עוד פרק אודישנים של "אקס פקטור" מסתיים מזיע ממאמץ ליצור סיפורים מרגשים, מתמודדים מעניינים ורגש אותנטי. מה שהפרק הצליח ליצור בקלות הוא תחושת אי נוחות וצעקות "יאללה תתקדמו" על המסך. כמעט כל מה שקרה אחרי שני המתמודדים הראשונים היה די מביך אבל לפחות זכינו לפרק ללא חיקוי המבטא הגרוזיני המרגיז של סאבלימינל.

אחרי עוד מעבר סטוריז, שנהיה מיותר מפרק לפרק, אנחנו פוגשים את דניאל, בובת הקן הרוסית, שעובר בזריזות לנבחרת אחרי אודישן די רגיל. האודישן של דניאל מייצג את כל העונה עד עכשיו - הוא שר יפה אבל אין על מה לכתוב הביתה. רוב הנבחרת נטולת אופי ופרקי האודישנים עד כה לא סיפקו אירועים מיוחדים מלבד איומי תביעה על השופטים. לפחות ליולי, המלצר המזמר מהפרק הקודם, נוסף חבר מהעדה.

הבא בתור, לעומת זאת, מספק כבר עניין אבל גם זה רק לכמה רגעים. קוראים לו פדידא, אבי פדידא והוא לא יכול לספר לכם במה הוא עסק בקבע אחרת הוא יצטרך להרוג אתכם. בביצוע הוא כמעט מרגש עם "Angels" של רובי וויליאמס אבל הורס עם הפרצופים שמתאמצים כמעט כמו כל מה שהגיע אחריו בפרק. אבי עובר כדי שהנבחרת לא תהיה מורכבת רק ממילניאלס, אנחנו מהמרים שהוא לא ישרוד לאורך זמן אבל מחכים מאוד לקאבר מרגש לשלמה ארצי שיקדיש למשפחה שלו.

באופן ממש תמוה, בפעמיים נפרדות בפרק בחרו להתמקד באודישן מפדח, הראל יחזקאל שחקן הכדורגל והאחים נקש. המכנה המשותף ביניהם? מזרחית קריוקי. זו לא הפעם הראשונה שב"אקס פקטור" בוחרים לשדר אודישנים מהסוג הזה במלואם, זה מתחיל לשעמם וקצת להריח מאנטי למזרחית. עוד שתיקה מביכה בין השופטים. עוד הסטות עיניים. עוד צעקות מאחורי הקלעים על השופטים. זה מעט את הקצב של הפרק ולא מספק את הצחוקים, חוץ מזה, אשכנזים לא מזייפים?

ואיך אפשר בלי קוריוז? באודישן שסיפק את רוב הקרינג' בפרק הכרנו את יצחק והיסקו, זוג יפנים חובבי מוזיקה ישראלית שהגיעו במיוחד לארץ כדי להיבחן ל"אקס פקטור". כל חלק השאלות שלפני האודישן עצמו היה תקוע, מגמגם ומאולץ עם סיפור על כמה שהיסקו בכתה כששמעה לראשונה שיר בעברית. למרות שקיבלנו ביצוע של "חורשת האקליפטוס" שמתאים לסרט אנימה, ברור לגמרי שחמודים ככל שיהיו, הזוג לא מתאים לתכנית וההרגשה שקיבלנו מהשופטים הייתה בעיקר שלא נעים להם על המאמץ וההשקעה ולכן העבירו. כשזה הגיע לסאבלימינל זה כבר ממש היה ברור - נו, אם כבר הגעתם עד לפה אז תישארו. בכל מקרה, ככה אנחנו אוהבים את הזרים שלנו, מרימים לנו וחוזרים רק על מילים מתוך דף מסרים שאושר מראש.

ציון לשבח ניתן לעדן שנשארה עם האמת שלה. בכלל, עדן היא תוספת אדירה לשופטים ויהיה כיף גדול אם היא תקבל יותר זמן מסך לאורך כל העונה. אולי זה אפילו ייתן לתכנית את הרענון שהיא צריכה דחוף. רק בקשה: מספיק עם בדיחות ה"שלושים שקל", נחנקנו.

המבוכה שהפרק יצר נמשכה לתוך האודישן האחרון של תמנע, בחורה חמודה אבל קלישאה איומה ונוראית על קיבוצניקים, כולל גינת עשבים ולחמים אורגניים שהיא אופה. אה, ואין לה טלוויזיה בבית. ברור. אחרי פתיחה שגורמת לקיבוץ של תמנע להישמע כמו כת, היא מגיעה רועדת לבמה. נציין שזה הרגע היחיד בפרק שהרגיש אותנטי, ההתרגשות והקיפאון של תמנע והנסיון של השופטים להרגיע אותה. כיאה לקלישאה, היא מבצעת את "ההר הירוק תמיד" כי לשיר שירים ישנים זה שונה ומיוחד ומספק לעברי הזדמנות להתנשא על הקהל אחר כך. עוד קצת מעברים מעייפים לחברות שבוכות, תמנע עוברת ונראה שיש לנו מועמדת מושלמת למייקאובר, מקיבוצניקית יחפה לכוכבת פופ נוצצת. היא מתמוטטת בבכי מאחורי הקלעים כיאה לתבנית הצפויה שיצרו לנו בפרקי האודישן - כמה רגילים, כמה זייפנים, קוריוז, דמעות, מסך.

בהפקה יודעים בדיוק את מה שאנחנו יודעים, עדיין לא היה רגע אחד מרגש באופן אותנטי בעונה הנוכחית, והם משתמשים בכל הכלים שיש להם כדי לשכנע אותנו אחרת. העניין הוא שדמעות כבר לא כל כך מזיזות כשאנחנו יודעים שהן תמיד יבואו בסוף הפרק וקלישאות נשחקות ככל שמעבירים אותן יותר ויותר לנבחרת.

הגיע הזמן שבפרקי האודישן של "אקס פקטור" יצאו מהנוסחה הקבועה ולפחות ישנו את סדר המועמדים (מה אם המתמודדת שתבכה תהיה בהתחלה פתאום?), אחרת אפשר לוותר על השלב הזה לגמרי כי אנחנו כבר יודעים מה יקרה וראינו את הפרקים האלה בעבר. לתכנית כרגע חסר בדיוק את מה שהשופטים מחפשים, הדבר המיוחד הזה שיגרום לנו לרצות להישאר לפרקי הלייב, שיגרום לנו להתעניין בנבחרת ולהתרגש עם המתמודדים. ל"אקס פקטור" כרגע אין את האקס פקטור ונקווה מאוד שזה לא מה שמצפה לנו עד לשלב הלייב.

חייבים לשאול: מה היה הקטע עם לשים לזוג היפנים החמודים ברקע את "Big In Japan"? לא פספסנו את המוצא שלהם וגם אם היינו רוצים, הגברת הציגה את עצמה בערך מאה פעמים כ"היסקו מיפן". תנו לנו קצת יותר קרדיט מזה.

TVbee בפייסבוק