אחת התופעות המעניינות של שנת 2021 הישראלית היא ההגעה של הדרמות המוזיקליות הים תיכוניות למסך. אחרי "היורשת", אמש עלתה "מנגן ושר", דרמה מוזיקלית חדשה שיצר עודד נוי וביים יבגני רומן.

במרכז הסדרה עומד גילי חדד (הזמר בר צברי), מוזיקאי מוכשר מראש העין שנחשב לילד פלא בצעירותו וכיום מנגן בעיקר בחפלות. לאחר שאביו נטש את המשפחה, הוא נאלץ לדאוג לאמו שרי (דפנה דקל), אחיו החייל בן (עדי אלון) ואחותו התיכוניסטית הודיה (קים אור אזולאי). רגע לפני שהוא עומד להגשים חלום ולהקליט שיר ראשון - הוא מגלה שאביו, שהיה מכור להימורים, נפטר. כדי לשמור על משפחתו, מסכים גילי לעבוד כנהג פרטי של עבריין מקומי (ששון גבאי) ובין השניים נוצר אט אט קשר מיוחד ומסוכן שמקדם את גילי עוד צעד בדרך חלום שלו.

כבר מהפתיחה ולאורך שלושת הפרקים בהם צפיתי, רואים ש"מנגן ושר" עושה משהו שונה. היא לא מלודרמטית אלא ריאליסטית מאוד, מציגה תסריט מהודק ומאוד מודעת לעצמה. היא לא מזלזלת לרגע במוזיקה המזרחית, להפך - היא מלאת כבוד אליה, לשורשים שלה, וזה מתבטא בבחירות השירים המעניינות וכן בבחירת שחקני האורח בסדרה, ביניהם יהודה קיסר, עדן חסון, יואב יצחק וישי לוי.

ברמת הקצב, "מנגן ושר" מפתיעה דווקא באיטיות שלה - וזה לגמרי נאמר לזכותה. שלושת הפרקים הראשונים עוסקים יותר בהיכרות הדמויות ובבניית היחסים ביניהן ופחות בקידום העלילה, שמתחילה לנוע באמת רק לקראת סיום הפרק השלישי. זה עובד בעיקר בזכות בנייה נכונה של תסריט ומערכות יחסים בין דמויות, ובזכות המשחק המרשים של השחקנים המובילים. האיטיות הזו מאפשרת לסדרה לייצר אותנטיות, שמתבטאת לא רק בתפאורות השונות של הסדרה ובדמויות אלא בעיקר בדיאלוגים ובאווירה הייחודית, שהופכים את הסדרה למאוד אמינה.

הבחירה בבר צברי, שכבר עשה את טבילת האש שלו בעולם המשחק במחזמר "זה אני", מתגלה כבחירה מצוינת. נכון, יש עדיין מעט בוסריות במשחק שלו, אבל הוא מחפה על כך בנוכחות וכריזמה של כוכב אמיתי ובעיקר בקול ענק, שמוליד כמה ביצועים נהדרים כבר בפרקים הראשונים, ביניהם ביצוע מרגש מאוד ל"את" של עמיר בניון. גם שאר הקאסט עושה עבודה נהדרת: דפנה דקל חוזרת למסך אחרי היעדרות ארוכה בתפקיד מרשים שמתכתב נהדר עם התפקיד האייקוני שלה ב"זהר". ששון גבאי עושה כהרגלו עבודה אדירה בתור יחי העבריין ומערכת היחסים המורכבת שלו עם גילי מסתמנת כאחת המרשימות שנראו ביצירה ישראלית מזה זמן רב. 

למרות הכישרון הענק שלו, האלבומים הטובים וההצלחה האדירה של "ג'וני", הלהיט הגדול שלו, בר צברי לא הצליח לשחזר את ההצלחה. ל"מנגן ושר" יש פוטנציאל להפוך ללהיט בזכות שילוב בין מוזיקה נהדרת ליצירה אותנטית ולא מתחנפת - וכולי תקווה שעם ההצלחה של הסדרה צברי יקבל את הפריצה שהוא ראוי לה. התפקיד והביצועים הנהדרים שלו בסדרה מוכיחים שלגמרי מגיע לו.