העונה הרביעית של "סיפורה של שפחה" הסתיימה בשבוע שעבר עם פרק שהיה מטלטל מצד אחד, אבל מאוד צפוי מצד שני. לאחר שג'ון (אליזבת מוס) גילתה בפרק הקודם שפרד ווטרפורד הגיע לעסקת טיעון עם הממשלה הקנדית ויקבל חסינות תמורת אינפורמציה מודיעינית, הטראומה שהוא גרם לה ממשיכה להציף אותה עוד ועוד, והיא יוזמת מהלך: ג'ון מניעה אנשים משני צדי הגבול לסדרה של פעולות המובילות לרצח של פרד בידיה, יחד עם עוד שורדות גלעד.

למרות שהצופים ממש לא הופתעו מהסיום הזה, האופן בו הפרק הוביל אליו היה עוצר נשימה ומותח במיוחד, ובראיון למגזין ההוליווד רפורטר מוס מסבירה שהוא בעיקר נבע מהבחירה בליז גרבוס לבימוי הפרק. גרבוס היא יוצרת דוקומנטרי, וזו הפעם הראשונה שהיא ביימה פרק של טלוויזיה עלילתית. "אנחנו מחזיקים מעצמנו גאונים ששכרנו אותה", הודתה.

גרבוס היא גם זו שעזרה לפצח את התפנית העלילתית שחרצה את גורלו של פרד. באחת הסצנות הטעונות בפרק, ג'ון מבקרת אותו בתא הכלא המפונפן, ולמרות שהוא בהחלט לא מתנצל על כמות הפעמים בהן אנס אותה, הוא מתנצל על כך שאנשי גלעד קרעו את בתה האנה מזרועותיה, ואומר שהוא מבין את זה לראשונה משום שהוא מצפה לבן מסרינה. 

ג'וזף פיינס, "סיפורה של שפחה" (צילום: Sophie Giraud/Hulu)
"עושה מדיטציה כדי להיפטר מהשאריות של פרד". ג'וזף פיינס ב"סיפורה של שפחה" | צילום: Sophie Giraud/Hulu

"דיברנו על זה הרבה עם ליז", אומרת מוס. "היא עבדה ודיברה עם הרבה נשים ששרדו פגיעה מינית או התעללות, ודיברה על זה שהתנצלות ממישהו שתקף או התעלל זה הדבר הכי גרוע שהן יכולות לשמוע, כי זה אומר שהם ידעו בדיוק מה הם עושים. היה טוב יותר אם הם היו משוגעים לחלוטין ולא היה להם מושג. אבל העובדה שהם ידעו מה הם עושים, שהיה להם את המצפון או הפרספקטיבה או האובייקטיביות כדי להתנצל, זה המסמר האחרון בארון. היינו צריכים סצנה שתדחוף את ג'ון סופית להחלטה בין המשפחה שלה לבין נקמה, והבנו שזו תהיה ההתנצלות הזאת".

מלבד הדיאלוג עצמו, מוס מספרת שרוב הסצנה הייתה מאולתרת לחלוטין על ידה ועל ידי ג'וזף פיינס, שמגלם את פרד. "הרגשנו כאילו אנחנו משתתפים במחזה קטן", היא אמרה. "והוא כל כך יפה ומבריק בסצנה הזאת, הוא כל כך מדויק". מוס אמנם משתפכת על פיינס, אבל שני השחקנים שמחים להיפרד מדמותו של פרד. "זה נהדר לראות את פרד ווטרפורד על הקיר!", מוס אמרה בראיון. "וג'ו יסכים איתי! הוא אמר את אותו הדבר".

פיינס עצמו העניק ראיון על פרק סיום העונה למגזין הניו יורק טיימס, ובו הוא הבהיר בדיוק מה הוא חושב על הדמות שלו, כשהוא לא חוסך במילים: "הוא מפלצת מכוערת, פתטית ומיזוגנית שבחיים לא תשתנה". פיינס מספר בראיון שמיד בתום הצילומים, הוא היה יותר ממוכן להיפרד מהדמות המפלצתית. "סיימנו לצלם בשש בבוקר והלכתי ישר לקרוואן של האיפור, להוריד את הזקן של פרד, כדי שאני אוכל להתחיל את התהליך של השלת הזוועה". השחקן סיפר שמאז מרץ, אז הסתיימו הצילומים, הוא "עושה מדיטציה כדי להיפטר מהשאריות של פרד".

בראיון שלה, מוס מסבירה שהסיום הזה היה בלתי נמנע. "מבחינה דרמטית, אני לא חושבת שיכולנו ללכת לשום כיוון אחר", היא אומרת. "מהי הסדרה אם היא לא בוחרת בנקמה? היא חיה בעושר ואושר עם ניקול? זו סדרה אחרת שאני בטוחה שהיה קל יותר לצפות בה, אבל היא לא מאוד דרמטית. היה לי מאוד חשוב בחצי השני של העונה - והייתי סיוט עם כמה שדחפתי לשם - שאנחנו לא משחררים מהטראומה. שאנחנו לא משחררים ממי שהיא הפכה להיות אחרי כל החוויות בגלעד, ושזה לא הולך להיות נחמד ושמח בקנדה. היא לא פתאום תעבור קצת טיפול ותהיה בסדר. החיים לא עובדים ככה. היא השתנתה כל כך. החיים שלה הם המלחמה בגלעד וזו המטרה שלה בחיים". 

על המוות של פרד השחקנים שמעו כבר בעונה השלישית, רק שהם לא ידעו בדיוק מתי ואיך זה יקרה. פיינס אומר שהוא שמח שזה קרה בפרק האחרון לעונה, כי "לצופים מגיע את הקתרזיס הזה". מוס, מצדה, אומרת שהיה לה ברור שברגע שג'ון אומרת במהלך הפרק שהיא "תשים את פרד על הקיר" - הסיום לא היה יכול להיות שונה. "זה מצחיק, כי דיברנו על זה בהכנות לעונה, שפרד יגמור על הקיר, אבל לא בהכרח בידיים של ג'ון", היא מספרת. "אבל הבנו שכשג'ון אומרת משהו, אנחנו מאמינים שהיא באמת תהיה זו שבונה את הקיר לבנה אחרי לבנה וזו שתתלה אותו עליו. אם ג'ון אומרת 'אני הולכת לשים אותו על הפאקינג קיר', היא הולכת באמת לבנות את הקיר ולתלות אותו עליו". ומה יש למוס להגיד לגבי האצבע הכרותה עם טבעת הנישואים שהיא שולחת לסרינה? "זה בשביל מזל, למה לא?".