כמה פעמים ביום את חולפת מול מראה ומסננת לעצמך שאת חייבת לעשות משהו עם הקמט החדש הזה שהופיע לך בזווית העין, מתלוננת ששוב השיער שלך ביום ממש רע, מתבאסת על שני הקילו שהעלית בחופשה האחרונה ומלקה את עצמך על מה לעזאזל חשבת כשבחרת ללבוש את השמלה הזאת? כמה שאנחנו טובות בזה, בלבקר את עצמנו. בכל יום אנחנו מרעילות את עצמנו עוד קצת, מורידות לנפש שלנו עוד כמה אחוזים מהסוללה. ואנחנו חיות עם זה כגזירת גורל: יורות לעצמנו ברגל וממשיכות ללכת, או לצלוע. אבל אולי אפשר גם אחרת?

מי שמבקשת לסייע במאמצים לשינוי היא רשת סופר-פארם, שמיהרה לתמוך ולממן מחקר חדשני ולספק לו את הפלטפורמה לפרויקט מקוון. התכנית נקראית everyBody והיא כוללת 8 נושאים שיעזרו למשתתפות לפתח דימוי גוף בריא באמצעות סדרות של תרגולים קצרים. התכנית עובדת על יחס חיובי כלפי עצמנו ומודעות לאיך שהתקשורת והמדיה משפעיות עלינו. בנוסף, התוכנית שמה דגש על שיפור היחסים עם הסביבה והתמודדות עם רגשות וקשיים ומציעה כלים להרגלי אכילה מאוזנים. ניתן להשתתף בתוכנית מהיכן שתרצו ובכל זמן, בקצב שמתאים לכן. 

"לצד עולם הביוטי והקוסמטיקה, סופר-פארם היא בראש ובראשונה רשת של בתי מרקחת והיא מקדמת בריאות של נשים", אומרת גלי ברגר, ראש מערך תקשורת ותוכן של הרשת. "בשנים האחרונות פועלת הרשת לקידום פעילויות שונות למען בריאות האישה: ממרוץ הנשים השנתי של תל אביב 'לייף ראן', מתן חסות ל'מאמנט', הפקת סרטונים על תזונה בריאה וכעת תוכנית everyBody, שהיא פרויקט חשוב ביותר: המטרה שלנו היא להילחם בשיפוטיות ובשנאה העצמית שלנו".

אז מה זה בעצם everyBody?

everyBody, התוכנית הדיגיטלית לדימוי גוף בריא של בית ספר ברוך איבצ׳ר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי הרצליה בשיתוף סופר-פארם, הגיעה לישראל לאחר שנוסתה בהצלחה באוניברסיטת סטנפורד שבארה"ב, שם פותחה על ידי חוקרים בצוות בינלאומי, ביניהם ד"ר שירי שדה שרביט, פסיכולוגית קלינית, מומחית בטיפול בהפרעות אכילה.

זכוכית מגדלת
להילחם בשיפוטיות העצמית | צילום: shutterstock By Aaron Amat

מטרת התוכנית היא להציע לנשים שפה אחרת, במסגרתה נלמד לקבל את עצמנו ואת גופנו, להתייחס אליו באהבה, ו"לשים קצוץ" על כל צלוליט או קילוגרם עודף. התוכנית כוללת תרגילים, סרטונים וסשנים עם משימות שבועיות, שמטרתם לעודד התנהגויות יומיומיות שאמורות לגרום לנו להרגיש טוב יותר עם עצמנו ולחיות בשלום עם גופנו ועם המראה שלנו. "אנחנו מאמינים שאפשר לחיות אחרת, מבלי לבקר את עצמנו ללא הפסקה ומבלי לטפח הפרעות אכילה והרגלים רעים" אומרת ברגר.

>> רוצות לקחת חלק בתוכנית everyBody לדימוי גוף בריא בשיתוף סופר-פארם?

לפני שנה, בדק המחקר של ד"ר שדה שרביט את דימוי הגוף והרגלי האכילה של נשים בישראל. כעת, היא בודקת האם תוכנית דיגיטלית לדימוי גוף בריא, יכולה להשפיע לטובה על התפיסות העצמיות של נשים – ואתן מוזמנות לקחת בכך חלק בקצב ובזמן המתאים לכן ובאנונימיות מוחלטת.

"במסגרת המחקר אנחנו מנסים לעזור לנשים עם דימוי גוף שלילי", מסבירה ד"ר שדה שרביט. "נשים רבות נמנעות מפעילויות שונות כיוון שהן מרגישות לא בנוח עם גופן, כולל להימנע ממפגשים חברתיים אם הן לא עומדות בסטנדרטים של עצמן, נמנעות מיחסים אינטימיים וכדומה. לצערנו, מרבית הנשים הללו לא פונות לטיפול כדי לשנות את חווית הגוף שלהן, אלא ממשיכות בחייהן ומרגישות רע עם עצמן. אנחנו רוצים להקל עליהן באמצעות הנגשה של התוכנית הזמינה עבורן באופן דיגיטלי".

המחקרים שמספרים על דימוי גוף של נשים בעולם

1. במחקר שעסק בדימוי גוף והפרעות אכילה בקרב מדגם רחב של נשים מעיל גיל 50 נמצא כי 66% מהנשים לא מרוצות מהופעתן החיצונית ביחס לגילאים צעירים יותר (מתוך מאמר שפורסם בשנת 2012).

2. בשנת 2004 פורסם דוח אודות ממצאי מחקר שנערך מטעם חברת 'דאב' בנושא האמת מאחורי אידיאל היופי. במסגרת המחקר, מעל 3000 נשים בגילאי 18-64 ממדינות שונות ברחבי העולם נשאלו על מערכת היחסים שלהן עם אידיאל היופי ומידת רווחתן האישית. בין הממצאים, עלה כי רק 13% מהנשים אוהבות את הגוף שלהן. עוד נמצא כי 60% מהנשים מאמינות שהן שוקלות יותר מדי וכי רוב הנשים לא מזדהות עם המונח ''יפה'', אלא נוטות להגדיר עצמן כ"ממוצעות".

3. בכתבה שפרסם מגזין 'גלאמור' בשנת 2011 בעקבות סקר גדול שערך בקרב מעל ל-300 נשים בנושא דימוי גוף וההתייחסות לעצמן, נמצא כי 97% מהנשים מבקרות את גופן לפחות פעם ביום.

4. במחקר שפורסם בשנת 2016, שבדק את היעילות של תוכנית התערבות אונליין בקרב נשים בסיכון גבוה לפתח הפרעת אכילה הסובלות מדיכאון, נמצא כי 59% מהנשים שהשתתפו בתוכנית הדיגיטלית everyBody שיפרו את דימוי הגוף שלהן בהשוואה לקבוצת ביקורת דומה של נשים שלא קיבלה את ההתערבות.