מוזיקה
נשים והורים לילדים מעדיפים את הטאץ' הנשי מאחורי ההגה | צילום: jupiter images

טרנד מוניות הנשים מכה בימים אלו בלונדון הקרירה. נשים רבות ברחבי העיר בוחרות לאחרונה לוותר על נסיעה עם נהג רנדומלי ולבחור בתחנת מוניות שמציעה שירות ייחודי, מונית לנשים בלבד. "אנחנו מסרבות להסיע גברים, אבל נתח גדול מהעסקים שלנו מגיע דווקא מגברים שרוצים לוודא שהנשים שלהן בטוחות גם בנסיעה במונית, במיוחד בערבים", מסבירה מגי האנסי, מנהלת תחנת המונית "ליידי הנהג".

התחנה החלה לפעול בלונדון לפני כשנתיים, אבל צברה את עיקר התאוצה בחצי שנה האחרונה. האנסי שוכרת נשים בלבד לעבוד עבורה, והן בתמורה נוהגות במכונית נקיות, לובשות חליפות מיוחדות ולוקחות הזמנות מראש בלבד. "לא רק נשים, גם הורים מרבים להשתמש בשירותים שלנו עבור ילדיהם בעת איסוף מבית הספר מכיוון שאפשר לאתר אותנו ולבדוק אם הגענו בשלום", היא אומרת.

"אנחנו בקשר רציף עם כל ארגוני הנשים בארץ ורוצות שינוי אמיתי"

לא רק בלונדון יש מוניות לנשים בלבד, מדובר בטרנד עולמי. גם במקסיקו, הודו ודרום אפריקה יש חברות דומות וכן, גם בישראל. לפני כשנה וחצי הקימה אורה לוי את רשת המוניות הראשונה לנשים בלבד בישראל, "מוניתה". "הייתי נהגת מונית בתחנה רגילה ולאט לאט התחלתי לשים לב שלמרות שנשים רבות התקשרו וביקשו ספציפית לנסוע איתי, למרות שהם כלל לא הופנו אליי", היא מספרת ל-mako, "כששאלתי למה, ענו לי שהתחנה עובדת על פי תורות ולא על פי בקשת הנוסע. זה היה נראה לי אבסורד שמישהי מבקשת נהגת מסיבותיה שלה ולמרות שיש אופציה כזאת היא לא זוכה להנות ממנה".

 לוי החליטה להתפטר מהתחנה בה עבדה ולהקים רשת משלה. "הסיבות להקמת 'מוניתה' הן רבות ומגוונת והגדולה שבהן היא הצורך להעניק לנשים בטחון גדול יותר בנסיעה. אך הבטחון הזה לא מתבטא רק בנהגת אלא גם בדברים הקטנים, כמו עיצוב המונית מבפנים, שמירה על ניקיון וסדר ואוזן קשבת מצידנו. כל אלה מעלים את הבטחון של הנוסעת במהלך הנסיעה".

כיום עובדות ב"מוניתה" כחמישים נהגות אשר מצליחות לספק את הדרישות של התושבות בין ערד לחדרה והחברה מחפשת בימים אלו נהגות חדשות לאזור הצפון. "אנחנו לא עובדות רק בהזמנות מראש ואוספות נשים גם מהרחוב", מסבירה לוי, "הנהגות שלנו גם מנהלות את המונית שלהן לבד. אני לא בעל בית ואין דמי תחנה, אין אצלי עובדות קבלן וכל אחת קובעת לעצמה את המחיר. אני מאמינה שאישה עובדת צריכה לקבל את מלוא השכר אשר מגיע לה".

נהג מונית: "עבדתי 20 שנה לבנות את המוניטין שלי, פתאום אני לא בטוח?"

אורה לוי, מוניתה
אורה לוי, מקימת "מוניתה": "אני לא בעל בית ואין אצלי תחנה" | צילום: KateRiep_Godbye

בזמן שרשת המוניות של לוי ממשיכה לאסוף ולשווק את עצמה לנשים, נשמעים קולות פחות מרוצים מהצד השני של המתרס. "זה קצת מעליב אותי שנשים עכשיו אומרות שהן לא מרגישות בטוחות לנסוע איתי" אומר אבנר, נהג מונית בתחנה במרכז הארץ, "עבדתי קשה 20 שנה לבנות את המוניטין שלי ואז באות הנשים ופשוט מפסיקות לנסוע איתי כי יש להן פתרון טוב יותר. ברור שאני מבין את הפחד המתמיד שלהן מנסיעות ואונס אך מצד שני אנחנו מרגישים שהדביקו עלינו סטיגמה כוללת של נהגים לא טובים או לא בטוחים וזה גורם לפגיעה בפרנסה ובתדמית שלנו".

"השאיפה שלי היא להגיע לחמש מאות נהגות בכל הארץ", מסכמת לוי, "אני רוצה שנשים לא ירגישו יותר פחד בנסיעה או אפילו תחושה של אי נעימות. חשוב לי גם לציין שזה לא מתחיל ונגמר ב'מוניתה'. אנחנו בקשר רציף עם כל ארגוני הנשים בארץ ואנחנו גם תומכים באירועים שונים כמו פסטיבל הסרטים לנשים שמתקרב. ברור לנו שאם אנחנו רוצות שינוי אמיתי בכל הנוגע לנשים בארץ אנחנו צריכות גם לפעול למען זה".

>> והנה עוד שירות לגולשת: מה המנה הכי שווה שכדאי לך להזמין בבתי קפה?