בעיני רבים, הרבנית מלכה פיוטרקובסקי היא אחת הדמויות הכי שנויות במחלוקת בציבור הדתי-לאומי. בצד אחד יש מי שמכנים אותה "רבנית" או "אשת הלכה", אבל בצד השני יש כאלה שמכנים אותה "נביאת זעם" או חלילה "רפורמית". הסיבה: היא לא מהססת להשמיע בקול את דעותיה בכל הקשור לסוגיות של נשים, יחסי אישות, פגיעות מיניות וגם כפי שהיא מכנה אותה "סוגיית היחסים החד מיניים". 

לעומת רבנים ואנשי דת רבים אחרים, שטוענים כי אין דבר כזה "הומואים דתיים", הרבנית דווקא מביעה פתיחות רבה בנושא. היא אמנם ממעטת להתבטא בפומבי בנושא או לדבר על כך בכלי התקשורת, אבל בראיון ראשון לערוץ גאווה, היא משתפת איך בעשרים השנים האחרונות היא מסייעת להומואים רבים שפנו אליה, במטרה להתייעץ כיצד כן ניתן לקיים חיי הלכה לצד המשיכה לגברים. 

"אני מנהלת כל כך הרבה מלחמות שהן דיני נפשות, שאני לא רוצה שרבנים יגידו שאני 'רפורמית' רק בגלל איך שאני מתבטאת ביחס להומואים", היא מסבירה בשיחה עם mako את הדאגה הטבעית שעולה בה. "יש לי כל כך הרבה חזיתות אחרות ואני לא רוצה להקל על המלעיזים". 

והחזיתות בהן הרבנית נאבקת אכן רבות, בעיקר משום שקולה ייחודי ופורץ דרך בקהילה הדתית-לאומית. היא פעילה למען זכויות נשים ונחשבת למקלה בפסיקותיה בנושא מניעת הריון והפלות. בשנה שעברה היא קראה לבחינה הלכתית מחדש של איסורים בזמן נידה ויצרה סערה, והייתה מבין מקימי פורום "תקנה", המטפל בתלונות של פגיעות מיניות בציבור הדתי. על פועלה החשוב היא זכתה להדליק משואה ביום העצמאות ה-67 של ישראל ונבחרה ב-2017 לאחת מ-50 הנשים המשפיעות במדינה של מגזין פורבס.

עכשיו הרבנית פיוטרקובסקי רוצה לחולל שינוי גם אצל חברי הקהילה הגאה הדתית ולוקחת חלק בכנס השנתי שיזמו ארגון "חברותא" והמרכז הגאה של עיריית תל אביב-יפו, המתקיים הפעם תחת הכותרת "מהמרה להרמה". בכנס יעסקו בפער שבין טיפולים פסיכולוגים מקובלים לבין ניסיונות המרה מסוכנים, במטרה להעמיק את ההבנה בקרב מטפלים ומטפלות בדבר הצורות השונות של ניסיונות ההמרה.

"טיפולי המרה זה אסון", קובעת הרבנית. "רבנים שמחליטים בשביל הומו מה הוא ואם הוא לא מצליח לשנות את דרכו זה באשמתו - זה עוול בל יסולח. כמובן שצריך להפריד בין זה לבין בחור שאומר שהוא רוצה ללכת לטיפול פסיכולוגי כדי לבדוק שאולי הוא לא הומו ואולי לא נמשך לנשים. זה בסדר גמור מבחינתי".

מתי התחלת לעסוק בסוגיות הקשורות לקהילה הגאה?
"לפני עשרים שנה פנה אלי בחור שומר מצוות בבקשה לעזרה ועד היום אני מודה לו על השיחה הזאת. הוא סיפר לי שהוא נמשך לגברים ושאל אותי איך הוא צריך לחיות לפי ההלכה. אני הייתי אמורה להגיד לו שלהיות הומו ודתי זה לא מסתדר, שהוא צריך לוותר על אחת הזהויות".

אבל החלטת להגיד לו ולגברים אחרים את מה שרבנים רבים עד היום לא מעזים.
"בדיוק, אני לא מבינה איך אפשר להגיד למישהו לבחור לא להיות הומו. זה כמו להגיד לאדם מכוער לא להסתובב ברחוב, זה נורא ואיום. חקרתי את הנושא באופן מקצועי. קראתי הרבה מאמרים והבנתי לראשונה שיש דבר כזה שנקרא גבר שאוהב גברים. ברגע שהוכח במחקר שיש אנשים שיש להם נטייה מינית מולדת, אני רוצה לאתגר את האמירה היהודית. הבנתי שיש אדם שומר מצוות ותורה בלי שום משיכה לנשים וזה דבר שלא ישתנה, אז אני חייבת למצוא מענה הלכתי לאותו יהודי. חזרתי אליו ואמרתי לו שהקב"ה ברא אותו כמו שהוא". 

במהלך הכנס שמתקיים הערב, הסבירה הרבנית לקהל את התפיסה ההלכתית שלה ללהט"ב: "אני עובדת את הקדוש ברוך הוא והוא אומר לי גברת, חובתך להביט בכל מציאות, להכיר אותי, לא לפגוע בה, לא לומר 'אני לא רואה, אז סימן שהיא לא קיימת, ולתת לה מענה על פי ערכי התורה", אמרה הרבנית והתייחסה לדרך שבה טיפולי המרה מנוגדים לדרך היהודית: "לומר 'אתה לא משתנה כי אתה לא רוצה להשתנות' זה לעבור על 'ואהבת לרעך כמוך', 'אל תענו איש את רעהו', 'לא תגרמו צער לזולת' ועוד ועוד ועוד". 

זו גם הסיבה בגללה הרבנית מתרגזת מאוד כשרבנים אחרים מתבטאים נגד הומואים בצורה בוטה, או אומרים להם שהם צריכים להשתנות. "כיהודיה מאמינה, אני לא יכולה לומר לאף אדם שהוא לא הומו, שאעזור להפוך אותו למשהו אחר. זה משפט שכופר בקב"ה, שברא גם את ההומואים בצלם", היא אומרת. "ההלכה היא מעשה ידי אדם. איש או אשת ההלכה לוקחים את העקרונות שהנחילו בתורה ומתאימים אותם למציאות של חיינו".

בזכות הגישה המהפכנית והפתיחות של הרבנית, גברים הומואים רבים יצרו איתה קשר בעשרים השנים האחרונות בטלפון, בזום או בפגישות פנים אל פנים, ושיתפו אותה בדיסקרטיות בנטייה המינית שלהם. "אני אפילו לא קוראת לו רב, אבל אחרי שיגאל לוינשטיין התבטא נגד הומואים קיבלתי גל עצום של פניות" היא מגלה.  

מה בדרך כלל הם מבקשים ממך?
"הרבה מהם קודם כל מספרים לי שאני מכירה את המשפחה ואת ההורים, אז הם מבקשים להישאר אנונימיים. אחרי שאני מסכימה כמובן, הם רוצים לדעת שהם לא סוטים, ורובם הגדול מגיע אליי אחרי שהם כבר דיברו על זה עם רבנים אחרים שאמרו להם שהם כאלה. רב שאומר דבר כזה עובר על כך כך הרבה איסורים, אבל לצערי זה עדיין קורה".

כששומעים זאת, לא מופתעים שבשנים האחרונות היא הפכה לאחת היחידות אליה פונים הומואים להתייעצות. "הם יודעים כבר מה תהיה התגובה של רבנים אחרים", היא מסבירה. "כמובן שאני מכירה לא מעט רבנים שמקבלים את החבר'ה האלה לשיחות אישיות ומדריכים אותם, אבל הם לא יכתבו על זה או ידברו על הנושא בשום מקום. אתה לא תמצא בגוגל פתרון הלכתי איך לחיות כהומו. אף אחד לא כותב על זה".

"אם רב מדבר בצורה לא ראויה כולם צריכים לקפוץ עליו"

פיוטרקובסקי מובילה מזה שנים רבות הרצאות בישיבות של הציונות הדתית בנושא דייטינג, ולפני חמש שנים היא החלה לדבר גם על פורנוגרפיה ונטייה חד מינית. בבסיס תפיסתה, התורה מביטה באתגרי החיים באומץ ונותנת להם מענה לכל סוגיה ושאלה. "באחת השיחות אמרתי לחבר'ה שהם צריכים לדרוש מהרבנים התמודדות עם הנושא הזה", סיפרה. "הרבנים כעסו עליי מאוד שאני מפנה אותם אליהם, אז אני ממשיכה להגיע ומעניקה להם את השיחה האמיתית היחידה בגובה העיניים בסוגייה". 

ואיך את מגשרת בין האיסור על משכב זכר לבין חיי הלכה?
"אני אומרת שצריך לשים לב בדיוק מה התורה אוסרת והיא אוסרת קיום יחסי מין מלאים בין גבר לגבר. מי שמבקש ממני לדעת מה לעשות לפי ההלכה, אז אני אומרת לו שזה האיסור. אם אני אגיד שאין לי פתרון בשביל אדם הומו שרוצה עזרה באחת הישיבות, זה כאילו אני רומזת לו מה שהוא צריך לעשות עם החיים שלו".

הרבנית פיוטרקובסקי לא מוכנה לוותר על העקרונות שלה ועל הזכות שלה להתבטא בצורה שונה מהמיינסטרים הרבני, אבל היא מודעת לביקורת לה היא זוכה בגלל ההרצאות בישיבות, הראיונות לכלי התקשורת או שאר התבטאויות שחורגת מהדעה הרווחת - כולל השתתפות בכנס שעיקרו מאבק בטיפולי המרה. 

"רק על זה שאני אומרת לגברים שהם יכולים לחיות בשותפות אמיתית ואינטימית עם גבר סוקלים אותי", היא מספרת. "המיינסטרים הרבני אוטם אוזניים לזעקת ההומואים הדתיים. שואלים אותי איך אני יכולה לחשוב שהם יחיו ביחד מבלי לקיים יחסי מין מלאים, אבל מי שחשוב לו לשמור הלכה, ישמור גם על האיסור הזה. למה לא אומרים את זה על הלכות נידה, לפיהן לגבר ואישה אסור להתחבק או להתנשק? אולי נשים שוטר בכל בית בישראל?".

למרבה הצער, טיפולי המרה מסוכנים עדיין מתקיימים ברחבי החברה הדתית והחרדית. למרות זאת, הרבנית פיוטרקובסקי מצביעה על נקודת אור אחת. "בשנים האחרונות, בחברה הדתית יש הרבה יותר פתיחות להבין שיש אנשים שנולדו ככה והם מקבלים יותר גיבוי מבני ובנות המשפחה".

מה צריך לקרות בחברה הדתית כדי לעורר שינוי?
"קודם כל אנשי ההלכה צריכים להתמודד כשרב מדבר בצורה לא ראויה לזולת. כולם צריכים לקפוץ עליו. במקביל, אנחנו חייבים לדרוש דיון ציבורי נוקב במטרה למצוא דרך הלכתית לחיים לאדם עם נטייה מינית. אני גם מאמינה שכל מצעדי הגאווה לא מסייעים לתהליך שהחברה שלנו צריכה לעבור. אנחנו צריכים לפעול בדרכים אחרות".

מצעדי גאווה הכרחיים. אלו מפגני כוח אדירים שמייצרים נראות בכל רחבי הארץ ועוזרים לבני נוער להרגיש שהם שייכים, שהם לא לבד.
"הם מסיתים את תשומת הלב מהעיקר ולא מוסיפים שום דבר. איך אמרו לי הומואים דתיים פעם, מצעד הגאווה בתל אביב לא עוזר כשבני זוג מאותו המין באים לשכור דירה בתל אביב. התל אביבים הם מאוד פלורליסטים, עד שזה מגיע לבית שלהם. הקהילה הגאה צריכה להשקיע יותר בנוער דתי וחילוני".

לצד הרבנית, משתתפים בכנס גם יו"ר חברותא שי ברמסון, במאי הסרט "הטיפול" צבי לנזמן, שורד טיפולי ההמרה בן זילברמן, מנהלת הקליניקה הגאה דפנה גרינר ואמיר חאג' יחיא, פעיל לקידום זכויות להט"ב בחברה הערבית. "הכנס יעלה את המודעות לנזקי ההמרה ויציג את הידע על דרכי ההתמודדות ועל הנגשת טיפולים בריאים ומשקמים לניצולי ההמרה", מספר ברמסון, שורד טיפול המרה בעצמו. "החשיפה והמודעות קריטיות כאן גם למטפלים, משום שסוכני ההמרה בונים את עבודתם וממונם על חוסר ידע והונאת הרבים. אלו שמגיעים לכנס ישמשו כשגרירים למאבק בהמרה, ובעזרת השם נקיים עוד ועוד אירועים כאלה".

"אל תיכנסו לנו לחדר המיטות, לזוגות שלנו, למשפחות שלנו", שי ברמסון (צילום: רותם שביט, פרטי)
יו"ר "חברותא", שי ברמסון | צילום: רותם שביט, פרטי

"סוגיית ההמרה היא מבין העוולות המרכזיים והחמורים בחברה הישראלית", מסר ל-mako רובי מגן, מנהל המרכז הגאה של עיריית תל אביב יפו. "בשנה האחרונה, בשיתוף עם חברותא, הקים המרכז הגאה של עיריית תל אביב יפו את פרויקט המאבק בהמרה, על מנת לחשוף את המהלכים הלא אתים שמתרחשים בחדרי טיפול ולמגר את התופעה מהשורש. הכנס הוא חלק מתוכנית רחבה במאמץ משותף ליצור שינוי חברתי".

הכנס מתקיים היום (חמישי) ומחר בתל אביב. להרשמה ולמידע נוסף היכנסו לאתר.