עדכון 21.09: השאלה הכי גדולה שעלתה לאחר הצפייה בטקס האמי ה-72 שנערך הלילה (ושודר ב-yes), למעט "למה שירה האס לא זכתה?", היא "מה לעזאזל זה 'שיטס קריק', ולמה היא זכתה בכל הפרסים האפשריים?". ואכן, הסיטקום הקנדי, שזכה בפרס הסדרה הקומית הטובה ביותר ובכל ארבעת פרסי המשחק בקטגוריה, אמנם רץ מאז שנת 2015, אך למעט קהל מעריצים קטן ואובססיבי, לא הצליח להכות יותר מדי גלים. עכשיו, כשכבר ברור שמדובר בתופעה שאפשר וראוי להתייחס אליה (גם אם הסדרה עצמה כבר שידרה את עונתה האחרונה), החלטנו לחזור לכתבה הזאת מהשנה שעברה שהסבירה מה בדיוק קורה שם.


"שיט'ס קריק" התחילה כרעיון חמוד במיוחד בראשו של דן לוי: מה היה קורה אם בנות משפחת קרדשיאן היו מאבדות את כל כספן ועוברות לעיירה קטנה? עם הרעיון הזה הוא ניגש לאבא שלו, האייקון הקומי הקנדי יוג'ין לוי (שמוכר לשאר העולם בעיקר כאבא של ג'ים בסדרת סרטי "אמריקן פאי"), ויחד הם החליטו לנסות למכור את הפרויקט לרשתות טלוויזיה בארה"ב ובקנדה. היא עלתה לראשונה בשנת 2015 ברשת CBC הקנדית, ובמקביל בערוץ הכבלים והלווין האמריקאי הקטן Pop TV. דן לוי אמנם לא כתב סדרה לפני כן - הוא היה מגיש ב-MTV קנדה במשך שמונה שנים - אבל יוג'ין לוי גייס את קת'רין אוהרה, אגדת קומדיה גם היא, ומכיוון שמדובר בצמד שהוא אצולה של ממש בקנדה - ב-CBC הזמינו שתי עונות מראש של הסדרה.

במהלך שידור שתי העונות האלה, "שיט'ס קריק" צברה קהל מעריצים אוהד מאוד, אבל קטן. בסוף 2017 חלה התפנית המשמעותית ביותר ביחס אליה, כשהאחראית לכך, איך לא, היא נטפליקס. "שיט'ס קריק" עלתה בענקית הסטרימינג (אבל לא בישראל), צברה עוד ועוד אוהדים, וסיפור ההצלחה שלה רק גרם לתקשורת להתלהב ממנה יותר, כי בימינו, כמעט ואין סדרות שמתגלות בשלב כל כך מאוחר. בהמשך, כשיצאה העונה הרביעית של הסדרה, מבקרי הטלוויזיה האמריקאים הצטרפו לטרנד גם הם (עם כותרות כמו "כן, 'שיט'ס קריק' היא עד כדי כך טובה"),  הבשורה הופצה גם על ידי שמות גדולים כמו מריה קארי, פאולה עבדול, ג'ניפר לורנס ואנג'ליקה יוסטון.

במקום בקרדשיאנס, "שיט'ס קריק" מתמקדת במשפחת רוז. לוי האב ואוהרה הם ג'וני ומוירה רוז, ולוי הצעיר הוא בנם דיוויד. את הרביעייה המשפחתית סוגרת אלכסיס, אחותו של דיוויד אותה מגלמת אנני מרפי. משפחת רוז צברה את ההון שלה - כחצי מיליארד דולר - מאימפריית קלטות הווידאו והדיוידי של ג'וני אב המשפחה, כשבפרק הראשון של הסדרה הם מגלים שהמנהל העסקי של המשפחה עיגל כמה פינות, ברח מהמדינה, והשאיר אותם בלי כלום - מלבד עיירה שג'וני קנה לדיוויד ליום הולדתו אך ורק כבדיחה. ניחשתם נכון - שמה הוא "שיט'ס קריק". מאותו הרגע הברירה היחידה שלהם היא לגור במוטל רעוע, בשני חדרים שסידר להם בחינם ראש העיר רולנד שיט (כריס אליוט, גם הוא שחקן קנדי ותיק ומוכר שהופיע בין השאר ב"משתגעים על מרי" ו"איך פגשתי את אמא").

אין ספק שנטפליקס אחראית לחשיפה הגדולה ש"שיט'ס קריק" קיבלה, אבל לדן לוי יש עוד הסבר להצלחה, והוא קצת יותר מעמיק: "אני חושב שיש קורלציה בין המצב הפוליטי כרגע, ובין מה שאנשים צריכים בחיים שלהם", סיפר במהלך אחד הראיונות עמו, "לא משנה איפה אתם ממוקמים פוליטית - אתם מרגישים את הכובד, ואנחנו מציעים בכל שבוע 21 דקות ו-50 שניות מלאות בשמחה, תקווה ואופטימיות. אנשים נמשכים לסוג הזה של טלוויזיה כרגע".

ובאמת, בעוד "שיט'ס קריק" נראית בהתחלה כמו קומדיה עוקצנית על עשירים מפונקים שהגיעו לעיירה כדי להתנשא מעל האדם הפשוט ולקטר על הכסף שהפסידו, היא לאט לאט חשפה לב ענק ופועם. אמילי המפשיר, שמגלמת את עובדת המוטל סטיבי, אמרה בראיון שההשתתפות בסדרה הפכה אותה לאדם טוב יותר. אם אתם מדמיינים מונולוגים דביקים סטייל "צער גידול בנות" - זה ממש לא הכיוון. "שיט'ס קריק" יודעת להישאר חדה ואדג'ית, בזמן שהיא חוקרת איך בני משפחת רוז מגלים מחדש את עצמם ואת המשפחה שלהם, והמשבר הכלכלי שהם חווים חושף דווקא את הצדדים הטובים ביותר שלהם - הם לומדים איך לבנות הכל מחדש, ובעיקר איך לאהוב. "אחד הבמאים שלנו תיאר את הסדרה כ-'Breaking Good'", אמר לוי בראיון, בפרפרזה על שמה הלועזי של "שובר שורות". "זו קבוצה של אנשים שלא ידעו מה זאת אהבה, ולומדים עונה אחרי עונה איך לאהוב אחד את השנייה".

מלבד הלב, הליהוק והרעיון שמתכתב מעולה עם התרבות האינסטגרמית של העשירים והמפורסמים, ל"שיט'ס קריק" יש עוד שתי נקודות זכות שהקהל משתגע עליהן: קווי עלילה להטב"קים מרגשים ומעוררי הזדהות, ובגדים מטורפים. לוי ושאר חברי הקאסט מספרים שהם לא מפסיקים לקבל הודעות מלהטב"קים ששמחים לראות את עצמם על המסך, וגם מהורים שהסדרה לימדה אותם איך לקבל את היציאה מהארון של הילדים שלהם. בכלל, ב"שיט'ס קריק" אוהבים את כל בני האדם ועובדים קשה על שבירת סטריאוטיפים - החל משחקנית מזדקנת שדווקא מקבלת באהבה את תהליך ההזדקנות ועד למילניאלית המפונקת שקל לשנוא - שמתגלה בעצם כטיפוס סופר חיובי ואופטימי שמצליח להוציא את המיטב מכל סיטואציה. 

הצד האסתטי של "שיט'ס קריק" תרם גם הוא לא מעט להפיכת הסדרה לקאלט. עם תקציב לא ענק ובלי מתנות מבתי אופנה גדולים, לוי ומעצבת התלבושות של הסדרה אספו מרחבי האינטרנט בגדי מעצבים בהנחות, כי הדבר היחיד שנשאר למשפחת רוז - מלבד העיירה - הוא הבגדים הרבים שלקחו איתם במעבר הדירה. לוי הסביר שהבגדים מאפשרים לספר סיפור ללא מילים, והם למעשה התזכורת התמידית שלא משנה כמה משפחת רוז נטמעת בעיירה - הם במקור מעולם אחר לחלוטין. היה לו גם חשוב שחובבי אופנה יזהו את מותגי היוקרה, ואכן חדי העין יזהו שם פריטים של ז'יבנשי, ריק אוונס, אקנה סטודיו ועוד. 

בסוף, ההוכחה הגדולה ביותר להצלחה של "שיט'ס קריק" היא השיטהדס (Schittheads), כפי שהם קוראים לעצמם. קהל המעריצים של הסדרה הפך לאחד המסורים ביותר, עם אינספור מחוות ויחס חסר פרופורציות לכל מה שיש לה להציע. כך, למשל, שיר פארודי שהופיע במהלך אחת העונות בשם "A Little Bit Alexis" הצליח להתברג גבוה במיוחד במצעדי ההשמעות, והפך ללהיט בקרב הצופים. עכשיו, כשכולם הבינו את הטעות שעשו והחליטו לפצות את הסדרה כהוגן - אולי הגיע הזמן שהיא תגיע גם לכאן.