כולנו ראינו אותן (או לפחות חלקים מגופן), הן מצטלמות ללא הפסקה ומובילות קמפיינים יוקרתיים למוצרי טיפוח וקוסמטיקה, תכשיטים, חברות טכנולוגיה ומוצרי מזון. ועדיין, אם היינו יושבים בסמוך להן בטיסה - סביר להניח כי לא היינו מזהים אותן כלל. בניגוד לדוגמניות העל, אשר זוכות להכרה רבה, אוכלוסייה שלמה של דוגמניות נותרת בצל, ללא תהילה ומעריצים - אבל עם לא מעט יוקרה, וגם הרבה מאוד כסף. מדובר ב"דוגמניות הידיים", אשר משכירות את ידיהן לצילומי קמפיינים שונים - מבלי שנראה את פניהן או יתר גופן ולו פעם אחת.

"כילדה וכנערה שמעתי הרבה שיש לי ידיים יפות, במיוחד סבתא שלי חזרה ואמרה את זה", מספרת אדל אודו, אחת מדוגמניות הידיים המובילות והעסוקות בארה"ב. "ואז עשיתי אודישן לפרסומת של חברה שבדיוק הוציאה ליין חדש של לק לציפורניים. קיבלתי את התפקיד, ונבחרתי להוביל את הקמפיין הארצי שלהם. אז הבנתי שכל מה שאמרו לי כל השנים לא היה סתם. סבתא שלי ידעה על מה היא מדברת".

עוד בערוץ הנשים:

 כל יד והקמפיין שלה

אודו, אשר מתנשאת לגובה של 173 ס"מ בלבד, הבינה כבר בגיל צעיר כי תיאלץ לוותר על חלומה הגדול להפוך לדוגמנית אופנה מובילה. אבל קמפיין הציפורניים אשר נבחרה להוביל פתח לה דלת למסלול חדש לחלוטין - מסלול אשר אודו אימצה בשמחה כתחליף למסלולי האופנה המוארים והנוצצים. הצעות לקמפיינים נוספים החלו לזרום במהרה, וידיה של אודו החלו להופיע על שלטי פרסום רבים, כשהן אוחזות במוצרי אלקטרוניקה, בבקבוקי בושם או מציגות מוצר קוסמטי חדש. אם תדפדפו במגזין היוקרתי "ווג" של החודש האחרון, תוכלו לראות את ידיה בשלוש מודעות שונות - כשהיא מציגה בושם חדש, ליפסטיק ותכשיר לחיזוק הציפורניים. כמה דוגמניות אחרות יכולות להתהדר בשלושה קמפיינים באשר מופיעים במגזין בודד של "ווג"? כנראה שלא הרבה.

לרוב אנו לא מייחסים חשיבות מיוחדת לכף היד אשר מופיעה במודעת הפרסומת, אך מסתבר כי אנשי מקצוע רבים דווקא מקדישים לכך תשומת לב רבה. אודו אמנם נחשבת לאחת מדוגמניות הידיים הפעילות בארה"ב, אך למרות ידיה המפורסמות, היא מספרת, קמפיינים רבים ימנעו מלבחור בה עקב "חוסר התאמה בין אופי כף היד לבין המוצר". לדבריה, כפות ידיים עדינות במיוחד עם ציפורניים ארוכות יקושרו לרוב לקמפיינים בתחום האופנה ומוצרי הטיפוח. כפות ידיים יפות אך "פרקטיות וגשמיות יותר" נשמרות לקמפיינים בתחום הניקיון והמזון.

5,000 דולר ליום צילום

אז כמה מרוויחה דוגמנית ידיים עבור הקמפיינים השונים? לפי לינדה טגלוביץ', אשר עומדת בראש סוכנות "דוגמניות חלקי גוף" - הסוכנות הגדולה בארה"ב לייצוג דוגמניות ידיים וחלקי גוף נוספים -הסכומים אמנם רחוקים שנות אור מסכומי העתק אשר מרוויחות דוגמניות העל ה"מסורתיות", אך עדיין מדובר בסכומים לא רעים בכלל. "באופן קצת מוזר, דווקא צילומי הפרסומות לטלוויזיה נחשבים לנחותים ביותר", היא מספרת. עבור יום צילום שכזה תקבל הדוגמנית בדרך כלל כ-1,000 דולר. הכסף והיוקרה נמצאים, לדבריה, בצילומי הסטילס למודעות הפרסום היוקרתיות ובמיוחד לבשמים, תכשיטים ותכשירי אופנה. עבור יום צילום שכזה תקבל דוגמנית ידיים ממוצעת בין 2,000 ל-5,000 דולר, כשהדוגמניות המובילות מרוויחות סכומים גבוהים בהרבה המגיעים לאלפי דולרים רבים.

הפנים שמאחורי הידיים. אדל אודו | מתוך יוטיוב

מכיוון שמדובר בתחום מצומצם למדי, רבות מהדוגמניות הפועלות בו אינן מרוויחות את עיקר כספן מעבודתן כדוגמניות ידיים - אלא מנצלות את ידיהן לטובת הכנסה נוספת. אך טגלוביץ' מספרת כי הדוגמניות המובילות, אשר הפכו את המקצוע לתחום עיסוקן היחיד, מרוויחות סכומים נאים, המגיעים לעשרות אלפי דולרים בשנה. הדוגמניות אשר נמצאות בראש הפירמידה מרוויחות סכומים גבוהים אף יותר.

הדוגמניות המובילות בתחום, דוגמת אודו, מצאו גם דרכים נוספות לקדם את עסקיהן ואת כפות ידיהן: מסתבר כי בקמפיינים רבים בהם מככבות דוגמניות על, שחקניות או זמרות שונות - עושים הצלמים שימוש בדוגמניות הידיים אשר משמשות כ"כפילות ידיים" של הכוכבת הידועה. אודו כבר שימשה ככפילת הידיים של כוכבות דוגמת ריס ווטרספון, נטלי פורטמן, היידי קלום, ביונסה ועוד רבות אחרות. עם צאת הקמפיין, אנו צופים בכוכבות הידועות ובידיהן הענוגות - מבלי לדעת כלל כי למעשה אלו ידיה של אודו בהן אנו צופים. 

"לא פשוט כמו שזה נשמע"

"להיות דוגמנית ידיים זו לא עבודה פשוטה כל כך", מעידה קתרינה נלסון, גם היא אחת מדוגמניות הידיים המובילות בארה"ב. עם יד שנחשבת ענוגה במיוחד ועור בצבע חום בהיר, ידיה הפכו למבוקשות ועסוקות למדי, כשבמהלך השנים האחרונות צילמה עשרות קמפיינים שונים. "אני חייבת לשמור על ניקיון מושלם בידיים ובציפורניים. זה אומר לטפח את הציפורניים כל העת, לשמור שלא תהיה פגיעה באף אחת מהן. המפרסמים והצלמים קפדניים מאוד - עד לרמה של כמה מילימטרים של ציפורניים השארתי בכל אצבע. הכל כדי שהיד תצא יפה במיוחד בצילומים".

ממש כמו דוגמניות גוף, גם דוגמניות הידיים נדרשות לקבל הוראות מדוקדקות וקפדניות מהבמאי או הצלם האחראי, מספרת נלסון. "הם מבקשים שנשנה תנוחות, שנחזיק את הידיים בצורה מסוימת, שכל אצבע תהיה בדיוק במקום וביחס לתאורה באופן מסוים. אני יודעת שזה נשמע מטורף, אבל אני באמת משחקת ומביעה דברים באמצעות הידיים שלי".

ביצה (צילום: SXC)
"תביעי יותר חום, יותר אימהות. תעשי אהבה עם המצלמה!" | צילום: SXC

בנוסף להוראות הבימוי הדקדקניות ולשמירה היומיומית על טיפוח הידיים והציפורניים, הדוגמניות המובילות נאלצות גם לוותר על פעילויות אשר עשויות לסכן את כפות ידיהן או לגרום לכוויות או שריטות. נלסון מספרת כיצד נאלצה להפסיק ולשחק כדורעף חופים עקב השריטות והיבלות אשר הופיעו על ידיה. גם היא וגם אודו אינן נכנסות כלל למטבח, עקב החשש לפצוע את ידן או להיכוות - ובכך להעמיד בסכנה מספר רב של קמפיינים ואף את המשך הקריירה שלהן.

אם כך, גם "דוגמניות הידיים" נדרשות לוויתורים והשקעה יומיומית בכדי לשמור ולטפח את מקור פרנסתן - כפות הידיים הענוגות שלהן. סיפורן חושף עולם שלם אשר נותר סמוי מן העין על פי רוב, ומוסתר מאחורי כף יד המצולמת כשהיא אוחזת בבקבוק הבושם החדש או מציגה מכשיר סלולרי מתקדם. עבור אודו, נלסון וחברותיהן, הביטוי "תן לאצבעות ללכת בשבילך" מעולם לא היה רלוונטי יותר.

 הכתבה פורסמה לראשונה באתר פורבס

>> "אני מטומטמת. אני הזמנתי את האונס הזה"