איך מודדים? במקרים של שינויי טמפרטורה (או לא עלינו, של השמנה) רוחב האצבע משתנה, ואז הטבעת יכולה ללחוץ. כדי להימנע ממצב כזה, כדאי לוודא שהטבעת מושחלת בקלות מעבר לפרק האצבע התחתון, ושאינה צמודה מדי לבסיס האצבע.

מלאה ולא חלולה

אין כלל הילכתי בנושא, אבל מומלץ לבחור בטבעת מלאה ולא חלולה, כדי למנוע הצטברות של סבון או לכלוך בתוכה. טבעת חלולה גם מתעקמת ביתר קלות כאשר היא מקבלת מכה.

>> יש נשים שלא רוצות שיציעו להן נישואים, מאמינה?