לפי מחקר בריטי חדש, האישה הממוצעת היום קונה בגדים בכחצי ממשקל גופה – 29 קילו של בד בשנה. המשמעות היא שלנשים יש פי ארבע בגדים ממה שהיה להם במלתחה ב-1980. באופן לא ממש מפתיע, הן גם משליכות מהארון שלהן משקל דומה של בגדים. היינו רוצות למחות על הקביעה שגורמת לנו להיראות מאוד לא החלטיות, פזרניות ונטולות משמעת עצמית ואופנתית. אבל אמא לימדה אותנו שאסור לשקר.

שופינג (צילום: Lev Dolgachov, Istock)
קונות יותר, זורקות יותר. שופינג בשנת 2011 | צילום: Lev Dolgachov, Istock

קונות יותר, אבל משלמות פחות

לפי המחקר, נשים אמנם קונות יותר, אבל הן מוציאות פחות על כל פריט, וכתוצאה מכך גדלה כל כך כמות הבגדים שכל אישה רוכשת. לפי חוקרת הצרכנות לוסי סיגל מאוניברסיטת קיימברידג', אחת הסיבות לעלייה בצרכנות המוגזמת היא השפעתן של הסלבס. אחרי הכל, מתי באמת ראיתן את שרה ג'סיקה פרקר וחברותיה חוזרות על אותו בגד פעמיים? סיבות נוספת שאותן מציינת סיגל הן הירידה החדה במחירי הבגדים, צמיחתן של החנויות המקוונות והאיכות הגרועה של הבדים וזה למה אנחנו קונות יותר.

כמה זה עולה לנו? ובכן, ב-2007 מספר בלתי ייאמן של שלושה זוגות ג'ינס נמכרו כל שניה בבריטניה. בין 2001 ל-2005, ההוצאה על אופנה עלתה ב-21 אחוזים, אבל מחירי הבגדים ירדו ב-14 אחוזים. מה שאומר שהוצאת יותר כסף, גם אם קנית חולצה ממש זולה, ותרמת לשוק העולמי שמגלגל 80 מיליארד דולר בשנה. אגב, 29 קילו בגדים שווי ערך ל-207 חולצות טי שירט. מדדנו בעצמנו.

הכל בגלל בריטני ספירס והקפה לאטה שלה

"בעבר היינו מתעניינות רק בבגדים שלבשו הכוכבות על השטיח האדום ובבכורות הסרטים", מפרטת סיגל, "אבל עם צילומי הפפארצי והאובססיה העכשווית שלנו לחיי היומיום של הסלבס, אנחנו מתעניינות גם בטי-שירט שלבשה בריטני ספירס כשהיא נסעה לבית קפה".
סיגל מודה בעצמה שיש לה פריטים בארון שהיא קנתה בגלל שחקנית או אשתו של כוכב ספורט כזה או אחר. "זהו עולם שלם של השראות שצמח בשנים האחרונות שלא היה קיים קודם". לטענת סיגל, המרדף הזה אחר בגדים חדשים, וההשלכה האינסופית של בגדים קיימים כדי לפנות מקום – הופכים את המלתחה שלך לקירחת מכאן ומכאן: "ללא סטייל, אלגנטיות או נוחות".

שרה ג'סיקה פרקר - 19.5 (צילום: Francois Durand, GettyImages IL)
הכל באשמתה. שרה ג'סיקה פרקר וחברותיה לא ממחזרות אף פעם | צילום: Francois Durand, GettyImages IL

סיבה נוספת בגינה את קונה כל כך הרבה, היא רשתות האופנה שאת יכולה להרשות לעצמך, כמו זארה, H&M או טופשופ, שלוקחות את אופנת העלית של התצוגות ושבועות האופנה, והופכות אותה לפס ייצור נוח לכל כיס שעשוי להיקרע בכל עת. לכן סיגל בטוחה שהקנייה המאסיבית הזו לא תחזיק מעמד.

תמימה היא, וחושבת שנעדיף איכות על פני כמות. אבל גם שרה פיטרס, מנתחת בכירה לשוק המסחר, בטוחה שיש סימנים שהטרנד הזה של אופנה שקל להשליך וקל לקנות מתחיל לדעוך. לאנשים יש פחות כסף, והם מתחילים לחפש בגדים שייראו עליהם טוב, ושנראים איכותיים ומעוצבים".

>> איזה מצב רוח יש לתיק שלך?