אין זה סוד שישראלים לא אוהבים לשלם על תוכן. מנכ"לית HOT כבר דיברה על כך בגלוי, ואף סיפרה כי על פי הנתונים, 55% מהישראלים צופים בתוכני וידאו פיראטיים באינטרנט.

עוד פחות מלשלם אוהבים הישראלים שונאים לצאת פראיירים, וגם זה לא סוד גדול, אך נראה שבנטפליקס  עוד לא שמעו על כך. בסוף השבוע האחרון הם הצליחו לגרום לי, וכנראה שלעוד אלפי ישראלים וישראליות, לשקול מחדש את נחיצות המנוי שלי. וזה קרה דווקא בגלל אחת מסדרות הדגל האהובות שלהם - כתום זה השחור החדש. 

ביום שישי האחרון, 27 ביולי, עלתה לשידור העונה השישית של הסדרה האמריקאית, מבית היוצר של נטפליקס. את העונה החדשה דאגו בנטפליקס לשווק היטב - על תאריך ההשקה כבר שמענו לפני כחודשיים, והטריילר יצא כבר לפני יותר משבועיים. לכן, מה רבה היתה הפתעתי כשנכנסתי לאתר בשבת, וגיליתי שלעונה החדשה אין זכר. ויותר מכך - למעשה רק באחרונה הגיעה העונה הרביעית לשירות הצפייה הישירה בישראל – כלומר אנחנו נמצאים בפיגור של שתי עונות לפחות.

מאוכזבת, שכנעתי את עצמי כי בטח מדובר בבעיה של תרגום, אבל בדיקה מהירה באתרי הצפייה הפיראטים (אתר סדרות וכדומה) העלתה כי שם הסדרה כבר נמצאת בשלמותה, פלוס תרגום לעברית. ובמילים אחרות - באתרים החינמיים מיהרו להיערך מראש, וטרחו והעלו את הסדרה כמעט בסמוך לתאריך יציאתה בחו"ל, בעוד שבאתר שלו אני משלמת עשרות שקלים מידי חודש, ושהזכויות המלאות לסדרה נמאות בבעלותו, אין זכר לעונה החדשה.

כדי להבין את רמת הזלזל בצופים הישראלים, צריך להבין עד כמה נטפליקס מייחסת חשיבות דווקא לסדרה זו - הסדרה של ג'נג'י קוהן (שיצרה גם את העשב של השכן), המתרחשת ברובה בבית כלא לנשים בארצות הברית. העונה הראשונה של הסדרה עלתה באתר של נטפליקס ביולי 2013, כשכל הפרקים נגישים לצפייה בבת אחת. הסדרה התקבלה היטב, זכתה לשלל ביקורות מחמיאות ואף לכמה פרסים - בארצות הברית ומחוצה לה, וב-2016 הודיעה נטפליקס כי מדובר בסדרה המקורית הנצפית ביותר של הרשת.

חצתה רף של מיליון הזמנות בווי-או-די

נטפליקס גם לא הסתירה שהיא ממנפת את הצלחת הסדרה כדי להגדיל את מספר המנויים שלה - גם בישראל. לשם ההמחשה, בישראל כתום זה השחור החדש נהפכה לסדרת הרכש שקבעה שיא של הורדות בווי־או־די, וחצתה את רף מיליון ההזמנות.

אחד המשברים הגדולים של נטפליקס התרחש לפני שנה, בטרם עלתה העונה החמישית של הסדרה, כשהאקר בשם Dark Overlord פרץ לשרתי אחת מחברות ההפקות הקטנות שאיתה נטפליקס עובדת ודרש כופר כדי שלא להדליף  את הפרקים החדשים לקהל הרחב. הפריצה התקלה בחברה בחומרה רבה, בעיקר לאור העובדה שנטפליקס תיכננה להוסיף כ-3.2 מיליון מנויים באמצעות מינוף העונה, והנושא אף נחקר על ידי ה-FBI.

מכאן - שאין ספק שהחברה מכירה בחשיבות הסדרה, ובהיותה מוקד מרכזי למשיכת מנויים חדשים. כל זה הופך את ההחלטה שלא לתרגם את העונה החדשה בזמן לתמוהה במיוחד.

שאלנו את הנהלת נטפליקס, ונעננו כי: "רוב התוכן המקורי שלנו יהיה זמין באופן גלובלי. עם זאת, לגבי התוכנית הוותיקה הזו, כמו גם במקרה של בית הקלפים, לא ניהלנו משא ומתן על הרישיונות הגלובליים לתוכן, ולכן לעת עתה הם הועלו בפלטפורמות אחרות. אנו עשויים להחזיר אותם בחלק מהשווקים החדשים שלנו, אך אין לנו עוד מה להודיע בשלב זה". כלומר, בנטפליקס אפילו לא טורחים להתחייב בפני הקהל הישראלי על המועד שבו יעלו התכנים שאותם הם מפרסמים בעולם, ואף מודים כי ההחלטה אינה ספציפית רק לסדרה זו. תשובה כזו אופיינית לתאגידים הגדולים, הנהנים ממעמד מונופולסטי כמעט - דוגמת פייסבוק, אמזון ואפל - ויכולים להרשות לעצמם שלא באמת לתת דין וחשבון לקהל הלקוחות שלהם.

יותר מכך, מהתשובה המעורפלת של נטפליקס לא ניתן לשלול את האפשרות שהחברה בחרה למכור את הפרקים של הסדרה החדשה - שהיא הבעלים שלה - לחברות ישראליות כמו HOT או yes, וייתכן שעשתה זאת תוך התחייבות שלא להעלות את הפרקים באתר הנגיש לישראלים עד שישודרו באחד מגופי השידור הישראלים. ואמנם, HOT כבר משווקת את העונה החדשה למנוייה, החל ב-28 ביולי, יום לאחר ההשקה הבינלאומית של הפרקים.

כתום זה השחור החדש (צילום: yes)
צילום: yes

כאמור, לא מדובר רק על כתום זה השחור החדש, עשרות סדרות וסרטים הזמינים לקהל האמריקאי של נטפליקס עולים אצלנו באיחור ניכר או שאינם עולים כלל. למעשה, בישראל התוכן שזמין לצפייה מהווה נתח קטן של מכלל קטלוג הסדרות של נטפליקס - אך בחברה מעדיפים להחביא את הנתונים, ולא לחשוף בהיקפי התוכן שבהם מדובר.

נתון נוסף שבנטפליקס מסרבים לחשוף הוא מספר המנויים שלהם בישראל, אך על פי ההערכות מדובר ביותר מ-100 אלף מנויים - נתון שממשיך לצמוח כל העת - המשלמים בכל חודש 50-30 שקל בכל חודש. ייתכן שלא מדובר במספר עצום במונחים גלובליים, אך בהחלט מדובר בהצלחה גדולה לגבי הקהל בישראלי, שכאמור, לא אוהב לשלם על תוכן. אם בנטפליקס לא רואים את חשיבות הקהל הזה, ושולחים אותו לחפש סדרות פופולריות ועונות חדשות בערוצים מקבילים, למה שנמשיך "לצאת פראיירים" ולשלם על המנוי?

הכתבה פורסמה במקור באתר The marker