אחרי אינספור סינוני מתמודדים, הדחות, ריבים בשולחן השופטים וכמה עדכוני תוכנה אצל בר רפאלי, המנחה הכי רובוטית בטלוויזיה, בבמת האקס פקטור הגיעו השבוע למאני טיים - שלב ההופעות החיות. בשלב הזה לביקורות השופטים אין כבר כל כך משמעות והקהל בבית הוא זה שמקבל את ההחלטות הקשות. לא שזה מנע מהשופטים להתכסח לא פעם ולא פעמיים בתום ביצוע, אבל היינו רוצים להאמין שהוויכוחים האלה לא באמת תרמו לאף החלטה שהתקבלה בשלושת הערבים האחרונים, ולו רק מפני שההדחות האלו היו מבין הדברים הבודדים שהתנהלו נכון (ובעיקר ללא תקלות) בהפקה.

על אף הסט המרשים והחלפות התפאורה רבות, ערב פתיחת השידורים החיים היה רצוף תקלות טכניות מתחילתו ועד סופו, החל מההופעה הראשונה של דניאל ששר בלי מוניטור ועד לפדיחה העצומה של גיא יהוד שהפסיק לשיר פעמיים במהלך שידור חי. השיבושים אמנם השתפרו בהמשך, אבל כל הבלאגן יצר אווירת ערב כשרונות צעירים במתנ"ס, כשהמתמודדים לא שומעים את עצמם, בר לא שומעת את השופטים והשופטים לא שומעים אחד את השני. האחרון אולי היה מבחירה, כי עד הערב השלישי נראה שהשופטים לא באמת מעוניינים להקשיב לחבריהם לשולחן אלא לשאוג את הדעה שלהם ולהמשיך הלאה עם התחרות. מקווים שיהיה סשן טיפול קבוצתי ארוך בסוף התכנית, החבר'ה חייבים לפרוק.

אם התקלות לא הספיקו, ההנחייה של בר רפאלי, שממשיכים להתעקש ולהציג אותה בתואר "המנחה הכי יפה בטלוויזיה" המביך, הייתה מבולבלת מאוד. חווינו עם בר את כל קשת הרגשות, מהמבט האובד, דרך גמגומים נבוכים וכמובן השיא הגדול - חמש דקות שיחה עם עדן בן זקן בהן עדן לא שמעה מילה ממה שנאמר ובסופו של דבר סוכמו על ידי רפאלי ב"עזבי, לא משנה".

בין שיבוש לשיבוש זכינו לראות כמה ביצועים מעולים ומעניינים, בעיקר מהנבחרות של שירי ועברי, השופטים שהצליחו לקחת את מרבית המתמודדים שלהם לגבהים חדשים ולפתח את האישיות הבימתית שלהם. עברי אפילו הצליח להחזיר מתמודדת אהובה שהעיף בלב כבד בשלב בית השופטים - אוריאן רקיה המתוקה חזרה לתחרות בזכות שכנוע וכיפוף קטן של חוקי הפורמט. האם החזרה שלה הייתה מוצדקת? לאור חוסר הנוכחות שלה על הבמה, גם כששרה ליידי גאגא, אנחנו לא ממש בטוחים.

קשה להגיד את אותו הדבר על סאב ומשה, שהמתמודדים שלהם נשארו באזור הנוחות או לסירוגין כל כך יצאו ממנו שזה הגיע למחוזות לא מחמיאים בכלל. כן סאב, אנחנו מדברים על בחירת השירים לאורי וטירל ולאחים לזר, שני ההרכבים שלך שהודחו ולחלוטין בצדק. יש לנו גם מסר לאורי וטירל: תיפטרו בבקשה מהקאזו ששלפתם בביצוע האחרון שלכם, אנחנו מתחננים. מצד שני, אנחנו לא מבינים איך ערב אחר ערב גיא יהוד של משה מבצע כמעט את אותה הבלדה עם ניגון ים תיכוני ועדיין מצליח לקבל מספיק הצבעות כדי להמשיך הלאה.

הרבה מהמתמודדים סבלו מתסמונת אירוויזיון קשה ועלו לבמה עם ביצוע מעט פלסטיקי ונדוש, מאוד רחוק מהאווירה הפופית המשוחררת שאקס פקטור אמורה להביא איתה לנוף ריאליטי השירה המקומי. זה ניכר במייקאוברים שעברו כל המתמודדים, לפחות בערב השידורים הראשון. הצבעוניות שאפיינה רבים מהם נשטפה בשביל לוק "בוגר" יותר שרק הפך את רובם לבלתי זכירים במקרה הטוב, ומצועצעים ומביכים קצת במקרה הרע. מלבד ים רפאלי ואלירז, לא הרגשנו שינוי חיובי במיוחד. שלא לדבר על כמה שאנחנו עדיין זועמים על ההחלקה של עדן אלנה והבחירה לתת לה לשיר שיר עם אופי מעט זקן בערב הראשון שלה. תודה לאל שמישהו בהפקה נזכר שהילדה כוכבת, כי התאהבנו באפרו מהערב האחרון והעיבוד שלה למייקל ג'קסון היה הביצוע המנצח בשלושת הלילות האלה מבחינתנו.

גם תמנע גונן ההיפית האהובה סבלה ממייקאובר נוצץ מדי שחנק את האישיות שלה, ושמחנו לראות אותה אתמול עם שמלה פרחונית משוחררת, מבצעת שיר קצבי שמתאים לה הרבה יותר. בשלב הזה באמת שלא הבנו מה רוצים ממנה השופטים, שהגיעו עם כל הביקורת שבעולם ואף טענו שהייתה צריכה לבצע בלדה שקטה. השינוי הזה היה הכרחי עבורה ונראה טבעי הרבה יותר מלוק זמרת הליווי של להקת אבבא.

במסגרת מעט השינויים המוצלחים אפשר למנות את רעות לוי, שנראתה ונשמעה מדהים, במיוחד עם הביצוע ל-"She's The One" של רובי וויליאמס שהמיס אותנו. עדיין לא מאמינים שהיא תצטרך להתמודד על מקומה בתכנית בחמישי הקרוב. גם ים רפאלי, שאומץ באופן סופי על ידי בר, שלף את האישיות הרוקרית וכבש אותנו עם המבטים הפתייניים והצרידות המעניינת בקול שלו. את השינוי הכי מעניין קיבלנו מאלירז זאדה, מיני עברי, שהפציץ אותנו עם “Shout” האייטיזי בערב הראשון וריסק אותנו לגמרי בערב האחרון עם בחירת השיר ("Dancing On My Own" של רובין, המנון הלבבות השבורים) והעיבוד הנהדר. כבר מתים לשמוע מה הוא יעשה בערב הבא.

עוד דבר שלא הבנו ואם להיות כנים, אנחנו לא לגמרי בטוחים שגם בר הבינה, הוא שיטת ההדחות המוזרה. אנחנו מבינים שזה הרבה יותר מעניין כשיש ביצוע לפני הדחה, אבל מתיחת הזמן בתכניות האחרונות הפכה לבלתי נסבלת ואין כל כך סיבה להפוך את שארית זמן המסך הזו לפרק בפני עצמו, במיוחד כשלקהל בבית אין שום השפעה בהדחה הזו אלא מדובר בהחלטת שופטים דיי שרירותית. אם כי במקרה של תמנע מול סולו הקאזו של אורי וטירל, אנחנו דיי בטוחים שזו הייתה ההחלטה הקלה ביותר שהתקבלה בשולחן.

לאור שלוש התכניות האחרונות ואם לא יפתיעו אותנו בשינוי הופך סדרי עולם והפקה, אנחנו די בטוחים שלגמר יגיעו המתמודדים מהקבוצות של עברי ושירי שהיו הכי קרובים לרוח התכנית והאג'נדה שלה. לפני זה רק מקווים שרעות לוי תשרוד את הקרב שלה מול חוני אסור של משה, כי משני הביצועים האחרונים והרדומים שלו נראה שהוא מאוד קרוב לסיום דרכו בתכנית. 

tvbee בפייסבוק