בשבעים שנותיה עברה מדינת ישראל מהפך מדהים; ממדינה מזרח תיכונית קטנה שמזוהה עם כדורי פלאפל בפיתה ומשחקים במטקות על החוף היא הפכה לאומת הייטק, ובשנתיים האחרונות הצמיחה גם תחום ייצוא חדש - דרמות טלוויזיוניות. המגמה החלה כבר לפני כעשור, עם סדרות כמו בטיפול של HOT וחטופים של קשת 12 שנמכרו לענקיות תוכן אמריקאיות (HBO ושואוטיים, בהתאמה) וזכו להצלחה מסחרית וביקורות אוהדות. אך לאחרונה מה שנראה כטפטוף הפך למבול של ממש, ונדמה שכמעט כל שבוע מביא איתו ידיעה על מכירה של סדרה ישראלית אחרת לעיבוד או הפצה מעבר לים.

את התוצאות רואים בשטח. בימים אלה תוכלו למצוא סטודנטים אמריקאים שנכנסים לנטפליקס בין השיעורים כדי לצפות בבשבילה גיבורים עפים ולגלות אם אביב הצליח למצוא את יעלי בג'ונגלים של קולומביה, ובספרד מאריכים את הסייסטה כדי לעקוב אחר יחסי החתול והעכבר של דורון קביליו ואל-מקדסי בעונה השנייה של פאודה. שתי הסדרות משודרות כיום למנויי נטפליקס ב-130 מדינות ואף זוכות לנתוני צפייה יפים. ההצלחה של בשבילה גיבורים עפים ופאודה מהווה מנוע צמיחה לתעשייה הישראלית: יוצרי פאודה, ליאור רז ואבי יששכרוף, עובדים בימים אלה על שתי סדרות חדשות לנטפליקס, ועומרי גבעון, היוצר והבמאי של בשבילה גיבורים עפים, עומל בחסות קשת אינטרנשיונל על גרסה דוברת אנגלית לסדרה שתיקרא When Heroes Fly.

מתוך "בשבילה גיבורים עפים" (צילום: מסך, קשת12)
עלילה שעובדת גם מעבר לים. "בשבילה גיבורים עפים" | צילום: מסך, קשת12
ויש עוד, קחו אוויר: הקומדיה המופרעת של yes, השוטר הטוב, נמכרה לנטפליקס בסכום נכבד והפכה ל-The Good Cop עם טוני דנזה (מי הבוס?) והזמר/שחקן ג'וש גרובן; הדרמה המשפטית כבודו (גם היא מבית yes), שיצר שלמה משיח, תהפוך בקרוב לסדרה בשם Your Honor בכיכובו של בריאן קרנסטון, זוכה האמי על שובר שורות; נבסו, שיצר יוסי ואסה לרשת 13 ומספרת על חייו של זוג פרסומאי ממוצא אתיופי וזוגתו האשכנזייה, נמכרה לרשת פוקס (הסדרה עוטרה לפני מספר חודשים בפרס האמי הבינלאומי); הדרמה המוערכת נבלות של חברת HOT (על פי הרומן של יורם קניוק) - בהפקה של mytv והפצה של קשת 12 - על שני פלמ"חניקים קשישים שיוצאים למסע נקמה בבני הדור הצעיר, תהפוך בקרוב לדרמה בשם Bastards, שתעלה בשירות הסטרימינג של אפל ותתהדר בתפקיד ראשי של ריצ'רד גיר, ודרמת הנוער האפלה אופוריה שיצרו רון לשם, דפנה לוין וטמירה ירדני תעובד לסדרה באותו שם שתשודר בעונת הסתיו הקרובה ב-HBO.

אופוריה (צילום: יחסי ציבור)
בקרוב ב-HBO. "אופוריה" | צילום: יחסי ציבור

תמות אוניברסליות יותר

אז אפשר לטפוח לעצמנו על השכם ולהודות שאנחנו לא רעים ביצירת דרמות. הסיפור על ארבעת החברים מסיירת גולני שטסים יחד למסע חיפושים בקולומביה שודר בהצלחה רבה בערוץ קשת 12, ופרק הסיום הכפול של העונה הראשונה של בשבילה גיבורים עפים סיפק רייטינג של 19.3%, מה שהפך אותה לדרמה הנצפית ביותר מאז פיצול ערוץ 2. עוד קודם לכן, ולפני שהקהל הישראלי ראה ממנה פריים אחד, הסדרה זכתה בפרס הסדרה הטובה ביותר בפסטיבל הטלוויזיה הבינלאומי Canneseries, ומשם המכירה לנטפליקס כבר הייתה קצרה. עונה שנייה, אגב, כבר נמצאת בשלבי פיתוח.

פיטר טרוגו, מפיק ותיק ובכיר ב-Keshet Studios, הסביר למגזין התרבות וראייטי את סוד הקסם של הסדרה: "האוורד גורדון והצוות שעבד על הומלנד היו צריכים לחשוב על דרך בה חטופים תוכל להפוך לסיפור אמריקאי, להמציא אותה מחדש במידה מסוימת", אמר טרוגו. "הסיפור הזה מתחיל במקום בו יש תמות אוניברסליות יותר, יש לו עלילה שיכולה להתקבל בקלות גם מעבר לים".

"אני חושבת שדווקא הישראליוּת בסדרות שלנו זה ה-אפיל בשוק הבינלאומי", מוסיפה קרן שחר, COO ומנהלת הפצה של קשת אינטרנשיונל, "סיפורים שאפשר לספר אותם רק בישראל, או שיכולים לקרות רק בישראל ומייחדים אותנו. מה שמחבר חלק גדול מהסדרות הישראליות שנמכרו - חטופים, כפולים, פאודה, שטיסל - הוא שהן ישראליוֹת במהותן".

פאודה (צילום: רונן אקרמן, באדיבות yes)
"חלק גדול מהסדרות שנמכרו הן ישראליות במהותן". "פאודה" | צילום: רונן אקרמן, באדיבות yes

גם להיות איתה, הדרמה הרומנטית שיצרו אסי עזר ועודד רסקין וששתי עונותיה שודרו בהצלחה רבה בישראל, הפכה להצלחה כשנמכרה בשפת המקור לשידור במדינות רבות בעולם. סיפור האהבה בין האופה עמוס דהרי והדוגמנית המצליחה נועה הולנדר נכנס לחייהם של מיליוני צופים שלא מבינים מילה בעברית ורואים אותה בשם Beauty And The Baker בשירותי הווידיאו של אמזון פריים ונטפליקס. אם זה לא מספיק, בימים אלה עובדים ברשת ABC, הבית של האנטומיה של גריי, על הגרסה האמריקאית לסדרה, אותה מוביל דיוויד פרנקל (השטן לובשת פראדה) שליהק לאחרונה את נטלי קלי (שושלת) לתפקיד נועה הולנדר.

"במקרה של להיות איתה אני חושבת שהאפיל שלה בשוק הבינלאומי קשור מאוד לתזמון", מציעה שחר את הפרשנות שלה להצלחת הסדרה מעבר לים. "בשנה האחרונה אנחנו רואים מעבר מסדרות דרמה 'אפורות' ו'קשות' לסדרות קלילות יותר, 'בלו סקיי', ואף אסקפיזם. הצופים רוצים לברוח מהצרות האישיות והלאומיות שלהם, ובסוף היום הם מחפשים easy watch גם בדרמות. להיות איתה נופלת לגמרי למשבצת הזו, וכשיחד עם זה אתה בא עם הצלחה אדירה במדינת המקור ועם תסריטים חכמים שמשלבים דרמה עם רומנטיקה וגם הומור - כל המרכיבים נכונים. זו גם תוכנית קלאסית ספציפית לרשת ABC, שידועה בתוכניות נוצצות שפונות לקהל הנשי יותר, ולכן זה בית מאוד טבעי".

 

וילון להיות איתה עונה 2 פרק 2 (עיבוד: קשת)
אסקפיזם במקסימום. "להיות איתה" | עיבוד: קשת

10 מיליון צפיות בסנאפצ'ט

חלק מהסדרות נמכרות להפצה כמו שהן וחלק עוברות אדפטציה ותרגום. ואם בעבר לקהל האמריקאי היה קשה לצרוך סדרות בשפה זרה, בתקופה האחרונה נוספות ועד ועוד סדרות שנמכרות לשידור בשפת המקור ועושות חיל, מפאודה עד בית הנייר. האם חל שינוי תפיסתי אצל הקהל האמריקאי והעולמי? "אין ספק שנטפליקס ואמזון חוללו שינוי בהרגלי הצפייה מבחינת צריכת תוכן שאינו דובר אנגלית - משהו שהקהל האמריקאי לא היה רגיל אליו ואף נרתע ממנו בעבר", מסבירה שחר. "עם זאת, אני מניחה שמרבית האמריקאים צופים בבית הנייר בדיבוב לאנגלית, שזה משהו שנטפליקס מציעה. במקרים רבים, מכיוון שהפונקציה הזו כנראה מתוכנתת אצל הצופה כברירת המחדל, הוא אפילו לא חושב על האפשרות לצפות בזה בשפת המקור. אני חושבת שהמגמה הזו של פתיחות גדולה יותר בארה"ב, במדינות דוברות אנגלית בכלל ובשווקים אחרים, לצרוך תוכן - כל עוד זה תוכן טוב - בשפת המקור תלך ותגדל, כי ההיצע של תוכן איכותי בשפה זרה רק ילך ויגדל עם השקת פלטפורמות הסטרימינג וה-OTT החדשות כמו דיסני פלוס, אפּל ואחרות".

במסגרת עסקת ה-First Look שנחתמה בין KI, NBC ויוניברסל טלוויז'ן, שבע סדרות נמצאות כיום בשלבי פיתוח, ומיועדות לעלות לשידור בעונת הסתיו הבאה. אחת מהן היא דרמה מסקרנת אותה כתב קווין או'הייר, ומוביל השואוראנר דין ג'יאורגאריס (המועמד ממנצ'וריה), ועוסקת ביחידה מיוחדת של בלשים במשטרת לוס אנג'לס המתבקשים לעבור לגור בתוך הקהילות בהן הם חיים במטרה להפחית את העוינות בין הקהילות המוחלשות והשוטרים. לצד או'הייר וג'אורגאריס עובדים על הפרויקט גם אלון שטרוזמן, פיטר טרוגו, רייצ'ל קפלן ומנכ"ל קשת 12, אבי ניר.

מתוך גיבוש אסטרטגיה רחבה יותר שרואה בתוכן כמנוע צמיחה עיקרי, הודיעו בקשת 12 על הקמת קרן השקעות ראשונה מסוגה בישראל, שתשקיע בתוכן בינלאומי בטלוויזיה, בדגש על סדרות איכות שהביקוש להן בעולם רק עולה. בקרן, ששוויה מוערך ב-65 מיליון דולר, שותפים כמה מהגופים המוסדיים הגדולים בישראל בהם אלטשולר שחם, הפניקס, הלמן-אלדובי וארקסיס והיא כבר הספיקה לפתח מספר פרויקטים לשידור ברשתות ברודקאסט ברחבי העולם, בהם סדרה חדשה עבור BBC One וסדרה נוספת עבור ABC האוסטרלית.

בית הנייר (צילום: באדיבות נטפליקס)
"הקהל האמריקאי נרתע מתוכן שאינו דובר אנגלית". "בית הנייר" | צילום: באדיבות נטפליקס

מגמה נוספת שצפויה להמשיך ולהתחזק היא ייצור תוכן עבור הרשתות החברתיות. בשנה שעברה עלתה ישירות לסנאפצ'ט דרמת המתח Dead Girls Detective Agency, שמבוססת על רב המכר של סוזי קוק, וזכתה ל-10 מיליון צפיות.

כאשר היא נשאלת על הטרנדים הצפויים לנו בשנים הקרובות, מעלה שחר סברה מעניינת: "הדיון על הסטרימינג אולי החל להתיישן, אבל הסטרימינג ממש לא. אני חושבת שההפך הוא הנכון ואנחנו הולכים לראות בחודשים ובשנים הקרובות פלטפורמות סטרימינג נוספות - אפל ודיסני פלוס הן רק שתיים מהגדולות שבהן. מבחינת ז'אנרים, אנחנו כבר רואים איך פלטפורמות הסטרימינג משקיעות יותר ויותר בתכני נון סקריפטד (דוקו וריאליטי - ב"ב), שהם נחלתם של הערוצים הליניאריים. אני חושבת שהתוצאה הסופית היא שאנחנו רואים, ונמשיך לראות, עלייה באיכויות ההפקה של תוכן מסוג זה גם אצל הערוצים הליניאריים. מי שיובילו יהיו הגופים שיצליחו לייצר נוכחות בכל הזירות - במובן של חדשנות, שיתופי פעולה ומיזוגים, דיגיטל, ובמובן של הצלחה ביצירת, הפקת והפצת תכנים ברחבי העולם".

כנס החדשנות בטלוויזיה INTV מבית קשת ייערך בתאריכים 11-12.3. הפרטים המלאים זמינים באתר הכנס