באחת הסצנות בסרט האייקוני "ילדות רעות", הגיבורה קיידי, שמגיעה לתיכון אמריקאי ממוצע אחרי שנים של ילדות באפריקה, מגלה שליל כל הקדושים הוא לא זמן לתחפושת מפחידה, אלא הזמן היחיד בשנה בו נערות יכולות לצאת לרחובות בהלבשה תחתונה. הסצנה הזו ניסתה להיות ביקורתית, אבל  בסוף הסריחה משיימינג על נשים שבוחרות להציג את גופן ולהיות סקסיות ואף מנציחה את היחס אליהן כאל זולות, טיפשות, חסרות מודעות עצמית וקורבנות רפות שכל של הפטריארכיה.

גם ילדות ונערות ישראליות נאלצות מדי פורים להיקרע בין השיימינג לבין הסקסואליזציה עם בואו של חג פורים. כעת, הן גם עשויות להבין שהמיניות שלהן מזוהמת ויתרה מכך – הורים לילדות בגילאים רכים עלולים לחשוש מהמיניות שמתפרצת מבתן בת החמש. כל זאת בעקבות מחאת #איזו_מין_תחפושת, שהתעוררה ביממה האחרונה ברשתות החברתיות נגד אותן תחפושות סקסיות לילדות.

"אינני אוהבת כשמתייחסים לנשים אך ורק כיצור מיני...למען חוקרי הטבע האנושי, אסביר שמדובר בין השאר ביצורות שעובדות, הוגות, חולמות, מתאמצות, מתקדמות, נסוגות לאחור, מפתחות ויוצרות", כתבה מוריה תעסן-מיכאלי, מיוזמות המחאה, בטור שפורסם באתר xnet. "בין השאר כמובן, כמו כל בני האדם, הנשים הן גם יצור מיני. אך זה ממש לא מה שמגדיר אותן".

בהמשך ובצעד יצא דופן, הוסיפה תעסן-מיכאלי ביקורת מעודנת על החברה החרדית שעדיין תופשת ומרדדת נשים ליצורות מיניות בלבד שחשוב להסתיר ככל שניתן עד לכדי הימנעות מצפייה או האזנה להן. כל זאת כדי לא ליהנות מאותה מיניות על חשבון ההבנה שהן גם בנות אדם עם מכלול של תכונות ואיכויות אחרות. וכן, גם מיניות.

בפסקה החכמה הזו, מספרת אישה דתייה כיצד גם היא מפנימה את המסר שלבוש חשוף או החצנת מיניות אינם בהכרח דברים פסולים, גם אם היא בוחרת בהתאם לאמונתה שלא לנהוג כך. מיניות היא חלק אינטגרלי מחיים של בני אדם בוגרים. אבל לא של ילדים.

בעוד שלנערה בת 16 מותר לבחור כיצד היא מעוניינת להביע את המיניות שלה, או אם בכלל – הסיפור מעט שונה שמדובר בילדות ובהוריהן - אליהם ייועד הקמפיין שמתעלם מהעובדה שהורים בכלל ופמיניסטיות בפרט מתריעוית על בעיית מיגדור התחפושות לפורים. אבל כרגיל, כל אותן קולות מחאה בוטלו באמתלה של טרחנות. 

כך יצא שהבנים נותרו חיילים, רופאים, כבאים ונמרים – ובנות כצפוי יכולות להיות חיילות, אבל סקסיות. ואחיות, אבל סקסיות, חתולות סקסיות ונסיכות סקסיות וכך הלאה. אבל האם אפשר בכלל להכתיב נורמות של לבוש סקסי עבור ילדות שעדיין לא הגיעו לגיל בו המיניות שלהן התחילה להתפתח? 

בעולם אידאלי - כל אישה תוכל לחשוף או להסתיר כמה שתרצה מבלי שאף אחד יעביר עליה ביקורת, יקרא לה זנותית או חסודה או יקשר בין הלבוש שלה לאופן בו גברים מתנהגים אליה. אבל העולם אינו אידאלי, והוא מלא במסרים סותרים שבראשם - תהיי סקסית, אבל לא סקסית מדי. מי שמצליח לתפוש ילדה קטנה בלבוש חשוף כיצור מיני, או מנסה לשייך לה תכונות שטרם התפתחו בה - סביר שהוא פדופיל. אבל בשורה התחתונה ולמרות הכל - לבוש חשוף צריך להיות אופציה שנתונה לבחירה ולא להיות ברירת המחדל מבין ההיצע הקיים בחנויות התחפושות. 

כמו קמפיינים פמיניסטיים רבים שמונעים ממטרה מבורכת, גם כאן המצב הסתבך מעט כשנכנס גבר לתמונה. התמיכה הגברית חשובה ללא ספק, אבל לעתים נעלמות ממנה הדקויות שמותחות את הקו המעורפל שבין ביקורת לגיטימית לביוש. הפרסומאי אור רייכרט יצר דימויים לקמפיין, שמציגים אחות, חתולה וארנבת כפי שהן נראות במציאות ומבקשים "לא להפשיט את פורים".

בפוסט הוא קורא לתחפושות "זוהמה" ובוחר להציג תמונה של אחות בחדר ניתוח, כשפניה מכוסים לחלוטין מלבד עיניה. השילוב בין המילה זוהמה לתמונה, גרם לקמפיין לעורר מחלוקת. מצד אחד נשים תומכות בו, שכן הן באמת לא מבינות מדוע צריך למכור לילדות קטנות מוצרים שאמורים לגרום להן להראות סקסיות, ומצד שני - לקרוא לילדות בתחפושות חשופות "זוהמה" הוא מעשה שאינו רחוק שנות אור מלקרוא כך ללבוש חשוף שנלבש על ידי נשים מבוגרות, שזכותן להביע את מיניותן והן יכולות להיות - כדאי שתשבו - גם סקסיות, גם עמוקות, גם חכמות וגם מיניות.

הקריאה נגד חיפצון הנשים הפכה לאחרונה לבלבול מוחלט לגבי מה היא החפצה, שהרי נשים אינן חפצים ועל כן ישנה גם דרך להראות את גופן מבלי להפוך אותן לחפץ, בעיקר כשהן שולטות בהצגה שלו בעצמן. מיניות וסקס אפיל אינם דברים מביישים או אסורים, והנטייה לתייג כל אישה שחושפת את גופה כזונה או לטעון שהיא משפילה את עצמה היא חשוכה, שמרנית ומסוכנת, ולחלוטין הולכת יד ביד עם תרבות האונס, שכן ברגע שאישה בוחרת בעצמה לחשוף את גופה, היא בעצם הופכת אותו למותר לכל. 

אור, למה זוהמה?

"אני מצדיע לקבוצת הנשים שהרימה את הקמפיין הזה, שהוא חשוב מאין כמותו. החפצת הנשים בפרהסיה נהייתה, כפי שכתבתי, זוהמה, ולא כפי שכמה אנשים הבינו, שיחס המילה היא לנשים. אני מאמין מחד שכל אחד ואחת צריכה להחליט על עצמה. מאידך, קשה לי לראות את הפרהסיה של מדינת ישראל הולכת ומדרדרת, תחת איצטלה של חג מסכות, לבליל עצוב ומחפיץ של ילדות קטנות.

לגבי התמונה - בתור מעצב אני לא לוקח סתם תמונות מהאינטרנט. כל התמונות הן ממאגרי תמונות. חיפשתי תמונה של אחות במאגר תמונות לרכישה שתיראה אמיתית ולא כמו דוגמנית שמשחקת ׳אחות׳. זו תמונה שמשקפת את ההיפך הגמור מהתחפושות הגסות. אשת מקצוע, בעבודה. לא כחפץ מיני. אם הייתי מוצא תמונה יותר ׳אמיתית׳ הייתי שם אותה. אנשים אוהבים לבנות ארמונות באוויר על בסיס כלום ושום דבר, ולייחס לי דברים שהם מעוניינים לייחס לי. זו בעיקר בעיה שלהם. אני חושב שהכרזה מעבירה יפה את המסר. צקצקנים ומגלגלי עיניים יכולים להמשיך לצקצק ולגלגל עיניים".

ומה אתה חושב על תחפושות סקסיות לנשים מבוגרות?

"כל אחת שתעשה מה שבראש שלה. באופן אישי זה דוחה אותי".