הבושם היקר בעולם (צילום: רויטרס)
המיוחס. נקווה שאין פה פצ'ולי | צילום: רויטרס

בדיוק כשחשבנו שרשתות הבשמים בארץ עושקות אותנו, אנחנו מגלים שתמיד אפשר לשאוף ליותר. אם לרגע העזת לחשוב שהמבצע של 3+1 בדיוטי פרי עושה רע לחשבון העו"ש שלך, קבלי את הבשורה הבאה: בושם בעלות של משכורת. שנתית.

הבושם number 1, המיוצר על ידי קלייב כריסטיאן בשש שנים האחרונות, זכה בשיא גינס בטייטל הראוותני "הבושם היקר ביותר בעולם". כמה יקר? 2,350 דולר עבור 30 מ"ל, שזה הבקבוקון הקטן, לא ה-100 מ"ל שאת רגילה אליהם. כצפוי, רק בעלי ההון האמיתיים הספיקו לרכוש אותו, שכן 100 בקבוקים בלבד (לגברים ולנשים) נמכרים מדי שנה. טקס מהכירה האלגנטי נערך בסניף השדרה החמישית בניו יורק של "סאקס פיפת אווניו" - רשת חנויות כלבו יוקרתיות. לא, לא כמו המשביר.

כדי להפוך את כל הסצנה הריחנית הזאת לראוותנית עוד יותר, במקום הוצג בקבוק בושם ענק שעשוי מקריסטל, ועליו מונח יהלום לבן שעולה פחות מהנוזל. שכן עלות הבקבוק הספציפי הזה היא 200 אלף דולר ורק כעשרה כמוהו יוצרו אי פעם. בין המעריצים הלהוטים שמזליפים את הניחוח על בסיס קבוע אפשר למצוא את קייטי הולמס, שעשתה כבוד לבושם ביום נישואיה לטום קרוז, וכן סר אלטון ג'ון. 

מי שרקח את הבושם ואף תקצב אותו, קלייב כריסטיאן, הגיע מלונדון כדי לקבל את שיא הגינס על יצירתו. החברה שמאחורי הבושם הבריטי נוסדה כבר ב-1872 וכריסטיאן הצנוע סיפר באירוע שהם לא באמת כיוונו לשבירת שיא עולמי. לדבריו, הם התבקשו לייצר את הבושם הטוב ביותר שאדם יכול לרקוח מבלי להתחשב בהוצאות. בהתאם לזאת, ניתנה להם האפשרות לרכוש את כל הרכיבים שיקנו לבושם את התוצאות הטובות ביותר. במקרה הספציפי של "מספר אחד" מדובר באלגום (סוג של עץ ריחני שגדל בהודו) ותאי וניל טהיטיים שמתפתחים בתהליכי מעבדה מוקפדים. עוד מוסיף שובר שיא הגינס כי ייצור הבושם הפך ליקר באופן מגוחך והוא ממש לא ציפה שזה יתקבל כפי שזה קרה בציבור ואנשים אף רכשו אותו. 

מסניפה (צילום: jupiter images)
זהירות חמודה, כל הסנפה שווה אלפייה | צילום: jupiter images

על אף ההשקעה הגדולה בפרי יצירתו, כריסטיאן מגלה כי גם כאן הסנדלר הולך יחף. לעניות דעתו, הריח הטוב ביותר שהסניף היה דווקא בילדותו, כאשר עמד לצד מסילת ברזל של הרכבת ושאף את ריח האדים והקיטור. לדבריו, השילוב בין השניים היה אנרגטי וחזק. מה שבטוח שזה היה הרבה יותר זול.