אמנם תנועת MeToo מזוהה בעיקר עם העלאת המודעות להטרדות מיניות במקומות עבודה, אבל היא הציפה גם את האפליה והפערים הכלכלים, בעולם העסקים. על פערי השכר המגדריים דובר כבר הרבה, אבל הם לא היחידים. הנה עוד כמה נתונים מעניינים: רק 14 אחוז מהבעלות על עסקים מצויה בידי נשים; רק 9 אחוזים מכלל היזמים הן נשים; רק 15 אחוז מהמנכ"לים הן נשים; רק 2 אחוזים יו"ר דירקטוריונים, כמחצית מהנשים העצמאיות מרוויחות שכר מינימום ומטה, בהשוואה ל-29 אחוז מהעצמאים הגברים; רק 6 אחוזים מההון בעולם בבעלות נשים.

גלית בן שמחון, מומחית באסטרטגיה, ניהול ופיתוח עסקים ואחת משלוש מייסדות של חלל העבודה הייחודי Panthera ("פנתרה") - לצד שני בורשטין ולימור דהאן, חוותה על בשרה את המעבר משכירה לעצמאית ומכירה מקרוב את האתגרים שעומדים בפני נשים יזמיות. ״זה קצת כמו לעזוב את הקן הבטוח של ההורים״, היא אומרת. ״רבות ורבים חולמים לצאת לעצמאות ולא לעבוד עבור אף אחד, אבל מפחיד שם בחוץ. אי הוודאות שקשורה ביציאה משכירות לעצמאות מעכבת רבות ורבים ומונעת מהם להגשים את חלומם, למרות שרבים מהם בכלל לא מרוצים במקום עבודתם ואפילו סובלים״.

עבור נשים, העולם העסקי, יכול להיות אפילו יותר מאיים. על פי מחקרים שנעשו במהלך העשורים האחרונים, הסיבות לכך שישנן פחות נשים בדרגות בכירות רבות: חוסר בקשרים עסקיים (נטוורקינג), אין מספיק ספונסרים, אנשים שיכולים לקדם אותן, אין להן מספיק מנטוריות כדי ללמוד מהן ואין מספיק נשים בתפקידי ניהול וטכנולוגיה שיכולות להוות מודל לחיקוי והשראה. כולנו (נשים וגברים), אפילו אלה מאיתנו שמאמינים בכל לבם בשוויון יכולות והזדמנויות, מושפעים מסטריאוטיפים ומהמודל הנפוץ והקיים בתפקידי הניהול, שהוא כמעט כולו, גברי. האתגר, חובת ההוכחה והמאמץ שנדרשים מנשים בקבלה לעבודה, בהעלאות שכר ובהערכה וקידום גדולים יותר משל הגברים. הן חייבות להוכיח את עצמן יותר, להיות סופר וומן, כדי לבלוט ולהצליח בעולם ערכים שאינו מותאם לצרכים של נשים.

אבל בן שמחון אומרת שהמאמץ משתלם עבור מי שלא מוותרת ומסבירה: "להיות בעלת עסק זה לא פשוט. עצמאית אחראית לגורלה, גם המנכ״לית, גם אשת השיווק, גם מגייסת אנשים ומנהלת אותם ביום יום, גם גובה כספים וגם הולכת לבנקים, לעורכי הדין ולרואה החשבון". היא מסבירה שדרך כזו לא מתאימה לכל אחת. יש הרבה לחצים וחרדה קיומית בעסק עצמאי. לכן, המעבר משכירה לעצמאית הוא קפיצה רגשית ומנטלית והוא מתאים לנשים "אמיצות" שיודעות שאין להן ברירה, שאם אין אני לי - מי לי.

פנתרה (צילום: שי גבריאלי)
המעבר משכירה לעצמאית הוא קפיצה רגשית ומנטלית והוא מתאים לנשים "אמיצות" | צילום: שי גבריאלי

לפעול וללחום בעולם העסקים ולנצח אחרת

על הרקע הזה החליטה בן שמחון, יחד עם השותפות שני בורשטין ולימור דהאן, להקים את  Panthera - חלל עבודה משותף ומועדון לקידום נשים בעסקים, ששם למטרה לא רק לספק מרחב משותף ואישי לעבודה אלא ללמד נשים לפעול, להזניק ולשחק את משחק העסקים ולהיפטר מההרגל שלהן לרצות אחרים, בעולם שלא הן קבעו את חוקי המשחק שלו. חלל העבודה נועד לעזור להן להתנתק מהקולות הפנימיים שמנציחים את פערי השכר והכנסות וחלוקת ההון. להקים עסק משלהן, להיות שותפות בו לפחות. פנתרה לא מפחדת, יודעת לתמחר את עצמה על פי הביצועים שלה, לא על פי מספר השעות שהיא עובדת. פנתרה לא מוותרת על הזדמנויות והיא מסתערת ופועלת למען עצמה וילדיה, למען הקהילה והחברה שלה. "אנחנו מלמדות, תורת לחימה חדשה ב"פנתרה", איך מנצחים אחרת".

״זה נשמע קשה״, היא אומרת, ״אבל לדעתי יותר קשה להישאר שכירה. והרבה פחות קשה כשאת קופצת מהמיטה כל בוקר למקום העבודה שהוא החלום שלך והדרך הייחודית שלך עם הערכים, הניסיון והנכסים שלך, כשאף אחד לא אומר לך מה לעשות. הסיפוק שיש ביצירה שהיא שלך מתעלה על הקושי. ומי שמתמידה בדרך בסוף זוכה לנצח. זוכה להיות הבעלים לגורלה המקצועי והעסקי, לביטחון הכלכלי שלה״.

״הרעיון לפנתרה הגיע ממגמת חללי העבודה המשותפים, על רקע מצב העסקים והמיזמים הקטנים שבבעלות נשים ומחאת MeToo״, אומרת בן שמחון. ״שאלנו את עצמנו - האם הדרך למנהיגות נשית בעסקים ושוויון מגדרי חייבת לעבור רק דרך מחאה או האם קיימת דרך נוספת, שאינה מנציחה את התלות במי שכלפיו מוחים? השיח ב"פנתרה" הוא של לקיחת אחריות. צריך ללמוד מהם כללי המשחק של עולם העסקים הגברי ומה הפערים של הנשים בעסקים שיש לגשר עליהם. נשים חייבות ללמוד לעשות יותר כסף משלהן ולנהל אותו, לקחת יותר סיכונים, להאמין ביכולות שלהן, לגבש חירות כלכלית ולהיות אוטונומיות הרבה יותר מכפי שהן היום. להפסיק להישאר בגרסה הקודמת שלהן ולהבין שאם את לא שותפה בעסק משלך, אין לך סיכוי לחירות כלכלית".

״המטרה של "פנתרה" היא כפולה: לעזור לנשים לעשות הרבה יותר כסף ואז, דרך הכסף, להביא נשים לשולחן ההחלטות וכך לגרום לשינוי של כל המודלים העסקיים המושרשים היום בעולם העסקים״, מבהירה בן שמחון. ״מדוע? משום שלנשים בפסגה הניהולית יש כוח לשינוי. אנו מאמינות שהעולם זקוק היום יותר מתמיד לאיכות ניהולית נשית. מנהיגות נשית. מנהיגות פנתרית. המטרה היא להיטיב עם העולם כולו - לא רק עם מגדר אחד. התפקיד של "פנתרה" הוא להאיץ עבורן את הדרך בחלל בו הקהילה הנשית, הנטוורקינג, הישיבה יחד, התמיכה וההפריה ההדדית, המודלים להשראה, המנטוריות, הקורסים והסדנאות - כל אלה יאפשרו לעסקים שלהן לצמוח במהירות ועם כמה שפחות טעויות ובזבוז זמן. לראות את החזון הזה מתממש אצל חברות המועדון, במהירות ובעקומה חדה מעלה - זה סיפוק שאין לתאר. האושר בעיניים שלהן כשהן מגיעות לחלל, כשהן סוגרות עוד עסקה, כשהן מקבלות עצה ותובנה, החיוניות החדשה שזורמת להן בעורקים, תחושות ההצלחה והמסוגלות והביטחון, החיבור לנשים נפלאות והחברויות החדשות - כל אלו הם חלום שהן לא העזו לחלום והוא מתממש עכשיו, דרך "פנתרה״.

פנתרה (צילום: שי גבריאלי)
"לנשים בפסגה הניהולית יש כוח לשינוי" | צילום: שי גבריאלי

חיבור בין נשים לצורך הרחבת מעגלי הקשרים העסקיים שלהן

מלבד שזה אחד מחללי העבודה היפים ביותר בארץ, ב"פנתרה" ישנן אינספור פעילויות ששמות דגש על רכישת כלים ומיומנויות עסקיות חדשות ובעיקר נטוורקינג - חיבור בין נשים לצורך הרחבת מעגלי הקשרים העסקיים שלהן. מה למשל? מפגשי יעוץ, הרצאות העשרה, סדנאות וקורסים וגם מפגשים חברתיים, השקות ספרים, כנסים ומסיבות. בין נושאי ההכשרות תמצאו השקעות בבורסה, אסטרטגיה לעסקים מצליחים, תכנון פיננסי, לימודי פוקר לנשים, מנהיגות נשית ועוד. בנוסף, ישנה סוללה של יועצות ומנטוריות שמשגיחות על העסק של חברות "פנתרה" ועוזרות להן בתחומי השיווק, מכירות, מיתוג, מיקוד עסקי, יעוד, דיגיטל ועוד.

״האלמנט החשוב ביותר לנשים הוא נטוורקינג״, אומרות הפנתרות. ״עדות לצורך הזה, היא קיומן של אינספור התאגדויות נשים בכל מיני תחומים ולשלל מטרות. הרבה התאגדויות דיגיטליות - בפייסבוק למשל. לנשים חסרים מעגלי קשרים עסקיים להתייעצות, שיתופי פעולה, הפניות ומעל הכל על מנת לייצר סביבה חברתית שבזכותה אישה עצמאית או בעלת עסק לא מרגישה לבד. הבדידות העסקית, כמו הבדידות של שכירות בדרגות בכירות, קשה ברמה אישית וגם ברמה העסקית. ב"פנתרה", הן נפגשות בכל יום, עוסקות בקידום שלהן ועוזרות אחת לשנייה בנתינה והפרייה הדדית. והן עושות זאת ללא מאמץ, בשמחה ומתוך היכרות אמיתית, פנים אל פנים. הן יוצרות קשרים חזקים, עמוקים, שישרדו לאורך זמן רב. אלמנט שאין אותו במרחב הדיגיטלי״.

מה הייתן מייעצות למי שעדיין שכירה אבל חולמת לפתוח עסק ולא יודעת מאיפה להתחיל?

״כדי לפתוח עסק - סוף מעשה במחשבה תחילה. דעי שאינך יודעת הכל. היי מוכנה ללמוד בלי הפסקה, להתמיד, לקום בבוקר ליום בו יש מחקר, פגישות, התייעצויות, שיווק וניסיונות חוזרים ונשנים כדי לגלות וללמוד מה עובד ומה לא. קחי בחשבון שעסק פרטי ידרוש ממך הרבה, אך גם יתגמל בהתאם - מעבר לכסף. הוא יגרום לך לממש את הייעוד והחזון האישי שהוא רק שלך. אין אדם בעולם שיכול לעשות זאת במקומך. יש לך איכויות שהן רק שלך. אם לא תממשי את היעוד שלך, העולם כולו יפספס אותך ואת התרומה שלך. סמני לעצמך חזון. ציירי ברוחך את החלום וצאי לדרך. הרגע הנכון הוא עכשיו״.