מאות אלפי נשים ברחבי העולם, וגם אצלנו, מחכות בקוצר רוח להשקת הקולקציה החגיגית שעיצבה דונטלה ורסאצ'ה ל-H&M. בדומה למעצבי על אחרים ששיתפו פעולה עם המותג – כמו סוניה ריקל, קארל לגרפלד וסטלה מקרטני – גם שיתוף הפעולה הזה היה אמור להביא את "ורסאצ'ה" להמונים, ולאפשר לכל פאשניסטה שלא יכולה להרשות לעצמה שמלה בעשרות אלפי שקלים, לרכוש לעצמה פריט עם חתימת ידה של המעצבת המנותחת. אבל תסמכו על דונטלה שהיא לא כמו כולן.

דונטלה ורסאצ'ה עם בתה אלגרה ורסאצ'ה (צילום: Giuseppe Cacace, GettyImages IL)
"מידה 36 לא מתאימה למיתוג הקולקציה". את אמיתית? דונטלה ורסאצ'ה עם בתה אלגרה | צילום: Giuseppe Cacace, GettyImages IL

"הבגדים שלי על נשים במידה 36? הצחקתם אותי!"

לדונטלה, כמה לא מפתיע, יש סטנדרטים והם הזויים בדיוק כמוה. המגזין "דיילי ניוז ניו יורק" חשף שורסאצ'ה סירבה לשתף פעולה עם הפקת אופנה שיזם לקידום הקולקציה, כיוון שלא הייתה מוכנה לראות את דגמיה מככבים בתקשורת על נשים אמיתיות. ה"דיילי ניוז" ביקש לצלם שלוש נשים מהרחוב, כולן בוגרות קולג' טריות וצעירות שעובדות וחיות בניו יורק, כשהן מדגמנות את פריטי המותג. המגזין הגדיר את הנשים כ"אמיתיות", על אף שכולן היו במידות 32-36. כשפנו בתמימות ל-H&M בבקשה לשיתוף פעולה, ענו להם מהחברה כי הם זקוקים לאישור מורסאצ'ה עבור "כל מי שלובש את הקולקציה בתקשורת". נציגת יחסי הציבור אף הוסיפה: "דונטלה ככל הנראה לא תאשר צילומים של הקולקציה על נשים אמיתיות".

ההנחה הזאת הייתה נכונה. לאחר שה"דיילי ניוז" שלחו לאישור ב"ורסאצ'ה" צילומים של שתיים מתוך שלוש הנשים שנבחרו, רק אחת אושרה לשימוש. האישה שנפסלה הוגדרה על ידי החברה כ"לא מתאימה למיתוג של ורסאצ'ה". למה? כי האומללה אחזה במידה 36. כן, מה שאת שומעת.

את זה שדונטלה ורסאצ'ה לא אוהבת נשים אמיתיות אפשר להבין רק ממבט חטוף בתמונות שלה. האישה בת 56 ונראית כמו שילוב של מיס פיגי עם סטיבן טיילר, מנותחת, עמוסת איפור, מחומצנת ושזופה ללא פרופורציות אנושיות. אבל בהתחשב בעובדה שבתה, אלגרה, חשפה שסבלה במשך שנים מאנורקסיה, היינו מצפים שתפגין מעט יותר אחריות כלפי קהל הלקוחות הפוטנציאלי שלה.

איזה מסר H&M מבקשת לשדר?

ויש כאן עוד נקודה: נכון, הלקוחה הממוצעת של "ורסאצ'ה",  זאת שיכולה להרשות לעצמה ז'קט ב-5,000 דולר בלי למצמץ, היא אולי האישה שדונטלה שואפת להלביש. אבל קהל הלקוחות של H&M שונה, או כפי שניסחה זאת היטב ג'ניפר וורד, מנהלת יחסי הציבור של החברה בארה"ב, בראיון  לאתר Westfield.com: "הלקוח הטיפוסי של H&M הוא כל מי שמתעניין באופנה. יש כאן משהו לכל גיל ולכל אישיות".

אין תמונה
או, הנה דוגמנית במידה 0 שהולמת את ערכי המותג. נפלא. מתוך הקולקציה ל-H&M

ב-H&M, על הנייר, אפשר למצוא בגדים ממידות פטיט ועד אקסטרא לארג'. ברוב מדינות העולם המתוקנות (ישראל היא לא אחת מהן, לצערנו) אפשר למצוא בסניפי H&M גם את ליין המידות הגדולות של החברה, "BIB" (Big is Beautiful). איזה מסר משדרת H&M ללקוחותיה במידה 42, כשהיא משתפת פעולה עם מעצבת שחושבת שנשים במידה 36 שמנות מדי לבגדים שלה?

>> היית מדגמנת חזיות עם אמא שלך?