הודור, הודור.

הודור.

וכן, ההתפתחות של הדמות שלו היא מחווה לצופים. וכן, ברגע שנחשפנו לדמות שלו בעבר, כנער עליז, ענק טוב לב, היינו צריכים לדעת שסופו קרב. וכן, כשענק עדין מחייך במחשבה על אוכל זה משול לשוטר שחור שמדבר על היציאה הקרבה שלו לפנסיה, אבל הודור. הודור. אליפלט של "משחקי הכס", בפתלתולים של משחקי עבר, הווה, עתיד ומסעות בזמן, אתה זחלת ישר מול האש.

זה היה פרק של הקרבות, ברובן עצמיות, רובן למען בראן – סאמר נותן למתים המהלכים לחסל אותו, ילדי היער מתאבדים למען בראן, העורב עם שלוש העיניים מתאבד למענו אחרי שחי אלף שנה. אבל ילדים מקריבים גבר זר – האם זה ברנדן סטארק? אלוהים, תעשה שזה לא ברנדן סטארק – כדי להציל את עצמם מבני האדם, ג'אקן ה'גאר מקריב איזו שחקנית עלומה כדי לבחון את אריה וכאמור, כולם מקריבים את הודור כדי שיהפוך לדלת שתציל את בראן. למה, בעצם?

הדלתות בפרק הן קצת דלתות מסתובבות. אנחנו זוכים לראות את אריה וסאנסה בסיטואציות של מה היה אם משפחת סטארק לא היתה יוצאת מווינטרפל למעלה המלך, בראן מציץ קדימה ואחורה ומפרק את רצף הזמן, ת'יאון זוכה לראות איך הוא היה נראה אם לא היו חותכים לו את הבולבול, ואריז נדרש לחשוב מה היה קורה אם לא היו משתמשים באיבר המין שלו כדי לחזות את העתיד. העיסוק המעיק בזמן, ביכולת לכווץ ולהרחיב אותו, הוא כנראה תוצר של במאי הפרק, ג'ק בנדר, המפיק והבמאי של "אבודים". אם נגלה שכולם היו מתים כל הזמן, בנדר, אתה תהיה הראשון עם הגב לדלת.

רוקמת החלומות מווינטרפל

הפרק נפתח בסאנסה הקטנה רוקמת ליד האח. הו, האם חזרנו לווינטרפל? האם נאן הזקנה תגיש לה עוגיות לימון? לא! מיד מגיע מברק מליטל פינגר, שמזמין אותה לפגישה במולס טאון, עיירת הזונות. הם נפגשים באיזו בקתה בלי דלת, וסאנסה מגיעה כשהיא נראית כמו קטלין סטארק. אותה קומה, אותה בלורית שיער, אותו איפור-שיער-שמלה.

מאוחר יותר יתלהב ג'ון סנואו מהאאוטפיט, סאנסה תסמיק ותגיד, "במקרה הכינותי מראש", ותשלוף את חליפת הזאב שהכינה לו. יופי סאנסה. תרקמי. כמובן שבזמן שאת עסוקה בלקשט שמלות וגלימות הזאב המוצלח ביותר ימות, אבל למי אכפת. אז הזמן והיקום יקרסו לתוך עצמם, העיקר שאת וג'ון תהיו לבושים יפה.

בחזרה למולס טאון. "אתה יודע מה רמזי עשה לי!", מטיחה סאנסה בסוחר הזונות ליטל פינגר. כן, חמודה, הוא יודע מה הוא עשה לך. הוא מתפרנס מזה. אבל נדמה שליטל פינגר באמת נחרד מהדברים האיומים שרמזי עשה לסאנסה העדינה שלו. הייתכן? סוחר הזונות ששלח בחורות לג'ופרי, מתוך ידיעה שג'ופרי ישחק איתן בחץ וקשת? או שמא ליטל פינגר כאן כדי להיות מקהלת הצופים שנחרדו מהאונס של סאנסה בעונה הקודמת.

אין תמונה
יוצאת למלחמה, וזה יכאב. סאנסה

אבל סאנסה, שלא נלחמה כשרמזי אנס אותה, יוצאת עכשיו למלחמה, וזה יכאב. נאומי השלהוב שלה בפרק הקודם, אוויטה פרון ומנחם בגין גם יחד, ממשיכים גם בפרק הזה, והיא רהוטה ולוחמנית, ממש לא סאנסאית ומעצבנת. מה שכן, היא נותנת לליטל פינגר להפעיל עליה את קסמיו, ולא מספרת לג'ון על הפגישה החשאית הזאת. נערה פוחזת וטיפשה היית, נערה פוחזת וטיפשה נשארת.

בפגישה מאוחר יותר, שבהם יתכננו ג'ון ודאבוס לכבוש את העולם, היא תבהיר לכולם שג'ון אולי לא סטארק (אבל הוא כן – רוב העניק לו את שמו – קצת מבלבל), אבל היא דווקא כן. הידד, ג'ררמ! הנה סאנסה המתוקה שלך הופכת למלכה שרצית. היא ודני יוכלו לשלוט בעולם. או שאולי הפנטזיה האמיתית שלו היא קרב בין הג'ינג'ית לכסופת השיער?

ראש לשועלים ובולבול לצופים

אי שם בבראבוס, גם אריה זוכה לחזור אל העבר ולחיות אותו בהווה. אחרי שיעור מחול כואב במיוחד היא נשלחת לחסל שחקנית. אריה שוב בקהל, צופה פסיבית בבמה הגדולה של ווסטרוס – שעליה מוצא אביה להורג. הגרסה הבראבוסית לעלילות ווסטרוס כמובן וולגרית יותר, וג'ופרי וסרסיי נראים בה מצוין. נד סטארק, למרבה הצער, נראה כמו שוטה הכפר.

אריה, משועשעת בתחילה מהמתרחש על הבמה, אבל לאט לאט מתחלפות הבעות פניה ביאוש מוחלט כשהיא מבינה שאביה עומד להירצח לנגד עיניה בפעם השנייה. הפעם לא יגיע המושיע יורן ויוציא אותה מפה. הפעם היא צריכה לצפות בעריפת הראש במו עיניה.

קאט. בולבול. למה בולבול? כי ככה. כי משחקי הכס. ואם ציצים יכולים להישלף פה על ימין ועל שמאל, אז כך גם פינים מוגדלים לפול-פריים, בלי הצדקה עלילתית או אסתטית. כן, זאת הסדרה שהציגה אורגיות שלמות ברקע, ונשים מתנות אהבות אחת עם השנייה בזמן שפוליטיקאים חורצים גורלות, אז בולבול.

בלי להתייחס לבולבול, אריה מנסה להבין למה היא צריכה לחסל את השחקנית החמודה. את משרתת, מסביר לה ג'אקן ה'גאר. ואת תעשי את מה שצריך. הוא מראה לה את האנשים חסרי הפנים הראשונים, ומבהיר לה שהיא תצטרף אליהם בקרוב, בצורה זו או אחרת. כל הפרצופים במקדש מתכתבים עם העץ שאליו מתחבר בראן, ושוב – עבר-הווה-עתיד.

אין תמונה
במקום תמונה של בולבול. בראן

במשפחות הכי טובות

דיברתם על בולבול, דיברתם על ת'יאון. העלם חסר הזין מתגבר על כל היצרים שלו ונעמד מול כל אנשי איי הברזל כדי לתמוך באחותו למלכה. עוד הוא מדבר וזה בא, יעלה ויבוא יורון גרייג'וי, והוא כל מה שת'יאון היה לפני שחתכו לו. יהיר, נהנתן, בטוח בעצמו. איזו סצנה מהופכה לשיבה הקודמת של ת'יאון הביתה, כשהוא מנסה לדחוף ידיים למכנסיים של אחותו ומצפה מכל אנשי הברזל לכרוע ברך בפניו ולמצוץ לו.

הסצינה הזאת היא ההשפלה הגדולה ביותר שת'יאון ספג עד כה, ועוד לנגד אנשיו. הוא מקבל אותה בשמחה. יורון, שנראה פה כמו הילד של פבלו אסקובר ב"נרקוס"  ורון סוונסון (אם היו נותנים לטורי ספלינג לגדל אותו), מציע לתת לדיינריס את כל מה שהיא צריכה – ספינות ובולבול. בהצלחה עם זה, אתה יכול להיות מלכנו.

טקס ההכתרה של מלכי כס הברזל האמיתי דומה מאוד לווטר בורדינג. אחרי ההכתרה יש דקה טלוויזיונית שלמה שבה קהל אנשי איי הברזל, כמו גם צופי הטלוויזיה, מתים שהוא לא יתעורר. הוא מתעורר, משתנק ומצהיר בפה מלא על כוונותיו: "איפה האחיין והאחיינית שלי? בואו נלך לרצוח אותם!".

איפה האחיין והאחיינית אגב? הם גונבים את הספינות הטובות של הצי, ולא מחכים לראות אם הדוד שלהם רוצה לעשות איחוד משפחות אחרי כל הזמן הזה שבו חיו בנפרד.

אין תמונה
כאלה אפורים כל הגרייג'ויז האלה

וגם דני, בלי כל הדות'ראקים שלה ברקע כי נגמר הכסף לניצבים, עומדת מול המעריץ מספר 1 והמאהב הנוכחי. היא מזכירה לנו, שוב, שהיא שחקנית איומה, שפשוט התמזל מזלה לקבל את אחת הדמויות הנשיות הטובות בטלוויזיה. כאן, בהיעדר דרקונים, אש, ודיאלוג, היא חוזרת להיות שחקנית אופרות סבון עם טקסטים מביכים וביצוע משעמם. אני המלכה שלך, איש זקן ומלוכלך, ואני מצווה עליך למצוא תרופה למחלה חשוכת המרפא שלך. סע עד קצוות העולם, רפא את עצמך ושוב אלי, כדי שדמותך לא תיעלם מהסדרה. ייאמר לזכות הסצינה הפיהוקית הזאת: היא היתה קצרה.

אניה אפנה

וסוף סוף אנחנו מגיעים לסיבה שלשמה נתכנסנו. בואו נדבר על שלום. כלומר על אניה בוקשטיין. דיבורים על שלום, עוד קצת דיבורים על שלום, אניה בוקשטיין. כוהנת אדומה מושלמת. יפהייפיה. מקסימה. משחק מעולה, סצינה מעולה. גם היא יודעת את כל מה שהיה וכל מה שיהיה, וגם כאן נדרש הסריס לשאלה: מה היה קורה אם לא היו חותכים לך?

ואריז כועס כפי שמזמן לא ראינו אותו כועס. הוא יוצא בנאום נגד הדת, וספציפית נגד אלוהי האש, שלמענו הוקרב הבולבול שלו (אה, אז אולי כן היתה סיבה לפול פריים של הפין. כדי שנחשוב כל הפרק רק על פינים). אבל אניה בוקשטיין המרגיעה והנעימה מזכירה לו שיש סיבה לכל דבר, ואלמלא היה סריס לא היה כאן. לידו עומד סריס נוסף, תולעת אפורה, ונראה שגם הוא מהרהר בשאלה הזו לא פעם. מה שמעת כשצלו את הפין שלך, היא שואלת את ואריז. אתה רוצה לדעת מי דיבר אליך מהאש? ואריז לא עונה.

אין תמונה
כאלה אפורים כל הגרייג'ויז האלה

כל זה לא משנה: זאת הפעם הראשונה שמישהו מצליח לערער את ואריז, והמישהו הזה הוא ישראלי. גאווה ישראלית. אם יוסף סוויד בשבוע שעבר גרם לעולם לדבר על שלום, אניה בוקשטיין הצליחה לחלוטין להשכיח את המציאות. מכשפת.

זה היה בסוף הקיץ

ועכשיו לבית העץ. היו הרבה גילויים בעץ הזה, שרובם חדשים גם לקוראים. דבר ראשון, ילדי היער הם שיצרו את הלבנים, וזה מעצבן ולא ברור. הסצינה הראשונה של החזרה לעבר היתה מתסכלת ומשעממת. קצרה מדי, לא מובנת, ואלמלא ילדת היער היתה מסבירה לנו מה ראינו, לא היה ברור. ילדי היער קושרים מישהו לעץ, הודפים כפיס עץ לתוך חזהו והוא הופך ללבן מהלך. האם זה מלך הלילה? האם זהו ברנדון סטארק? לא ברור.

כך או כך לקח זמן עד שהמידע החדש שקע: ילדי היער יצרו את הלבנים כדי להגן על עצמם בפני בני האדם. מוזר.

כשאנחנו חוזרים לעץ בפעם השנייה, בראן ממרה את הוראתו של העורב עם שלוש העיניים ומתחבר לבד למטריקס. כל הניצבים הדות'ראקים הפכו למתים מהלכים, והם קפואים בשלג ומחכים לפקודתו של מלך הלילה. מלך הלילה נוגע בבראן, מה שכנראה מסמן אותו. בראן מנסה להתעורר אבל כשהוא חוזר אל העץ הוא כבר נגוע.

העורב עם שלוש העיניים אומר לבראן שהגיע הזמן להחליף אותו. האם אני מוכן, שאל אז הפצוע. ממש לא, ענה לו העורב. אבל אין ברירה. אז בוא תראה מה אתה יכול לעשות. העורב חייב היה לדעת שכל זה עומד לקרות, אז למה הוא לא זירז קצת יותר את תהליך ההכשרה של בראן?

ושוב בראן והעורב חוזרים בזמן לווינטרפל, לראות מה המצב. בראן צופה בברנדן ונד הילדים מתכוננים למסע, והנה וויליס, הלא הוא הודור, והוא חוטף התקף כלשהו. Hold the door, אומרת מירה להודור המבוגר, ו-וויליס הנער ממלמל hold the door, hold the door, עד שמילותיו נבלעות זו בזו והופכות להודור והילד המגודל והחביב הופך לענק העדין שהוא הודור, ובזמן השהודור נולד, הודור גם מת וכל הדלתות מסתובבות ביחד.

בראן, שמחובר עדיין לעץ, עושה וורגינג לתוך הודור. הודור עצמו קפוא לגמרי בתוך הקרב – האם זה מהיסטריה? או שהודור נזכר שהוא עומד למות?

אין תמונה
שניה, זה ההווה עכשיו?

עכשיו כשאנחנו יודעים שבראן יכול להשפיע על העבר, האם זה אומר שהוא באמת גרם למלך המשוגע להפוך למשוגע, כפי שטוענות התיאוריות? שהקולות שאריס שמע לא היו קולות אלא בראן? ובעצם, האם בראן הוא הקול שמדבר אל הכמרים האדומים מתוך האש? האם בראן הוא הנביא שסיפר לסרסיי על מות ילדיה?

מלבד המשחקים המורכבים ברצף מרחב-זמן, כל הסצינה האחרונה היא סצינת פנטזיה מוחלטת, עם ילדי יער שנלחמים בצבא המתים של מלך הלילה, עם פיצוצים וזכוכית דרקונים, עם יצורים ממין אחד שנלחמים ביצורים ממין אחר. זה לא הקרב הגדול של העונה, אבל ייתכן שהוא רמז מטרים לבאות. שלושה יצורים מקריבים את עצמם כאוכל לזומבים על מנת שבראן יוכל לברוח: הראשון הוא סאמר, אחריו ילדת היער ואז הודור.

הודור מחזיק את הדלת, hold the door, כנגד כל צבא הזומבים, וכך מציל את בראן פעם נוספת. האם השלישייה המקודשת הזאת תהפוך עכשיו לזומבים? הודור זומבי, כמו גם סאמר זומבי, זה מחשבה די מצמררת.

עכשיו מירה נשארת לבדה לגרור את בראן בשלג. הסיכוי שישרדו, כשאחריהם צבא המתים, נראה לא סביר. מצד שני, לא חשבנו שסאנסה ות'יאון יוכלו לשרוד בשלג, והנה, דאוס אקס מכינה, הופיעה בריין והצילה אותם בשנייה האחרונה. מי יגיע להציל את בראן ומירה? שאמורים להציל את העולם?

עורב שחור

אם העורב המת הוא ג'רר, שיודע את כל מה שהיה, הווה ויהיה, האם זה אומר שג'רר מחשב את קיצו לאחור? האם ג'רר, כמו העורב, יודע לאן הולך הכל? מאיפה באו כולם? האם הוא באמת קרא להודור בשמו כדי ששישה ספרים אחר כך הוא יוכל להחזיק את הדלת נגד צבא הזומבים?

הודור. 

עוד "משחקי הכס" ב-mako תרבות:

ועוד כמה דברים על הפרק:

* בגדי המלכות החדשים/ חדשות: גם לסאנסה וגם לדני יש שמלות חדשות. שתיהן גם קשרו שיערן בצמה, אחת כפי שעושות נשות הצפון והשנייה בשלוש צמות משתלבות, כמו דות'ראקים. זה נראה לא רע.

* סאנסה אומרת: ג'ון הוא הבן של נד סטארק כמו שרמזי הוא הבן של רוס בולטון. לא! אוי ואבוי לנו. או שאולי זה מלמד אותנו משהו שלא ידענו על רמזי?

* בריין חוששת להשאיר את סאנסה עם אח שלה (חצי אח, כפי שליטל פינגר ביקש להדגיש). בעיקר היא מודאגת מהפרא הזה עם הזקן. תנו לו רומ-קומ עם השניים האלה! בבקשה! טורמונד ובריין לנצח.

* ועוד מהחומה: בריין אומרת שג'ון סנואו נראה קצת נרגן, אבל שזה הגיוני בהתחשב במצבו. את חושבת?  

אין תמונה
קצת נרגן. ג'ון סנואו

* האם גוסט עוד בחיים? לא ראינו אותו מאז שג'ון התעורר לחיים. ומתי נראה כבר את ניימיריה? אחת הסיבות שלא ראו את הזאבים עד עכשיו היתה תקציבית. HBO, אין לכם יותר בעיה תקציבית. תחזירו את הזאבים, אנחנו רוצים לראות מי עוד מסתובב בעולם.

* האם פיטר בייליש מתנייד באמצעות טלפורטר? איך הוא מגיע ממקום למקום כל כך מהר?

* לקוראים בלבד: ג'רר הרי לא שלח את סאנסה הקדושה להיאנס. במקומה הוא שלח את ג'יין פול, שנאנסה כזונה במשך שלוש שנים לפני שנשלחה לרמזי. דווקא התפקיד החדש שמייעדים לה יוצרי הסדרה, בתור המלכה של הצפון, ודאי מוצא חן בעיני ג'רר.

* ועוד לקוראים: נחמד להיזכר בנאן הזקנה מספרת לבראן על ברנדון הבנאי הראשון, שבנה את ווינטרפל. תוך כדי סיפור היא מתבלבלת בין בראן שלנו לבין ברנדון, דוד שלו, ובין כל שאר הברנדונים, ומכיוון שהיא כבר כל כך זקנה – כולם נראו בעיניה כברנדון אחד.

* דולורס אד הוא לורד קומנדר. לאן הגענו? אה. לעולם שבו ליברמן הוא שר ביטחון.

* ניב שטנדל יחזור לצפות על החומה בשבוע הבא.